VOKSER PÅ NETT: Edda Media hadde en sterk vekst i omsetningen på nett.
VOKSER PÅ NETT: Edda Media hadde en sterk vekst i omsetningen på nett.

Opplags- og resultatfall for Edda Media

Edda Medias resultat falt i fjor, men mediekonsernet opplever sterk vekst på nett.

Mediekonsernet Edda Media leverte årsrapporten for 2011 onsdag. Konsernet hadde sterkt vekst i reklameinntektene på nett.

Totalt, inkludert utland, hadde Edda en samlet annonseomsetning på 1,118 milliarder kroner i fjor - opp fra 1,117 milliarder i foregående år.

De digitale mediehusene i Norge dro inn 137 millioner av disse, en økning på hele 24,2 prosent sammenlignet med 2010.

Til sammenligning falt annonseinntekten for papir med 3,5 prosent til 883 millioner kroner.

- Vi er samlet sett fornøyd med resultatet for 2011. Annonsemarkedet har vært labilt og vi fikk et tilbakeslag i papirmarkedet de siste månedene av 2011, spesielt hos nasjonale annonsører, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal i pressemelding.

- Men vi har klart å videreføre det gode resultatnivået fra 2010 gjennom digital vekst og stram kostnadsstyring, sier han.

Opplagsfall

Annonseinntektene gjenspeiles også i selskapets opplag.

Det viser at mens konsernets 12 dagsaviser hadde et opplagsfall på 25.000 til 565.000 daglige lesere i fjor sammenlignet med året før, hadde antall daglige brukere på nett økt med 33.000 til 302.000 daglige brukere.

Edda Medias aviser mistet 10.911 abonnenter i fjor.

- Vi gleder oss over at vi samlet sett for papir og nett fortsatt når fram til like mange mennesker som tidligere, men vi er ikke fornøyd med opplagsutviklingen vår. Vi vil derfor satse enda sterkere på å levere papiraviser av høy kvalitet og med relevant innhold for våre lesere, sier Opdal.

Resultatfall

Driftresultatet for mediekonsernet endte på 222 millioner kroner i året som gikk, et fall på 1,8 prosent fra 226 millioner i det foregående året.

Konsernet hadde en samlet omsetning på 2,155 milliarder kroner, opp fra 2,106 milliarder i 2010.

LES OGSÅ:

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO