Gratisavisen Natt og Dag har siden oppstarten i 1988 aldri omsatt for mer enn i fjor, skriver Finansavisen.

Fjorårets topplinje ga én million kroner mer enn rekordåret 1999, da Natt og Dag fikk inn 11,9 millioner kroner.

- Det var kun 50.000 kroner som manglet for at vi fikk det beste resultatet noensinne. Uten utgiftene til et par forlik i 2011, hadde vi nådd all time high på resultatet, sier Christian Rasmussen, daglig leder i i Innovation Media Holding, til Finansavisen.

John Lennons kone Yoko Ono var blant de som fikk forlikspenger av gratisavisen,   etter at de benyttet en tegning av Lennon og tittelen «Imagine» i en annonse.

Til tross for forlikene førte det gode overskuddet førte til at Rasmussen og partneren satt igjen med 1,2 millioner kroner.

Han forklarer det gode fjoråret med en god redaksjonell utvikling, som har ført til mer annonseinntekter.

- Vi har høy kredibilitet og er best på nisjen 18-39 år i storby. Det er vårt store konkurransefortrinn, og vi dyrker dette i alt vi foretar oss, sier Rasmussen.

I 2011 hadde gratisavisen mer enn 160 forskjellige redaksjonelle bidragsytere.

Ifølge Synovate hadde Natt og Dag 145.000 lesere i fjor.