Forbrukerombudet: - De kan ikke velge om de vil følge norsk lov

Lei av skjult reklame, har de sendt brev til fem superbloggere.

<p><b>FÅR REFS:</b> Kristina Andersen (23) (til venstre) og Caroline Berg Eriksen (26) er to av bloggerne Forbrukerombudet mener har for dårlig merking av annonseinnlegg.<br/></p>

FÅR REFS: Kristina Andersen (23) (til venstre) og Caroline Berg Eriksen (26) er to av bloggerne Forbrukerombudet mener har for dårlig merking av annonseinnlegg.

Bloggere som skriver om produkter og tjenester, er etter markedsføringsloven forpliktet til å gjøre leserne oppmerksomme på at dette er reklame.

Riktignok er det langt fra alle som følger reglene. Forbrukerombudet har nylig tatt en gjennomgang av noen av landets største blogger, og hos flere av disse var merkingen for dårlig.

Fem kjente bloggere har nå fått brev av Forbrukerombudet, med beskjed om at de innen femte juni i år må innrette seg etter regelverket.

- Skjult reklame er forbudt, og denne regelen gjelder også for bloggere. De kan ikke velge om de vil følge norsk lov eller ikke, sier forbrukerombud Gry Nergård. 

LES OGSÅ: Yahoo blar opp 6 milliarder kroner for bloggnettsted

Vil skjerpe seg

E24 har fått innsyn i brevene Forbrukerombudet har sendt bloggerne.

Blogginnlegg om motemarkedsplass, hair extensions og en nettbutikk som blant annet selger mobildeksler er noen av temaene i innlegene ombudet mener inneholder reklame uten å være godt nok merket.

<p>Kristina Andersen<br/></p>

Kristina Andersen

En av de fem som har fått beskjed om å merke reklameinnleggene bedre, er Kristina Andersen.

- Jeg merker alle innlegg jeg har som inneholder reklame. Riktignok har dette stått nederst i innleggene, da jeg ikke har fått med meg at merkingen skal legges øverst, sier hun til E24.

Bloggen hennes, Kristinaandersen.no, har ifølge henne selv rundt 35.000 unike lesere.

- Jeg har aldri prøvd å lure disse leserne. Jeg ønsker å være ærlig, og kommer selvsagt til å ta brevet fra Forbrukerombudet til etterretning, sier 23-åringen. 

<p>Caroline Berg Eriksen<br/></p>

Caroline Berg Eriksen

Caroline Berg Eriksen (26), som driver bloggen Fotballfrue.no er en annen av de fem som har fått beskjed om å merke innleggene sine bedre. I en sms til E24 bekrefter den populære bloggeren, som daglig har rundt 90.000 lesere, at hun har mottatt et brevet fra Forbrukerombudet.

- Jeg ser at de ønsker endringer i måten vi merker på. Jeg kommer til å innrette meg etter dette, slik jeg også har gjort tidligere, skriver hun.

LES OGSÅ: Fotballfrue skapte nyhet med gammel ost

Bloggeren Sophie Elise Isachsenhar også mottat brevet fra Forbrukerombudet. Hun mener at bloggerne tidligere har fått dårlig informasjon om hvordan innleggene skal merkes.

- Hvis for eksempel Adidas helt plutselig hadde sendt meg en gave i posten via et PR-byrå og jeg skrev om skoene av fri vilje - uten å få betalt -, skulle jeg da ha merket det som reklame?, spør hun.

- Jeg har kanskje misforstått litt, sier Isachsen, som legger til at hun aldri har tatt betalt for å skrive et innlegg.

Kan få konsekvenser

Ifølge Forbrukerombudet har de nemlig også ved en tidligere anledning sendt brev til samtlige fem bloggere og gitt dem beskjed om å følge markedsføringsloven.

- Jeg er overbevist om at de kjenner regelverket, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Etter fristen som nå er satt for å bedre reklamemerkingen, vil det ifølge henne bli gjennomført kontroller for å undersøke om innleggene er riktig merket

LES OGSÅ:Blogger må slette innlegg om Tone Damli Aaberge

Ifølge Forbrukerombudet kan de i ytterste konsekvens fatte forbudsvedtak mot bloggere som konsekvent bryter regelverket.

- Og nettopp fordi de kjenner reglene, skal det ikke mye til før vi griper inn nå, sier Nergård.

<p>Gry Nergård<br/></p>

Gry Nergård

- Stor påvirkningskraft

Omfanget av reklame på blogg er ifølge Forbrukerombudet i kraftig vekst.

I en epost sendt til E24 tirsdag formiddag, skriver de at de største «rosabloggerne» har mellom 20.000 og 80.000 lesere, og at det ikke er tvil om at bloggerne derfor «har stor påvirkningskraft, særlig på yngre lesere.».

Ombudet skriver videre at unge er utsatt for sterkt kjøpepress, og at veien fra en bloggomtale til det å kjøpe en vare er kort for denne gruppen lesere.

- Ved å opplyse om at bloggeren har fått produktomtale, kan leseren ta et mer bevisst valg før de eventuelt kjøper produktet, sier Nergård. 

Therese Charlotte Margrethe Nilsen og Andrea Badendych er de to andre bloggerne som har mottatt brev fra Forbrukerombudet. Ingen av disse har svart på E24s henvendelser.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå