Vil knuse NSBs togmonopol

Allerede om et drøyt år bør den storstilte avviklingen av NSB-monopolet på jernbanen være i gang, mener Høyres Linda Helleland.

<p><b>MÅ KONKURERE:</b> Allerede neste år vil ni togstrekninger i Norge være åpne for konkurranse fra utenlandske aktører. Høyre mener det er vanskelig å forsvare statsmonopoler.<br/></p>

MÅ KONKURERE: Allerede neste år vil ni togstrekninger i Norge være åpne for konkurranse fra utenlandske aktører. Høyre mener det er vanskelig å forsvare statsmonopoler.

Listen på de ni togstrekningene på denne siden, er en oversikt over hvor Helleland og Høyre mener regjeringen bør starte med konkurranseutsetting av jernbanenettet i Norge.

Hun mener det er viktig at NSB-monopolet blir knust av regjeringens blåblå slegge så fort som mulig.

Mål: 2016

- Jeg håper å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016, sier Helleland.

I Høyre/Frp-regjeringens politiske plattform er de to partiene enige om at de skal gjennomføre en stor jernbanereform i løpet av fireårsperioden.

Helleland, som leder Stortingets transportkomité, peker på risikoen for at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 vil kunne reversere arbeidet om de ikke kommer i gang nå.

- Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet.

Hun mener det kun er nostalgi som driver forsvarerne av NSB-monopolet.

<p><b>HÅPER:</b> Leder Linda Helleland (H) i Stortingets transportkomité<br/></p>

HÅPER: Leder Linda Helleland (H) i Stortingets transportkomité

Utenlandske interessenter

- Statsmonopoler skal være godt begrunnede og svært veldrevne for å kunne forsvares. NSBs monopol er ingen av delene, sier hun, og legger til:

- Å være imot at Flytoget og andre får konkurrere med NSB om å gjøre norsk togtilbud bedre, vil for ettertiden være like ufornuftig som det at mange var mot å utvide åpningstidene i butikkene på 80-tallet, sier Helleland.

Ved en konkurranseutsetting av strekningene vil det bli opp til Staten å bestemme hvilke krav som skal stilles til de private selskapene som ønsker å tilby togtjenester.

I en slik konkurranse kan også dagens NSB få delta, på linje med utenlandske aktører.

- Dette medfører ikke at NSB forsvinner, men at NSB må skjerpe seg. Vi blir rent ned av utenlandske selskaper som ønsker å komme til Norge for å drive tog, i tillegg til at vi har Flytoget og NSB her fra før. Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet bekrefter at de allerede har hatt en rekke møter med utenlandske togselskaper som vurderer å etablere seg i Norge.

- Vi har hatt kontakt med franske Keolis, Hongkong-baserte MTR, som blant annet driver T-banen i Stockholm og tyske Deutsche Bahn, sier Aarset.

Han vil ikke tidfeste når jernbanereformen er klar, men sier regjeringen har kommet langt i arbeidet.

- Vi håper at konkurransen på jernbanesporene vil være i gang før denne stortingsperioden er over i 2017, sier Aarset.

Skeptisk Ap

Men i Arbeiderpartiet er de ikke spesielt imponerte over Høyres skrytelister - og heller ikke over den utenlandske interessen.

- Det er ikke akkurat mor Theresa som står og banker på døren og vil drive jernbane i Norge. Dette er selskaper som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, og jeg er redd dette vil sette vedlikehold, sikkerhet og andre ting til side, for å prioritere å lage en pengemaskin, sier transportpolitisk talsperson Eirin Sund (Ap).

Tempoet i Høyres jernbanesatsing blir hun derimot ikke skremt av.

- Linda Helleland får skvise så mye hun bare vil. Jeg tror det eneste hun oppnår er å skvise ut den norske jernbanen slik vi kjenner den i dag, sier Sund.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå