Det var juni i fjor at USA utvidet sine sanksjoner mot Iran. Flere havner, som skal ha direkte forbindelse til regimet, ble satt på landets svarteliste.

- Sanksjonene betyr i praksis at man ofte må velge mellom å handle med Iran eller å handle med USA, forteller Håkon Svane i Norges rederiforbund.

- Trafikk til og fra Iran krever ekstra årvåkenhet i rederiene, i lys av både europeiske og amerikanske sanksjoner, og slik har det vært i lengre tid, sier Svane, som leder for beredskapssekretariatet i Norges rederiforbund.

LES OGSÅ: Høyre-topp refser Reder-Jonas

Fortsatte

Det er Irans omstridte atomprogram som har sørget for innføring av sanksjonene mot det prestestyrte landet. Presset for å trekke seg ut har også påvirket flere rederier til å holde seg unna petroleumsfrakt fra det omstridte landet.

Men et av skipene som er deleid av utenriksminister Jonas Gahr Støre fortsatte med å seile på svartelistede havner i Iran.

Rederiet Solvang er et av flere norske rederier som har seilt på Iran de siste årene.

Jonas Gahr Støre er medeier i tre Solvang-skip. Mens det ene skipet frakter gass for Statoil, er LPG-skipet «Clipper Viking» på hyppige seilaser i Midtøsten og i Asia.

VGs undersøkelser viser at «Clipper Viking» lastet etylen i Iran to ganger i fjor.

Fakta

FN, USA og EU har vedtatt omfattende sanksjoner som følge av uklarheter rundt Irans atomprogram.

Norske skip er svært aktive i Persiagulfen, og de siste årene har norskkontrollerte skip gjennomført om lag 150 til 200 anløp i iranske havner.

Det foregår nå et storpolitisk spill om Irans atomprogram.

Revolusjonsgarden

I vinter var situasjonen svært spent i Hormuzstredet ettersom Iran brukte stredet som pressmiddel mot nye og omfattende sanksjoner.

Havnene som USA svartelistet i juni, er drevet av Tidewater Middle East - et selskap som skal være kontrollert av Revolusjonsgarden. Den danske shippinggiganten Maersk Line trakk seg ut umiddelbart av Tidewater-havnene.

Av de sju havnene som skal ha direkte forbindelser til regimet, finner man havnen Assaluyeh. Havnen tar hånd om mye av gasseksporten fra Iran, og det var i denne havnen at «Clipper Viking» gjennomførte to anløp i fjor.

Den første etylenskipningen skjedde i mars. Det andre anløpet fant sted i november i fjor - nesten et halvt år etter at USA svartelistet Tidewater Middle East.

Redaktør Trond Lillestølen i shippingavisen TradeWinds sier rederne nå er forsiktige når det gjelder frakt til og fra Iran.

I IRAN: «Clipper Viking» hadde to anløp i Iran i fjor. Utenriksminister Jonas Gahr Støre er medeier i gassskipet.
I IRAN: «Clipper Viking» hadde to anløp i Iran i fjor. Utenriksminister Jonas Gahr Støre er medeier i gassskipet.

Ikke hyggelig

- Det er åpenbart at Støre bare er aksjonær i dette selskapet og ikke har styring utover det. Men det er klart at akkurat nå er det ikke hyggelig å bli assosiert med butikk på Iran, sier Lillestølen om Støre-skipets Iran-anløp.

DETTE SVARER STØRE OM IRAN-ANLØPENE

- Slutt i Iran nå

I Solvangs rapport fra fjerde kvartal i fjor fremkommer det at etylenmarkedet var i vekst - drevet av eksportvekst fra Gulfen.

- Det er slutt i Iran nå. Etter 23. januar kan vi ikke gå inn på nye kontrakter, sier viseadministrerende direktør Edvin Endresen i Solvang.

- USA svartelistet Tidewater Middle East og havnene som selskapet kontrollerer, deriblant Assaluyeh. Hvordan har dere forholdt dere til det?

- Vi følger de sanksjonene som vi er underlagt til enhver tid. Det er vi nøye med, sier Endresen.

LES OGSÅ: