Støre i Iran-skvis

Flere havner i Iran ble svartelistet, men et av «Støre-skipene» fortsatte å frakte gass ut fra en av de omstridte havnene.

HAVNEN: Havnen Assaluyeh er en av sju havner som skal være kontrollert av Revolusjonsgarden gjennom selskapet Tidewater Middle East.
HAVNEN: Havnen Assaluyeh er en av sju havner som skal være kontrollert av Revolusjonsgarden gjennom selskapet Tidewater Middle East.

Det var juni i fjor at USA utvidet sine sanksjoner mot Iran. Flere havner, som skal ha direkte forbindelse til regimet, ble satt på landets svarteliste.

- Sanksjonene betyr i praksis at man ofte må velge mellom å handle med Iran eller å handle med USA, forteller Håkon Svane i Norges rederiforbund.

- Trafikk til og fra Iran krever ekstra årvåkenhet i rederiene, i lys av både europeiske og amerikanske sanksjoner, og slik har det vært i lengre tid, sier Svane, som leder for beredskapssekretariatet i Norges rederiforbund.

LES OGSÅ: Høyre-topp refser Reder-Jonas

Fortsatte

Det er Irans omstridte atomprogram som har sørget for innføring av sanksjonene mot det prestestyrte landet. Presset for å trekke seg ut har også påvirket flere rederier til å holde seg unna petroleumsfrakt fra det omstridte landet.

Men et av skipene som er deleid av utenriksminister Jonas Gahr Støre fortsatte med å seile på svartelistede havner i Iran.

Rederiet Solvang er et av flere norske rederier som har seilt på Iran de siste årene.

Jonas Gahr Støre er medeier i tre Solvang-skip. Mens det ene skipet frakter gass for Statoil, er LPG-skipet «Clipper Viking» på hyppige seilaser i Midtøsten og i Asia.

VGs undersøkelser viser at «Clipper Viking» lastet etylen i Iran to ganger i fjor.

Revolusjonsgarden

I vinter var situasjonen svært spent i Hormuzstredet ettersom Iran brukte stredet som pressmiddel mot nye og omfattende sanksjoner.

Havnene som USA svartelistet i juni, er drevet av Tidewater Middle East - et selskap som skal være kontrollert av Revolusjonsgarden. Den danske shippinggiganten Maersk Line trakk seg ut umiddelbart av Tidewater-havnene.

Av de sju havnene som skal ha direkte forbindelser til regimet, finner man havnen Assaluyeh. Havnen tar hånd om mye av gasseksporten fra Iran, og det var i denne havnen at «Clipper Viking» gjennomførte to anløp i fjor.

Den første etylenskipningen skjedde i mars. Det andre anløpet fant sted i november i fjor - nesten et halvt år etter at USA svartelistet Tidewater Middle East.

Redaktør Trond Lillestølen i shippingavisen TradeWinds sier rederne nå er forsiktige når det gjelder frakt til og fra Iran.

I IRAN: «Clipper Viking» hadde to anløp i Iran i fjor. Utenriksminister Jonas Gahr Støre er medeier i gassskipet.
I IRAN: «Clipper Viking» hadde to anløp i Iran i fjor. Utenriksminister Jonas Gahr Støre er medeier i gassskipet.

Ikke hyggelig

- Det er åpenbart at Støre bare er aksjonær i dette selskapet og ikke har styring utover det. Men det er klart at akkurat nå er det ikke hyggelig å bli assosiert med butikk på Iran, sier Lillestølen om Støre-skipets Iran-anløp.

DETTE SVARER STØRE OM IRAN-ANLØPENE

LES OGSÅ:

Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering.

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå