- Musikkstreaming-inntektene opp 40 prosent i år

En ny undersøkelse viser at musikkstreaming er den raskest voksende sektoren i musikkindustrien

<p><b>TOPPET LISTEN:</b> Tone Damli Aaberge toppet iTunes-listen i Sverige med sine nye låt, Imagine i forrige uke. En låt hun synger med svenske Eric Saade. Her er hun under innspillingen av musikkvideoen til låten «Look back».</p>

TOPPET LISTEN: Tone Damli Aaberge toppet iTunes-listen i Sverige med sine nye låt, Imagine i forrige uke. En låt hun synger med svenske Eric Saade. Her er hun under innspillingen av musikkvideoen til låten «Look back».

Et trendskifte er på vei i musikkindustrien - streamingtjenestene soper til seg større andel av omsetningen.

Streamingtjenester for musikk, slik som Spotify, vil sope inn 696 millioner pund - eller 6,52 milliarder kroner - i år.

Det er en økning på 40 prosent, slår en analyse gjennomført av Strategy Analytics fast, ifølge BBC.

Dermed går den relativt nye tjenesten forbi nedlasting av musikk, som vil øke med 8,5 prosent i år, ifølge rapporten.

CD dominerer fortsatt

Det er fortsatt CD og vinyl som dominerer industrien, de to plattformene står for 61 prosent av all musikk som blir solgt i verden i år.

Men den totale omsetningen i musikkindustrien vil falle 2,6 prosent i år, i Storbritannia alene vil salget falle med 16 prosent, eller 190 millioner pund (1,78 milliarder), hevder analysehuset.

- Omfanget av nedgangen kom som en overraskelse for oss, sier Ed Barton, analysehusets administrerende direktør til BBC.

- Kvaliteten er for dårlig

Han tror mangelen på nytt materiale fra de største stjernene innenfor pop og rock er hovedgrunnen til det bratte fallet. 

<p>STREAMING: Spotify ble utviklet i Sverige.<br/></p>

STREAMING: Spotify ble utviklet i Sverige.

- Kvaliteten på utgivelsene har ikke vært god nok til å drive salget til de nivåene vi har sett de siste årene, sier han.

Analysesjefen spår at digital musikk - som inkluderer nedlasting, streaming og mobilsalg - vil overgå CD-salget innen 2015 - både i Storbritannia og globalt. 

«Gratis» streamingtjenester, som får sine inntekter fra reklame, hadde en omsetning på 3,4 millioner pund (31,8 millioner kroner) i årets tre første måneder - en oppgang på 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra bransjeorganisasjonen BPI.

Dro inn 252,7 mill.

I Sverige, der Spotify ble utviklet, genererte musikkstreaming 252,7 millioner svenske kroner i inntekter i årets seks første måneder - en økning på 79 prosent i forhold til 2011. 

Slike streamingtjenester har fått kjeft fra artister fordi de ikke tjener nok på ha sine låter på tjenestene.

Spotify, siom betaler artistene for hver gang deres låt blir spilt, betalte ut 180 millioner dollar (1,07 milliarder kroner) i royalties til musikere i fjor - og ligger an til å doble det beløpet i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå