Samferdselsbudsjettet øker med 4,1 milliarder

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser igjen ut til å bli budsjettvinner. Han får om lag 4,1 milliarder mer å rutte med neste år.


<p><b>FIKK GJENNOMSLAG:</b> I et budsjettår der det var langt mindre friske penger å fordele enn tidligere, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gått ut med en betydelig pott til vei og jernbane. Her viser han frem de nye personlige bilskiltene.</p>

FIKK GJENNOMSLAG: I et budsjettår der det var langt mindre friske penger å fordele enn tidligere, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gått ut med en betydelig pott til vei og jernbane. Her viser han frem de nye personlige bilskiltene.

Oppdatert med fasit fra budsjettet.

Obs: NTB meldte tidligere om at det blir kutt i jernbanebudsjettet på 12 prosent. Det stemmer ikke. Fasit viser en økning på 1,2 milliarder til 23,1 milliarder neste år på jernbaneformål. Misforståelsen kommer av at man ikke lenger trenger å betale 4,4 milliarder kroner i moms ved kjøp av tjenester fra Bane Nor.

– Samferdselsbudsjettet øker med ca. 4,1 milliarder, målt i 2018-kroner, opplyser en sentral regjeringskilde til E24.

E24 erfarer at det både blir økninger i vei- og jernbanebudsjettene neste år.

– Det blir økt vedlikehold på begge de sektorene, sier kilden videre.

I et budsjettår der veksten i oljepengebruken er strammet kraftig inn ser det dermed ut til at samferdsel nok en gang er en budsjettvinner og blir prioritert i det stramme handlingsrommet.

Få alt om statsbudsjettet i vårt direktestudio

Når budsjettfasiten kom klokken 10:00 torsdag viste deg seg at samferdselsbudsjettet foreslås økt med 4,1 milliarder til 67,5 milliarder (tallet i år var høyere, men det er ikke helt sammenlignbart på grunn av lånetransaksjoner i fjor og endringer i bokføringen av merverdiavgiften).

– Denne regjeringen har levert en historisk satsing på samferdsel. Aldri før har det vært satset så tungt på det å vedlikeholde det vi har, samtidig som det bygges ny og moderne infrastruktur. Siden 2013 er bevilgningene økt med vel 60 prosent, inkludert forslaget til 2018-budsjett, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en uttalelse.

Satser videre på veiselskapet

Av økningen på 4,1 milliarder går 2,2 milliarder til veiselskapet Nye Veier, som regjeringen har opprettet får å få en raskere og mer langsiktig utbygging av store veiprosjekter.

Totalt får Nye Veier 5,3 milliarder og det brukes totalt 35,9 milliarder på veiformål. Det er en økning på 2,6 milliarder av sistnevnte. Det skal brukes 20,6 milliarder i investeringer i riksveiene, opp 1,5 milliarder fra i år.

– Nye Veier AS har i snart to år vist at det er mulig å bygge vei billigere og mer effektivt i Norge. Regjeringen ønsker å fortsette denne trenden i norsk veiutbygging og foreslår derfor et betydelig beløp til selskapet. Med det sørger vi for at viktige transportårer blir fortere ferdig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, i en uttalelse.

På jernbanen vil regjeringen bruke 23,2 milliarder, en økning på 1,2 milliarder.

Det ligger inne et kjempehopp i bevilgningene på 26 prosent får formålet planlegging av jernbanestruktur. Totalt 2,1 milliarder skal brukes til å realisere og planlegge nye togstrekninger.

På kollektivsiden vil regjeringen tildele 2,5 milliarder, en økning på 23 prosent. Av dette er 555 millioner satt av til kollektivprosjekter i de største byene.

Under Høyre-Frp-regjeringen har man økt bevilgningene til samferdsel kraftig år for år, og dette har gjort det mulig å hente inn det såkalte vedlikeholdsetterslepet på vei. I en budsjettavtale med Venstre fikk man også til det samme på jernbanen. Det betyr at staten bruker mer på vedlikehold enn det veiene og jernbanene forfaller hvert år.

Hvordan påvirker statsbudsjettet min økonomi? Skatteekspertene svarer i nettmøte

Få nyhetene først!

Last ned MinE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå