Svakeste fremtidstro siden 2008

Finansuroen skremmer norske forbrukere.

SER DYSTRERE FREMTID FOR ØKONOMIEN: Norske forbrukere er blitt mer pessimistiske i løpet av desember måned.
SER DYSTRERE FREMTID FOR ØKONOMIEN: Norske forbrukere er blitt mer pessimistiske i løpet av desember måned.

«Krisen i Europa har nådd Norge», sa visesentralbanksjef Jan F. Qvigstad da han onsdag meldte at styringsrenten kuttes med 0,5 prosentpoeng.

Nettopp dette budskapet er norske forbrukere i ferd med å ta inn over seg, viser Opinions forbrukertillitsindeks (CCI), som legges frem fredag.

Denne falt til minus 3,5 poeng i desember, fra negative 2,9 poeng i november. Dermed har stemningen blant norske forbrukere falt i tre måneder på rad.

Svakeste siden 2008

I Opinions undersøkelse spørres deltakerne om fire forhold: Forventninger til egen økonomi, forventninger til landets økonomi, tro på egen spareevne og synet på arbeidsmarkedet. Et negativt tall betyr at et flertall tror situasjonen vil forverre seg fremover (se faktaboks).

Etter tre måneders med fall har indeksen nådd det laveste nivået siden desember 2008.

- Vi har nådd et bunnivå som er på linje med det vi registrerte etter at finanskrisen toppet seg fro tre år siden, sier Henrik Høidahl, konsulent i Opinion, til E24.

- Alvoret siger inn

- En stund var nordmenn blant de mest optimistiske i Norden, men nå ser det ut til at alvoret har begynt å sige inn over oss også, sier Høidahl.

Han peker på at flere, blant annet statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Sigbjørn Johnsen, har minnet nordmenn om at vi ikke er immune mot krisen som nå preger Europa.

- De gjentakende advarslene ser ut til å sette spor, sier Høidahl.

Frykter eurokrisen

Så langt er nordmenn imidlertid mer bekymret for utsiktene for Norge enn for sin egen lommebok.

- Det er spesielt troen på landets økonomi og arbeidsmarkedet som er svekket fra november til desember, sier Høidahl.

Lenge har troen på landets økonomi vært på vei ned, samtidig som troen på egen økonomi i liten grad har blitt påvirket av dette.

- Mange tenker at «dette kan kanskje berøre Norge om noen måneder, men jeg føler meg trygg».

I desember gikk troen på egen økonomi noe opp sammenlignet med november. Ses de siste månedene under ett er tendensen likevel klar: Fra første til annen halvdel av 2011 har troen på egen økonomi falt.

Dette kan gjøre norske forbrukere mer sparsommelige fremover, tror Høidahl.

- De første indikasjonene fra julehandelen tyder på at man for første gang siden 1988 kan få et fall, ikke vekt, i julehandelen. Det viser at mange frykter de nå går strammere tider i møte.

Les også: - Lavere julehandel enn i fjor

Kan falle mer

Høidahl presiserer at han vanligvis er tilbakeholden med å komme med spådommer.

Nå mener han imidlertid det er godt grunnlag for å tro at stemningen blant forbrukerne kan falle videre fremover.

- Hvis det ikke kommer noen tegn til bedring i Europa, og man ser de samme overskriftene om krisemøter blant EUs toppledere, og norske politikere og makroeksperter gjentar sine advarsler om at vi står foran en krise, blir jeg ikke overrasket om forbrukertilliten fortsetter å falle, sier Høidahl.

 

På forsiden nå