<b>PÅ STELL:</b> Økonomene trekker frem Vinmonopolet som «best i klassen».
PÅ STELL: Økonomene trekker frem Vinmonopolet som «best i klassen».

Selv økonomene hyller det norske Vinmonoplet

Godt utvalg, flink betjening og «gode» priser, sier økonomene.

- De har klart kunststykket å gjøre et monopol kundevennlig, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved handelshøyskolen BI.

Det er ikke ofte økonomer hyller monopoler, men i et leserinnlegg i dagens utgave av Dagbladet tar BI-professor Arne Jon Isachsen for seg hvordan Vinmonopolet utfordrer denne skepsisen.

- Et offentlig monopol vil vi forvente har en slapp kultur, er lite kundeorientert og har lav effektivitet, skriver Isachsen i kronikken.

<b>GIR ROS:</b> Økonomiprofessor Arne Jon Isachsen ved BI mener Vinmonopolet drives «for godt».
GIR ROS: Økonomiprofessor Arne Jon Isachsen ved BI mener Vinmonopolet drives «for godt».

- I henhold til økonomisk teori skulle polet vært som Politietaten, der ethvert spørsmål gjøres om til et fagforeningsanliggende, skriver han videre.

Isachsen mener at problemet økonomer har med Vinmonopolet er at det drives alt for godt.

- Betjeningen er hyggelig og kunnskapsrik. Utvalget er godt. Og prisene er ikke så ille, særlig ikke på de beste vinene.

- Kunststykke

Isachsen mener at nøkkelen ligger i sunne holdninger og gode vaner, og får støtte fra Pål Rasmus Silseth, som henter frem statistikk fra Norsk Kundebarometer.

Her scorer Vinmonopolet svært godt også blant forbrukerne. På det siste barometret, fikk Vinmonpolet 79 poeng på «Kundetilfredshet» - en 21. plass av 186 bedrifter.

Silseth forteller at Vinmonopolet gikk fra å ha ganske lav kundetilfredshet for 15-20 år siden, til å være blant de beste sammenlignet med privat sektor.

I en annen undersøkelse, svarte hele 74 prosent at de ønsket å beholde ordningen med et vinmonopol.

Les også: Nordmenn vil beholde dagens Vinmonopol-ordning

Ifølge Silseth har snuoperasjonen bestått av to elementer.

- Overgangen til selvbetjente pol var en gedigen suksess. I tillegg har de hatt en enorm kulturendring internt, der de har fokusert på kundeservice og fagkompetanse hos de ansatte, forteller han.

Les også: Venstre vil ha vin i butikk

Han mener at Vinmonopolet nå er et foregangsforetak for statlige bedrifter, og på mange måter unntaket som bekrefter regelen.

- Jeg er egentlig motstander av monopoler, men når det kommer til akkurat Vinmonopolet ser jeg faktisk ingen grunn til å ta det bort - fordi kundene mener at det fungerer, sier Silseth.

Positive bieffekter

<b>POSITIV:</b> Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole har gode erfaringer fra Vinmonopolet.
POSITIV: Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole har gode erfaringer fra Vinmonopolet.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole bekrefter at innføring av monopol medfører bekymring for effektiviteten. Men han påpeker at det også kan ha positive sider.

- I denne sammenhengen vil mange si at det er det, fordi man gjennom store, sentraliserte innkjøp får bedre og flere produkter til en lavere pris. Dessuten har det den fordelen at det er regulert slik at man kan velge fra hele vareutvalget på tvers av alle landets utsalg, da med unntak av noen produkter i spesialutsalgene i Bergen og Oslo, sier Steen.

Les også: Vinmonopolet: - Grensehandelen har skylden for den lave veksten

Hans egne erfaringer som kunde hos Vinmonopolet har han ingenting å utsette på.

- Mitt personlige inntrykk er at Vinmonopolet er veldig dyktige på det de driver med og at personalet er kunnskapsrike og serviceinnstilte. De er veldig flinke, rett og slett, sier professoren.

- En løsning som fungerer bra

Produktsjef Rolf Gathe hos vinimportøren Vinarius mener også at Vinmonopolet gir et godt tilbud til norske forbrukere.

- For private vindrikkere i Norge er dette en løsning som fungerer veldig bra i dag. Distribusjonen er bra, utvalget er godt og tilgjengeligheten er fantastisk i forhold til de fleste andre markeder, sier han.

Gathe understreker at det er et resultat av hele verdikjeden.

- Det er mange importører som skal ha mye av æren for at Vinmonopolet er det det er i dag.

Importørene er mer kritiske til den norske avgiftspolitikken enn til monopolsituasjonen.

- Sånn som det fungerer i dag er polet forpliktet til å behandle oss likt som våre konkurrenter, og sånn sett er det en behagelig situasjon. Så er det opp til oss å gjøre en god nok jobb.

Les også: Nome: - Vi bøtter ikke i oss øl lenger

Les også: De Grønne vil stanse taxfreesalget på flyplassene

Les også: Her ønsker svenskene å grensehandle

Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Makro og politikk