<b>USIKKERHET:</b> Egmont Hjemmet Mortensens forbrukerside Klikk.no har nytt godt av trafikken publiseringen på Dagbladets hjemmeside har gitt. Nå er usikkerheten rundt avtalen stor, all den tid Dagbladet er kjøpt opp av Egmonts erkerival Aller Media, som har sin egen forbrukerside.
USIKKERHET: Egmont Hjemmet Mortensens forbrukerside Klikk.no har nytt godt av trafikken publiseringen på Dagbladets hjemmeside har gitt. Nå er usikkerheten rundt avtalen stor, all den tid Dagbladet er kjøpt opp av Egmonts erkerival Aller Media, som har sin egen forbrukerside.

Håper å få fortsette på Dagbladet-fronten

Forbrukersiden Klikk.no har blitt Norges 14. største nettsted takket være drahjelp fra Dagbladet. Gårsdagens salg av tabloidavisen gjør fremtidsutsiktene til klikkvinneren Klikk usikker.

Klikk.no er nemlig eid av Egmont Hjemmet Mortensen, som er hovedkonkurrent med Dagbladets nye eiere, Aller Media.

Dagbladets nye eiere har sin egen forbrukerside, Dinside.no, som er Klikks hovedrival.

Det er Berner Gruppen som nå selger Dagbladet og avisens nettsted db.no til det danskeide Aller-konsernet.

Konsernsjef i Berner, Tore Stangebye, innrømmer at avtalen med Egmont Hjemmet Mortensen om å legge ut Klikk.no-saker må gjennomgås, nå som hjemmesidens konkurrent tar over avisen.

- Vi har ikke tatt endelig stilling til det, men vi må jo se på den avtalen. Vi må gjøre de tingene som er riktig i forhold til huset totalt, sier han til E24.

- Forholder oss til avtalen

<b>MÅ SE PÅ:</b> Konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen, som nå selger Dagbladet til Aller Media, sier at man vil se på avtalen man har med Allers erkerival Egmont Hjemmet mortensen om å publisere Klikk.no-saker på avisens front.
MÅ SE PÅ: Konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen, som nå selger Dagbladet til Aller Media, sier at man vil se på avtalen man har med Allers erkerival Egmont Hjemmet mortensen om å publisere Klikk.no-saker på avisens front.

Olav T. Sandnes, administrerende direktør hos Egmont Hjemmet Mortensen, forteller E24 at de håper å fortsette å få Klikk.no-saker på Dagbladet-fronten.

På spørsmål om hva som skjer med den eksisterende avtalen, svarer han:

- Det er vi naturlig nok ikke blitt informert om ennå. Vi har et godt samarbeid med Dagbladet og forholder oss til det etablerte avtaleverket. Nå får en eventuell integrasjon av selskapene gå sin gang, og så får vi se hvilke deler som det blir relevant å videreføre, og hvilke elementer som eventuelt skal avvikles.

Klikk.no har fått saker publisert på Dagbladets nettside helt siden januar i 2010. De har også lignende samarbeid med Nettavisen og ABC Nyheter.

Ting på plass i august?

Nyheten om at Aller Media kjøper Dagbladet og nettselskapet DB Medialab ble kjent i går.

Ryktene om at ukebladforlaget Aller Media var interesserte i å kjøpe  den tradisjonsrike avisen ble først omskrevet av bladet Kampanje 22. mai, og bekreftet av partene bare dager senere.

Så store er nettsidene

Ifølge tall fra TNS Gallup er Dagbladets hjemmeside db.no landets tredje største redaksjonelle nettsted, med 811.000 unike brukere.

Aller Media som nå kjøper Dagbladet, har en rekke nettsteder som kan dra nytte av trafikkmaskinen db.no.

Blant annet eier Aller Media forbrukersiden Dinside.no som har  127.000 unike brukere, Se og hørs hjemmeside som har 129.400 unike brukere, KK.no som har 55.000 unike brukere og IT-nettstedet Digi med 18.700 unike brukere. Mange venter at Aller ønsker å publisere saker fra flere av sine nettsteder på db.no nå som de har kjøpt tabloidavisen.

Se og Hørs rival på nett, Kjendis.no er eid av Dagbladet, og har 207.000 unike brukere. Det spekuleres i at de to nettpublikasjonene kan bli slått sammen.

Egmont Hjemmet Mortensen-eide Klikk.no er rivalen til Dinside.no, og landets 12. største redaksjonelle nettsted med 202.000 unike brukere. Nettstedet har i dag en avtale om å få publisert saker på db.no, som det nå reises usikkerhet rundt all den tid konsernet som eier rivalen har kjøpt opp Dagbladet.

Ifølge dagens papirutgave av Dagens Næringsliv er prislappen cirka 300 millioner kroner.

- Vi har så langt vært mer opptatt av å få avtalen på plass, enn å diskutere muligheten som ligger der, sier Tore Stangebye.

- Avtalen kom på plass først i går. Avtalen skal nå gjennom konkurransemyndighetene og medietilsynet før den godkjennes, og med en sommerferie på trappene blir det nok først i august at vi starter arbeidet med hvordan avtalen skal slå ut rent redaksjonelt.

Får Dagbladet Se og Hør-saker på fronten?

Men det ligger i kortene at Aller Medias produkter skal få innpass på Dagbladets hjemmeside.

Ifølge den siste utgaven av topplisten til TNS Gallup, som måler hvilke norske nettsteder som har mest trafikk ut fra unike brukere og sidevisninger, så er db.no landets fjerde største nettside etter VG, NRK og Finn - og med det den tredje største redkasjonelle nettsisden.

med et papiropplag som faller kraftig år etter år, er trafikkmaskinen db.no rosinen i pølsa for Aller Media, og en plattform de kan bruke til å få opp trafikken for sine egne nettsatsninger, som for eksempel nevnte Dinside.no og IT-avisen digi.no.

Fagbladet Journalisten er blant de som har spekulert i at hjemmesiden til Aller-eide Se og Hør kan ende på Dagbladet-fronten.

Bladet har blant annet sitert kilder på at ukebladets nettside seher.no kan bli slått sammen med Dagbladets underbruk Kjendis.no, og at det felles kjendisstoffet kan bli publisert i Se og Hørs navn på Dagbladets front.

De to nettstedene er i dag direkte konkurrenter, men får jo nå samme eier.

Tore Stangebye nekter imidlertid å svare på om Se og Hør nå vil få saker på Dagbladet-fronten.

- Det blir et for detaljert spørsmål å svare på nå.

- Men det ligger til at Aller Medias produkter vil få plass på Dagbladet-fronten?

<b>VIL IKKE KOMMENTERE:</b> Se og Hør-sjef Ellen Arnstad sier det er for tidlig.
VIL IKKE KOMMENTERE: Se og Hør-sjef Ellen Arnstad sier det er for tidlig.

- Du kan kanskje tro det, men faktum er at vi ikke er kommet så langt. Vi kan ikke si noe om hvordan det vil se ut ennå.

Se og Hørs sjefredaktør Ellen Arnstad vil ikke si om de har planer om å nå forsiden til Dagbladet.

- Dette har vi ingen kommentarer til, fordi vi ikke har tatt noen beslutning ennå, uttaler hun til E24.

- Vi kompletterer hverandre

Allers portefølje er også betydelig innen mote-, kvinne- og ungdomsstoff, ettersom de eier nettsteder som KK.no, Henne.no, Topp.no og StyleMag.

Ved å publisere saker fra disse sidene på db.no, eller kanskje slå noen av dem sammen, kan man ta markedsdeler fra VG og deres motesatsning Minmote.no.

<b>KOMMER TIL DB?</b> Vil Se og Hørs nettutgave få saker publisert på Dagbladet, nå som de har fått felles eier?
KOMMER TIL DB? Vil Se og Hørs nettutgave få saker publisert på Dagbladet, nå som de har fått felles eier?

John Arne Markussen sier i dagens papirutgave av Dagens Næringsliv at man digitalt vil omsette for 250-260 millioner når de to mediehusene skal samarbeide.

- Da legger han inn totalomsetningen for våre digitale virksomheter, basert på prognoser og forventninger, sier konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen.

- Hvordan skal dere klare å balansere nyhetsdekningen på db.no opp mot alt det andre?

- Det er jeg rimelig trygg på at vi får til. Aller Media og Dagbladet er to virksomheter som kompletterer hverandre. I Dagbladet har vi jobbet med nyheter, sport og underholdning i lang tid. Det er bare i underholdningssegmentet man får store berøringspunkter.

- Vil journalistene få være med å utforme hvordan det nye samarbeidet skal bli rent redaksjonelt?

- Vi har hatt et nært med redaksjonsklubben i hele denne prosessen, og jeg kan ikke se at vi har motstridene interesser i dette overhodet, sier Stangebye til E24.

PS! Administrerende direktør Roger Hansen i Aller Media ønsket ikke å kommentere saken, men henviste til Dagbladet for kommentarer.

Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24