Når PR tar overhånd

VG virker uovertruffent som landets beste tilrettelegger av tidenes PR-jippo, denne gangen for det nye mannfolkmagasinet Alfa.

Sjefredaktør Magnus S. Rønningen i Aller Medias nye magasin Alfa har fått maksimal uttelling i VG og andre medier for sin reportasje og sine intervjuer med norske soldater i Afghanistan. En telefon til VG med tilbud om å publisere deler av reportasjen i Alfa har fått så vel Forsvaret som forsvarsminister Grete Faremo til å reagere. I sum har medieoppslagene i kjølvannet av Alfa-intervjuet allerede fått så mye oppmerksomhet at magasinets førsteopplag høyst sannsynlig blir revet ut av bladhyllene.

Alfas reportasje fra Afghanistan og uttalelsene fra norske soldater som tjenestegjør der har falt både Forsvaret og forsvarsminister Grete Faremo så tungt for brystet at medieoppslagene er blitt mange og PR-effekten tilsvarende høy for det nye mannfolkmagasinet.

Å skaffe seg PR gjennom medieoppslag er ingen genial tanke å tenke. Og når den er tenkt har VG lenge hatt tradisjon for å være førstevalget for alle dem som ønsker PR for seg og sitt.

Men sjefredaktør Magnus S. Rønningen har dessverre falt for fristelsen til å omfavne resultatet av det vellykkede PR-stuntet.

For mange år siden var jeg informasjonssjef i NRK. Hver gang når et nytt underholdningsprogram skulle på lufta i NRK1 kom kravet om medieoppslag.

"Kan du ikke bare ringe VG så får vi to sider på Rampelys?" var oppfordringen fra programlederne. Svært så ofte virket oppfordringen også.

Sist noen lanserte et magasin med brask og bram i VG var det sjefredaktør Signy Fardal i Elle som hadde begått flere intervjuer med kjente folk ingen hadde fått intervjue før.

Denne gangen har VG som PR-motor virket for Alfa og sjefredaktør Magnus S. Rønningen.

Så langt helt greit. Reportasjen, som jeg selvsagt ikke får lest før fredag når bladet er på gaten, er sikkert et godt stykke dokumentert journalistikk om soldatenes liv i Afghanistan, og om den omgangsform, kultur og tone en rå krig utvikler.

Men sjefredaktør Magnus S. Rønningen har dessverre falt for fristelsen til å omfavne resultatet av det vellykkede PR-stuntet - medieoppmerksomheten reportasjen har skapt - i altfor stor grad.

Uten sammenligning for øvrig: En gang i tiden måtte Aftenpostens tidligere sjefredaktør Egil Sundar slutte som sjefredaktør i avisen, med den begrunnelsen at han blandet reportasjen og kommentaren.

Magnus S. Rønningen går nemlig over fra å være sjefredaktør til aktør:

- For meg virker det åpenlyst at Forsvaret ofrer egne soldater i et forsøk på å redde sin egen ræv, sier Rønningen til Dagbladet.no

Og fortsetter:

- Hele denne saken lukter av skittent spill fra Forsvarsledelsen.

Og her har Rønningen sagt for mye, fordi han blander sin egen reportasje som journalist og sjefredaktør med kommentaren i aktørens rolle. Istedenfor å la aktørene mene og selv nøye seg med å være sjefredaktør for et nytt mannfolkblad, nøyer han seg ikke med det.

Uten sammenligning for øvrig: En gang i tiden måtte Aftenpostens tidligere sjefredaktør Egil Sundar slutte som sjefredaktør i avisen, med den begrunnelsen at han blandet reportasjen og kommentaren.

Nå står også Magnus S. Rønningen i ferd med å falle for sitt eget PR-grep, allerede før det nye magasinet er på gaten.

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO