- Dette blir vår globale hovedsatsing i 2010, sier Adidas-sjef om satsingen mellom dem og Aktiv mot kreft. BI-professor anslår samlet salgsinntekt på 10 milliarder kroner i året.

Hun har sikret seg plass i historiebøkene som en av tidenes fremste maratonløpere, takket av kongen og slått til ridder. I 30 år har ridderen vært sponset med millioner av Adidas.

Siden hun fikk kreft for fire år siden, har Grete Waitz igjen vist sin utrolige evne til å stå distansen i lange, tunge løp. Nå bruker hun kreftene til å støtte fysisk aktivitet blant kreftpasienter gjennom stiftelsen Aktiv mot kreft - og denne helgen sprinter hun ut i en maratonsatsing med Adidas, verdens nest største produsent av sportsutstyr.

- Dette er ikke et lite sideprosjekt, men er helt i toppen av vår globale hovedsatsing i 2010. Dette er en enorm satsing, og vi legger tunge ressurser i dette, sier markedsføringssjef i Adidas Mike McManus.

Det er i forbindelse med friidretts-VM i Berlin at det denne helgen lanseres et globalt samarbeid mellom Adidas og stiftelsen. To kleskolleksjoner skal ut: en Grete Waitz-serie som skal selges på store internasjonale løpearrangementer over hele verden med startskudd i helgen, og retroserien Modern-Classics som kommer i 2010 og skal selges i sportsbutikker over hele kloden.

Stiftelsen vil få fem prosent av alt salg fra begge kolleksjonene.

- Vi må nesten klype oss i armen, sier Waitz og Helle Aanesen, daglig leder i stiftelsen.

Hverken stiftelsen eller Adidas vil ut med tall over forventede inntekter, men hos BI-professor Hans Mathias Thjømøe smaker det av milliarder:

Milliarder

- Med forutsetning av at dette er en global satsing som slår an hos kundene og på bakgrunn av Adidas omsetning på 100 milliarder i fjor - kan de totale, globale inntektene komme opp i 10 milliarder kroner, anslår Thjømøe, som er ekspert på merkevarer.

Pressetalsmann Evan Wiener i Adidas holder seg til å si:

- Vi forventer suksess og at den blir populær blant løpere og andre idrettsutøver. Inntektene vil komme til å utgjøre en stor forskjell for stiftelsen.

Verdensomspennende

Fem prosent av salget, som stiftelsen skal få, kan dermed bety 500 millioner årlig for den lille norske, men snart mye større, stiftelsen:

- Vårt ultimate mål er at Aktiv mot kreft utvides globalt, først i nordiske land og deretter videre utover, sier McManus, som forventer at dette er et langsiktig samarbeid de ikke ser enden på.

Også Aanesen og Waitz tror satsingen kan føre til at Aktiv mot kreft kan bli verdensomspennende konsept.

Det er første gang Adidas inngår denne typen samarbeid med spesialdesignet kolleksjon for et veldedig formål. Dette er også en unik marketinghistorie i Norge, mener damene.

- Dette blir ikke noe grilldress, det blir topp teknisk løpeutstyr, sier Waitz, som tar oss gjennom motene i løpehistorien.

På 60 tallet løp damer med skjørt, på 70 tallet var det digre underbukser med høy mage, 80 tallet shorts og på 90 tallet tights - nå er det rene tangatrusene, sier hun.

Retroserien som kommer i 2010, skal ta frem klassiske looks fra hva Waitz faktisk hadde på seg da hun ble verdensmester i friidrett i 1983, skapt med moderne teknologi.

- Marketingtanken med retro er å trekke frem suksessen og koble Adidas med de store stjernene og de største øyeblikkene i idrettshistorien, sier Wiener.

Penger og trøkk

- Når Adidas som er blant verdens største produsenter kobler seg sammen med løpe- og "kreftdronningen" - begge deler takler hun bra - så er det trøkk i det. Og det er veldig seriøst når de to går sammen - Waitz er aldri med på alskens tøys, sier Thjømøe.

Aktiv mot kreft samler inn penger for å opprette treningssentre på kreftsykehus, og Waitz mener hun er selv et bevis på effekten trening har på diagnosen.

- Jeg var sofagris i to måneder, så listet jeg meg av gårde og begynte å trene - og fikk tilbake livet, sier hun.

Les flere nyheter fra E24