«Insinuerer at man må ha penis for å komme seg opp og frem her i verden»

Kundene raser mot barneklær-butikk som vil ha rosa hjerteknusere og blå administrerende direktører.

<p><b>SKAPER OPPSTYR:</b> Den rosa hjerteknuseren og den blå direktøren får mammaer til å rase.</p>

SKAPER OPPSTYR: Den rosa hjerteknuseren og den blå direktøren får mammaer til å rase.

En rosa og en blå babybody har det siste døgnet fått kundene til å rase mot barnekleskjeden Name It.

Årsaken: Den rosa har påskriften «Hjerteknuser», mens den blå prydes av næringslivstittelen «Adm. dir.».

- Name It burde holde seg for god til å bidra med indoktrinering fra tidlig alder. Nei. Vi kjøpte ingen body her. Vi fant en annen butikk.

- En som ikke insinuerer at man skal ha penis for å komme seg opp og frem her i verden, skrev Rigmor Haga på sin blogg «Sinnadamens sinnablogg» søndag.

Siden har innlegget gått en sinna-seiersgang ved hjelp av flittig deling på Facebook.

- Båssetting

Overfor E24 utdyper Haga hvorfor hun ble så provosert:

- Jeg mener bodyene bekrefter diskriminerende og stereotypiske holdninger, og det bidrar til en båssetting av gutter og jenter fra svært tidlig alder, sier Haga.

- Jeg tenkte veldig lite over dette tidligere, men nå er jeg mor til en liten datter.

- Det er markedsføringen av de rosa klærne mot jenter, med påskrift som «Princess» og «Hjerteknuser», og blå klær med bilder av helter og tøffe figurer, jeg tror har en uheldig effekt, sier Haga videre.

Og mange ser ut til å reagere på samme måte.

Flere sinte kunder

På Name Its offisielle Facebook-side rant det mandag inn med kommentarer fra folk som lar seg provosere.

- Dette er ikke greit, og den som tok avgjørelsen bør skamme seg.Klær skaper folk, i dette tilfellet babyer, lyder ett innlegg.

- Whats this? Girls out for breaking hearts, and boys out for career? Bad judgement!, skriver en annen.

- For en skuffelse å se disse bodyene i butikken!, utbryter en tredje.

- En morsomhet

Name It er en merkevare under det danske motekonsernet Bestseller, som også har klesmerkene Vila, Vero Moda og Only under sin paraply.

Bestseller bekrefter selv at Hjerteknuser-bodyen kun finnes i rosa farge, mens tittelen Adm. dir. er forbeholdt de som vil ha blå babyklær.

De to ulike påskriftene var ment som en artig og humoristisk ting, opplyser Lene Idsø i Bestseller i en epost til E24.

- Vi hadde naturligvis ikke regnet med at de omtalte tekstene skulle støte noen, sier hun videre.

Madelen Melgaard Berg, butikksjef i Name It på Byporten i Oslo.
Madelen Melgaard Berg, butikksjef i Name It på Byporten i Oslo.

På spørsmål om Bestseller er av den oppfatning at guttebabyer har en mer sannsynlig fremtid som administrerende direktører, enn jentebabyer, svarer selskapet slik:

- Vi har naturligvis ikke en slik oppfatning, dette er mer ment som en morsomhet. Samtidig så er det heller ikke slik at jentene ikke kan bruke blå, det er noe gammeldags holdning at enkelte farger skal være forbeholdt et bestemt kjønn.

Valgfritt: Ekspeditøren i Name Its butikk i Oslo svarte at hun antok at gaven skulle til en gutt - og pakket derfor inn den blå genseren i blått papir med påskriften boy. Hadde E24 ønsket seg et annet papir, ville alternativet vært en rosa innpakning, med påskriften girl.
Valgfritt: Ekspeditøren i Name Its butikk i Oslo svarte at hun antok at gaven skulle til en gutt - og pakket derfor inn den blå genseren i blått papir med påskriften boy. Hadde E24 ønsket seg et annet papir, ville alternativet vært en rosa innpakning, med påskriften girl.

- Hvem er det som sier at blått bare skal brukes av gutter?, skriver Idsø.

Et svar på det siste spørsmålet kan man kanskje finne i Name Its butikker.

Blått og rosa

Da E24 mandag besøkte kjedens butikk på byporten i Oslo, var innredningen preget av en rosa vegg - som personalet refererer til som jentesiden  - og en vegg proppet full av blåfargede klær - guttesiden.

Den blå veggen er merket «Boy», og den rosa veggen er merket «Girl».

Videre har Name Its kunder valget mellom to typer innpakningspapir - det ene i blått og det andre i rosa – hvor det rosa har påskriften girl og det blå papiret har boy.

- Dere legger likevel ikke opp til rosa til jente og blått til gutt? spør E24 Bestseller på ny.

Denne gangen svarer Idsø i Bestseller at fargekodene «blå og rosa er farger som når de brukes i en kjønnssammenheng, kulturelt og historisk indikerer hhv. gutt og jente.»

- Det er også derfor at vi, som du har observert, har oppdelt våre seksjoner i gutt og jenteseksjoner. Forbrukerne kommer inn og etterspør klær til hhv. gutt og jente, og våre farger og oppdeling er med på å hjelpe dem med å avkode hvor de finner de klær de søker, skriver Idsø i en ny epost.

- Beklager

- Når det er sagt, så er det – som vi også skriver på Facebook – uheldig at begge print ikke er trykt på begge fargeversjoner av bodyene. Det beklager vi. Det er på ingen måte uttrykk for våre generelle holdninger, og intensjonen har på ingen måte vært å støte noen. Vi tar kritikken til oss, og bruker den aktivt i forbindelse med fremtidige produktdesign.

To hjerteknusere og en adm. dir.

Bestsellers toppsjef Anders Holch Povlsen ble for litt over ett år siden utropt av magasinet Forbes som «Danmarks ferskeste og yngste motemilliardær».

Holch Povlsen er eneeier i kleskonsernet Bestseller, som i 2012 hadde en totalomsetning på 3,2 milliarder dollar.

Den administerende direktøren har i bedriftens toppledelse selskap av to hjerteknusere: direktørene Lisbeth Holm Højgaard og Lise Kaae.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå