KASTES UT: Al Jazeeras korrespondent Melissa Chan kastes ut av Kina. Her er et bilde av Chan i redaskjonen i Beijing.
KASTES UT: Al Jazeeras korrespondent Melissa Chan kastes ut av Kina. Her er et bilde av Chan i redaskjonen i Beijing.

Al Jazeera utvist fra Kina

Kina har for første gang på 13 år tvunget en utenlandsk journalist til å forlate landet.

Det er den uavhengige, arabiske TV-kanalen Al Jazeeras korrespondent Melissa Chan som nå må forlate Kina. Hun har hatt jobben siden 2007, men nå nekter myndighetene å fornye hennes visum. Chan er amerikansk statsborger og har arbeidet for den engelskspråklige sendingen til Al Jazeera.

Utenlandskorrespondentenes forening i Kina (FCCC) hevder kinesiske myndigheter har gitt uttrykk for misnøye med Al Jazeeras dekning av kinesiske forhold. Chan skal samtidig ha blitt beskyldt for å ha brutt visumreglene.

– Dette er det mest ekstreme eksempelet i et nytt mønster hvor journalisters visum brukes i et forsøk på å sensurere og skremme utenlandske korrespondenter i Kina, skriver FCCC på sine hjemmesider.

– Mediet som er berørt, vet i sitt hjerte hva det har gjort galt, sier Hong Lei, talsmann for utenriksdepartementet i Beijing.

Uønsket

– Utvisningen markerer et virkelig tilbakeslag i Kinas mediemiljø og sender et signal om at internasjonal dekning er uønsket, sier Bob Dietz i den New York-baserte organisasjonen Committee to Protect Journalists til Al Jazeera om utvisningen.

Al Jazeera er skuffet over beslutningen og opplyser at man vil søke om å få gjenopptatt tilstedeværelsen i landet og gjenåpne kontoret i Beijing.

Nyhetsdirektør Salah Negm sier at korrespondenten og kanalen har gjort «en førsteklasses jobb» i Kina-dekningen og sendt rundt 400 reportasjer fra alle deler av det kinesiske samfunnet.

Mediekampanje

Mediesenteret China Media Project, tilknyttet institutt for journalistikk ved Universitetet i Hongkong, skriver om hvordan deler av kinesisk presse har gått til skarpe angrep på USAs Kina-ambassadør Gary Locke og den blinde menneskerettsaktivisten Chen Guangcheng.

Fredag hadde fire store aviser i Beijing, alle underlagt kommunistpartiets ledelse i Beijing by, nærmest likelydende lederartikler. Meningen må være å skape oppstyr og sende et klart signal om Kinas holdning, samtidig som den sentrale partiledelsen kan si at dette er partiledelsen i Beijing ansvarlig for, mener China Media Project.

Lederartikkelen i Beijing Dagblad, som er underlagt Liu Qi, politbyråmedlem og leder av kommunistpartiet i Beijing, anklaget blant annet Chen Guangcheng for ikke å representere den vanlige kineser, men «interessene til de fiendtlige kreftene i Vesten». Avisen skrev også at Chen var «et redskap og en brikke som politikere i USA bruker til å sverte Kina».

Lederskifte

China Media Project opplyser samtidig at det er skjedd et skifte av øverste leder i Nanfang Dagblad Mediegruppe, et selskap som driver noen av Kinas mest uavhengige og respekterte aviser i den sørlige millionbyen Guangzhou.

Det er partilederen i mediegruppen som er byttet ut. Den nye partilederen og avissjefen er Yang Jian. Han var inntil nylig Guangdong-provinsen visepropagandasjef.

Det har vært forsiktige reaksjoner på utnevnelsen. Men beste indikasjon på hva den betyr, kom trolig i en kort melding på det Twitter-lignende Sina Weibo fra en «etterforsker» fra Hubei-provinsens propagandadepartement, ifølge China Media Project.

– Nanfang Dagblad Mediegruppe vil heretter bli mer korrekt og mer autoritativ, lyder kommentaren fra propagandadepartementets mann.

Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

blog comments powered by Disqus

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO