<b>TAR TID:</b> Det er både dyrt og tidkrevende å legge ny vei. Riktignok bruker Vegvesenet bruker mer penger på konsulentene enn på selve asfalten.
TAR TID: Det er både dyrt og tidkrevende å legge ny vei. Riktignok bruker Vegvesenet bruker mer penger på konsulentene enn på selve asfalten.

Vegvesenet brukte mer på konsulenter enn asfalt

Vegvesenet brukte i fjor konsulenter for 2,4 milliarder kroner, omtrent tre ganger mer enn det etaten brukte på asfalt, skriver VG.

Statens vegvesen brukte i fjor 870 millioner kroner på ny asfalt og vedlikehold av veidekke. Milliardregningen på konsulentbruk faller ikke i god smak hos Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud.

– Statens vegvesen har åpenbart hatt en stor konsulentfest. Vi kunne fått mange kilometer med ny vei for 2,4 milliarder kroner, sier Hoksrud til VG.

I årsrapporten fra etaten kommer det også fram at Statens vegvesen i fjor fikk 390 flere ansatte, i hovedsak personer med høyere akademisk utdanning. Dermed har etaten nærmere 7.000 ansatte. Samtidig har konsulentbruken vokst de siste to årene. I 2010 kjøpte Vegvesenet konsulenttjenester for 1,5 milliarder kroner.

LES OGSÅ: NCC og Veidekke kan gå glipp av nye storkontrakter

Årsrapporten forteller at 70 prosent av konsulenttjenestene er knyttet til planlegging og byggherreoppgaver. Resten kobles til det som beskrives som Vegvesenets kjerneprosesser.

Økningen i konsulentbruk fra 1,5 milliarder kroner i 2010 til 2,4 milliarder kroner i fjor blir forklart med økt aktivitet, spesielt ved igangsettelse av nye veiprosjekter.

– Når aktiviteten øker, så øker også bruken av konsulenter, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje.

Samferdselsdepartementets statssekretær Geir Pollestad (Sp) erkjenner at det er nødvendig med et kritisk blikk på at etaten driver effektivt. I årene framover skal departementet følge ekstra med på Vegvesenets pengebruk, sier han.

LES OGSÅ: 

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Makro og politikk