Rike kinesere kutter på luksus-forbruket

Nedgangen i den kinesiske økonomien skaper hodebry for selgere av luksusvarer- og tjenester.

<p><b>VENDER RYGGEN TIL:</b> Rike kinesere strammer inn på pengebruken på luksusvarer. Bildet er hentet fra åpningen av designerbutikken Shang Xia i Shanghai. Det er klesmerket Hermes som eier kjeden.<br/></p>

VENDER RYGGEN TIL: Rike kinesere strammer inn på pengebruken på luksusvarer. Bildet er hentet fra åpningen av designerbutikken Shang Xia i Shanghai. Det er klesmerket Hermes som eier kjeden.

Rike kinesere strammer inn på pengebruken. 

Etterspørselen etter eksklusive klokker, dyre viner og å spille på kasino faller i takt med lavere vekst i verdens nest største økonomi. Velstående kinesiske forbrukere brukte 15 prosent mindre på handel i 2013 enn i året før, viser tall fra det Shanghai-baserte selskapet Hurun. 

Kinesere står for nesten tre av hver tiende krone inn til internasjonale luksustilbydere, ifølge konsulentselskapet Bain & Co. Det skriver Bloomberg.

- Ting kommer til å bli tøft

Dermed merkes shoppingnedgangen hos luksusselskapene.

- Det kommer til å bli tøft for selskaper i luksussegmentet, sier Asia-direktøren Arthur Kwong i BNP Paribas til Bloomberg. Han leder den franske investeringbankens satsing i Hong Kong.

Selskapene Financiere Richemont og Remy Cointreau påpekte begge i årsrapportene at etterspørselen etter deres varer er synkende blant kinesiske forbrukere.

Financiere Richemont er den sveitsiske produsenten bak Cartier, som selger klokker, smykker og ringer til øvre prisklasse. Det franske selskapet Remy Cointreau står bak konjakken Remy Martin. 

Årlig veksttakt i Kina endte ned til 7,4 prosent i første kvartal 2014l. I 2011 oppnådde Kina en økonomisk vekst på 11,9 prosent.

Høyeste fall på fem år

Detaljomsetningen i Hong Kong falt med hele 9,8 prosent i april og bidro dermed med det største fallet på årsbasis siden 2009.

I årene mellom 2009 og 2013 vokste detaljomsetningen i gjennomsnitt med 16 prosent i måneden. Inntektene fra kasinovirksomhet i Macau steg med 9,3 prosent i mai. Relativ høy inntektsvekst til tross, de ferske tallene er svake sett i forhold til gjennomsnittlig inntektsvekst som har ligget på 34 prosent de siste fire årene.  

Interessen for de 100 mest søkte vinene har falt med 32 prosent siden toppnotering i 2011.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå