GM-topp går på dagen

Mannen som trakk General Motors annonsering på Facebook og Super Bowl har selv trukket seg.

TAKKET FOR SEG: Joel Ewanick som ledet GMs markedsføring globalt har trukket seg fra stillingen mindre enn to år etter at han begynte. Her er Ewanick avbildet under L.A. Auto Show den 17. november 2010 under lanseringen av sportsbilen Chevrolet Camaro.
TAKKET FOR SEG: Joel Ewanick som ledet GMs markedsføring globalt har trukket seg fra stillingen mindre enn to år etter at han begynte. Her er Ewanick avbildet under L.A. Auto Show den 17. november 2010 under lanseringen av sportsbilen Chevrolet Camaro.

Bilgiganten General Motors bekrefter i en pressemelding at Joel Ewanick har trukket seg fra konsernledelsen med umiddelbar virkning. Han har hatt ansvaret for hele konsernets markedsføring globalt.

- Oppsigelsen er skuffende, men han har mislyktes i å møte forventningene et selskap har til sine ansatte, sa Greg Martin, en talsmann for GM ifølge Financial Times.

Ewanick begynte sin karriere i GM som markedsdirektør for USA i mai 2010. Han overtok ansvaret for markedsføringen for hele konsernet i desember samme år.

Kontroversielle kutt

FT skriver at markedsføringen til bilbransjen har store påvirkninger i mediaverdenen. GM er alene den tredje største medieannonsøren i USA.

Den nå avgåtte markedsføringssjefen stod blant annet bak beslutningene som fikk GM til å trekke all annonsering fra det sosiale nettstedet Facebook. I tillegg besluttet han at GM ikke vil sende noen reklamer under Super Bowl i 2013, den spektakulære finalen i amerikansk fotball som hvert år har hundrevis av millioner seere.

Dette var beslutninger som skal ha vært kontroversielle både internt og utenfor selskapet.

Ifølge Financial Times påstår GM selv at disse to beslutningene ikke hadde noe å gjøre med oppsigelsen til Ewanick.

Under Ewanicks ledelse skal GM ha konsolidert markedsføringsinnsatsen sin betydelig ifølge Reuters. Dette innebar blant annet at innkjøp av reklame og annonsering er samlet i et kontor. For eksempel har et av GMs mest kjente bilmerker, Chevrolet, gått fra å bruke 70 forskjellige reklamebyrå til å bruke ett.

Endringene er forventet å gi milliardbesparelser for konsernet over de neste fem årene.

Søker etter erstatter

Alan Batey, GMs direktør for salg og service i USA, er konstituert som markedsføringssjef inntil en etterfølger til Joel Ewanick er funnet.

Selskapet har ikke uttalt noe om når en erstatter vil være på plass.

Ewanick har tidligere hatt diverse toppjobber i amerikansk bilbransje. Før han kom til GM var han markedsdirektør for Nissan North America og hadde tidligere samme jobben hos konkurrenten Hyundai.

Les også:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå