Politiken: Mærsk presset rederi til å skrote skip

Shippinggiganten Mærsk beskyldes for dobbbeltspill etter å ha presset et tysk rederi til å hugge opp skip i India og Bangladesh, en praksis de selv hadde fordømt. 


<p><b>SHIPPINGGIGANT:</b> Mærsk kritiseres for å ha presset på for å hugge opp skip på strender i India og Bangladesh.</p>

SHIPPINGGIGANT: Mærsk kritiseres for å ha presset på for å hugge opp skip på strender i India og Bangladesh.

Utad beskrev det danske rederiet opphuggingen av skip på åpne strender i Bangladesh og India som uforsvarlig for både mennesker og miljø.

Selv tjente Mærsk penger på å presse et tysk rederi til å sende 14 skip til opphugging på de to stedene, skriver den danske avisen Politiken.

Det kommer fram av kontrakter som avisen, i samarbeid med mediesenteret Danwatch og danske TV 2, har fått tak i.

Inngikk avtale

I 2005 kjøpte A.P. Møller-Mærsk kjøpte konkurrenten P & O Nedlloyd. Med på kjøpet fikk selskapet 14 innleide skip, som heretter seilte under Mærsk-navnet, skriver den danske avisen.

Men i 2013 ville Mærsk kvitte seg med skipene, to år før kontrakten med det tyske selskapet MPC Capital utløp. Årsaken var at skipene var dårlig vedlikeholdte og brukte mye drivstoff.

I november samme år ble de to selskapene enige: Mærsk skulle betale 39 millioner dollar i erstatning til MPC, mens MPC skulle sende skipene til opphugging i løpet av to måneder.

MPC forpliktet seg til å få den høyest mulige prisen for vrakingen. Ble prisen over 447 dollar per tonn stål, skulle overskuddet gå til Mærsk.

En slik pris var bare mulig å få på de åpne strendene i Pakistan, India og Bangladesh, der lønningene er lave og sikkerhets- og miljøtiltakene få.

– Uheldig påvirkning

Resultatet ble at tre av skipene ble sendt til opphugging i Bangladesh og elleve til India. Samtlige ble hugget opp på åpne strender under forhold som Mærsk både den gang og i dag tar avstand fra.

I august 2013 uttalte Mærsks daværende bærekraftssjef, Jacob Sterling, seg slik:

– Folk i badesandaler på stranden er OK. Men folk i badesandaler og uten sikkerhetsutstyr som hugger opp store frakteskip med håndverktøy, er rett og slett feil.

Ifølge Politiken var det nettopp dette som var situasjonen på verftet i Bangladesh.

Overfor avisen innrømmer Trond Westlie, finansdirektør i Mærsk, at selskapet har begått en feil.

– I denne avtalen ser vi tydelig at vår innflytelse har gått i feil retning, og at den type påvirkning er uheldig. Det er noe som vi ikke ønsker å gjøre, sier han

Krever redegjørelse

Danmarks miljøminister Esben Lunde Larsen ba mandag om en redegjørelse om saken fra Mærsk, men ønsker ikke å ta stilling til om rederiet skal politianmeldes nå.

– Jeg ønsker å få full klarhet i saken. Det gir ikke mening å skulle uttale seg om hverken skyld, ansvar eller grunnlag for en politianmeldelse før vi har fått en redegjørelse, sier han til danske TV 2.

Mærsk-konsernet operer i 130 land og er store innenfor en rekke sektorer, fra handel til oljeleting og -boring. Datterselskapet Maersk Line er verdens største containershippingselskap, med en markedsandel på over 15 prosent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå