- Journalister bør prøve seg som selgere

Norske redaksjoner har mye å lære av salgsavdelingene i bedriften de jobber, mener rådgiverne i konsulenthuset Core Group.

Oslo. Mullah Krekar går til sak mot UDI og Økokrim. Her møter han pressen. Her er han omsvermet av pressefolk etter at Riksadvokaten henla terroranklagene mot ham. FOTO: MATTIS SANDBLAD
Oslo. Mullah Krekar går til sak mot UDI og Økokrim. Her møter han pressen. Her er han omsvermet av pressefolk etter at Riksadvokaten henla terroranklagene mot ham. FOTO: MATTIS SANDBLAD

- Vi mener journalistene kan ha mye å lære av selgerne når det kommer til systematikk og målinger av det arbeidet de gjør. Skal du se hva som fungerer og ikke fungere, så må du være villig til å måle litt mer.

Trude Husjord i konsulenthuset Core Group mener skottene mellom avdelingene i norske mediehus er for tette. Sammen med sin kollega Hanne Sorteberg gir hun råd til mediebedrifter som utfordres idet de tradisjonelle salgsinntektene er på vei nedover. Et av de viktigste rådene er at de forskjellige avdelingene i mediehusene er nødt til å samarbeide mer.

- Muligheten for å bytte arbeidssted mellom salgsavdelingen og redaksjonen er gjerne det som har ligget fjernest fra tankesettet til de ansatte i dagens mediebedrifter, men jeg tror det er akkurat der man kan finne den største innovasjonseffekten, sier Sorteberg.

Målinger

Hun mener dagens skiller mellom avdelingene i mediehusene er unaturlig. Trude Husjord er enig. Hun mener journalistene særlig kan lære mye av selgerens bevissthet rundt resultatene de skaper.

 

Trude Husjord har akkurat startet opp som rådgiver i Core Group. Hu har jobbet i mediebransjen i 15 år, og har hele veien jobbet med strategi-, organisasjonsutviklings- og omstillingsprosesser. Hun har blant annet erfaring fra stillingen som administrerende direktør i Dagsavisen.
Trude Husjord har akkurat startet opp som rådgiver i Core Group. Hu har jobbet i mediebransjen i 15 år, og har hele veien jobbet med strategi-, organisasjonsutviklings- og omstillingsprosesser. Hun har blant annet erfaring fra stillingen som administrerende direktør i Dagsavisen.

- Men tror dere at journalsiter kan hoppe inn og gjøre like god jobb som en selger?

- Det er først og fremst metodikken vi ønsker at journalistene skal få en bevissthet rundt. Vi ser ikke for oss at de skal bli superselgere, men de skal få en forståelse for hvordan salg jobber, og hvordan metodikken deres fungerer, svarer Husjord.

- Vi kan ikke leve av Skup-priser alene. Men jeg tror mye er gjort hvis man får journalistene til å glede seg over et salg fordi de skjønner at da får de lønn, og motsatt at selgerne gleder seg over en Skup-pris fordi at de da får en sterkere merkevare, skyter Sorteberg inn.

Børs og katedral

Begge to mener journalistene og redaktørene er nødt til å involvere seg i prosessen for å finne løsningen på hvordan fremtidens medier skal finansieres.

- Jeg har tidligere sett at man har vært veldig opptatt av skillet mellom «børs og katedral», og at salg og redaksjonen ikke skulle snakke sammen. Jeg tror at så lenge man har en tydelig policy, så kan mediene tjene mye på at de to avdelingene snakker sammen. Du vil blant annet få annonsering som er mer relevant i forhold til kundene, sier Sorteberg.

- Så dere mener journalistene må ha en formening om inntektskildene til bedriften utover det at selve avisen skal selge?

- Ja, det er klart. Det må jo forskere også ha. De må ha en bevissthet om hvordan de skal få finansiert sine studier, svarer Husjord.

- Så da må journalistene være med å finne hvilke produkter som kan selges?

- Ja absolutt. Men det er en lang og et forholdsvis vondt stykke å gå.

- Må legge til rette

Både Husjord og Sorteberg er generelt skeptiske til skott mellom de ulike avdelingene i en bedrift.

<p>Hanne Sorteberg var med på oppstarten av Core Group i fjor. Hun har lang erfaring fra mediebransjen, inkludert flere år i Schibsted.</p>

Hanne Sorteberg var med på oppstarten av Core Group i fjor. Hun har lang erfaring fra mediebransjen, inkludert flere år i Schibsted.

- Men det skal ikke så mye til. Det trengs bare en selger som får prøve seg litt i redaksjonen. Når han kommer tilbake til salg, vil det kunne endre kulturen radikalt, sier Sorteberg.

- Men tror du det er dette dagens journalister og selgere vil?

- I disse avdelingene vil det alltid være flere som ønsker å aspirere eller som ønsker å prøve noe nytt. Og da handler det rett og slett om å legge til rette for dem, og belønne de som føler at de har evne og vilje til å prøve det.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå