Traff blink på smartmobilen

Møt fire norske app-gründere og les historiene om veien til berømmelse og rikdom.

<p>APP'ENES KONGER: Fire norske app-gründere:  Erik Storli (t.v), Andreas Ore Larssen (øverst i midten), Knut Ørland (midten under), Håkon Bertheussen (t.h).</p>

APP'ENES KONGER: Fire norske app-gründere:  Erik Storli (t.v), Andreas Ore Larssen (øverst i midten), Knut Ørland (midten under), Håkon Bertheussen (t.h).

Innføringen av smart-telefoner har endret hverdagen for mobilkunder over hele verden.

En app - forkortelse for applikasjon - er et tilleggsprogram som kan lastes ned til en smarttelefon eller et lesebrett.

Mange applikasjoner er gratis, andre koster små beløp. En pris på syv kroner skremmer de færreste, men får du 250 millioner nedlastinger (som av det finske mobilspillet Angry Birds), så blir det penger av det.

For apper til iPhone og iPad tar Apple 30 prosent av inntektene, resten går til leverandøren.

LES OGSÅ: Apple tar 30 prosent av inntektene

Enkelte app-gründere kan skape seg en formue, mens andre aldri vil oppleve at deres oppfinnelse tar av.

Møt fire norske app-gründere og les historiene om veien til berømmelse og rikdom:

Klister-hjerne med god glid

Andreas Ore Larssen (16) er bedre på nedoverski enn bortoverski. Men det spiller ikke så stor rolle.

Denne vinteren er appen hans, Smøretips, den mest solgte skismurningsappen i Norge. Strengt tatt har han ikke så mye peiling på skismurning selv. Til gjengjeld er han god på data.

Det førte Smøretips-appen til førsteplass på listen over betalte sportsapper i januar, og en femteplass over alle solgte apper samme måned.

- Det er utrolig morsomt når du har brukt masse tid og krefter på blir lagt merke til av andre, synes Andreas.

16-åringen fra Bekkestua rett utenfor Oslo lagde den første versjonen av Smøretips sommeren før han skulle begynne i niendeklasse. Det var en regntung sommer, og den datainteresserte tenåringen utnyttet gråværet til å bygge en stasjonær PC, og til å lage en grovversjon av en smøreguide for smarttelefoner.

(saken fortsetter under bildet)

 

SOM SMURT: Rett før jul lå appen til Andreas Ore Larssen klar til nedlasting. i løpet av noen uker gikk Smøretips til topps på listen over betalte sportsapper.
SOM SMURT: Rett før jul lå appen til Andreas Ore Larssen klar til nedlasting. i løpet av noen uker gikk Smøretips til topps på listen over betalte sportsapper.

Senere kom han tilbake til ideen, og 21. desember 2011 lå appen ferdig til salgs i App Store.

- Pappa har jobbet som smører, så det var han som kom med kunnskapen. Jeg er absolutt ingen smøreguru, sier Andreas, som går første året på videregående.

Han har også en annen app til salgs, et strobelys som får mobilens blitzlys til å blinke som diskotekenes strobelys. I tillegg holder han på å utvikle en app for skolen han går på.

Alt gjøres på fritiden, ved siden av lekser, trening og jobb som skiinstruktør og diskjockey.

- Hva er det vanskeligste med å være app-gründer?

- Å få markedsført en app er det vanskeligste. Å få omtale betyr veldig mye. Det blir en snøballeffekt - jo mer du får, jo bedre går det, mener 16-åringen.

Ordrik suksess

Håkon Bertheussen (28) siktet ikke så høyt med bokstavspillet han hadde utviklet, han håpet bare at han skulle få nok brukere til at han hadde noen å spille mot selv.

Det var en i overkant forsiktig målsetting, skulle det vise seg.

Første februar i år hadde han rundet eventyrlige 14,5 millioner brukere.

Bare i Norge har spillet Wordfeud - «ordkamp» - blitt lastet ned mer enn 800000 ganger.

I et VG-intervju i november i fjor opplyste Bertheussen at han på den tiden tjente 60000-70000 kroner i døgnet på spillet - og at han lå an til en årsomsetning på seks-syv millioner kroner.

- Det stemmer at det var det jeg tjente på den tiden, bekrefter Bertheussen, som ikke ønsker å svare på hva den økonomiske situasjonen er i dag.

- Men dette er blitt veldig mye større enn jeg noensinne hadde sett for meg. Da jeg begynte, fantes det ingen slike spill for android-telefoner, som jeg brukte. Jeg hadde lyst til å spille på mobilen, og ville gjerne lage noe nytt selv. I begynnelsen håpet jeg at jeg skulle få nok brukere til at jeg kunne spille mot noen andre, forteller 28-åringen.

(saken fortsetter under bildet)

MILLIONÆR PÅ ORDET: Håkon Bertheussen (28) gjør suksess med appen Wordfeud. Foto: Thor Nielsen
MILLIONÆR PÅ ORDET: Håkon Bertheussen (28) gjør suksess med appen Wordfeud. Foto: Thor Nielsen

I snitt har hver sjette nordmann, gammel som ung, lastet ned spillet.

For dem som likevel ikke kjenner Wordfeud, kan det sammenlignes med ordleken Scrabble. Du får poeng for riktig ord du legger med brikker på et spillebrett, og du kan spille for deg selv eller mot andre.

- Hva er det som er suksessen med spillet ditt?

- Jeg tror det er flere ting. En viktig faktor er at det appellerer til mennesker i mange aldersgrupper. Noen spill er rettet inn mot unge mennesker. Wordfeud derimot er et spill for folk i alle aldre, mener Bertheussen.

- Det er viktig at folk kan spille mot både venner og andre mennesker. Jeg tror også det har mye å si at du kan slå det av og på mange ganger. Du kan spille et par minutter mens du venter på bussen, for så å slå det av og ta det frem igjen senere, påpeker han.

- I tillegg er det noen småting slikt som at du kan legge inn profilbilde av deg selv, og at du kan chatte med andre spillere.

28-åringen, som opprinnelig er fra Tromsø, jobbet som utvikler av programvare for et firma i Trondheim mens han arbeidet med Wordfeud på fritiden. Første august 2010 var han ferdig med programmeringen. Det tok ikke lang tid før det gikk opp for ham hva han hadde skapt.

- Tre uker etter lanseringen skjønte jeg at jeg kunne si opp jobben.

LES OGSÅ: Wordfeud har gjort Håkon (28) til millionær

I slutten av august leverte Bertheussen oppsigelsen, og deretter ventet tre måneders oppsigelsestid. I dag driver han sitt eget selskap, og har engasjert folk til å hjelpe seg.

- Jeg har to programmerere som jobber med utvikling, og en som besvarer kundespørsmål på e-post. Jeg har valgt å leie dem inn som konsulenter, for jeg har ikke lyst til å ha administrasjonen som følger med å ha ansatte.

Det var i Sverige Wordfeud først tok av, deretter fulgte Norge og så Danmark. Også i Nederland har det vært en stor hit, med to millioner nedlastinger.

- Etter Sverige og Nederland er USA det største markedet. Wordfeud er ikke inn på topplistene, men markedet er så stort at det likevel utgjør mye, og vi håper at det skal bli enda større.

Hittil er Wordfeud ute på syv språk; norsk, engelsk, svensk, dansk, fransk, spansk og nederlandsk.

Mye av etterarbeidet går ut på å legge til nye ordlister. Store språk som tysk, italiensk og portugisisk står for tur.

- Hvilke råd vil du gi til unge app-gründere?

- Jeg synes det er vanskelig å komme med råd. Min historie er litt utypisk, og jeg vet ikke om den er så lett å gjenskape, sier Håkon Bertheussen og legger til:

- Nå jobber jeg med videre utvikling, og bruker ikke så mye tid på å sjekke tall lenger. Jeg tar det hele med knusende ro.

Russ og app-grossist

Samme året som Knut Ørland ble konfirmert, hadde han sin første app tilgjengelig i App Store.

Han var 15 år og hadde allerede begynt å tjene penger på hobbyen sin.

I dag går Knut Ørland (18) siste året på videregående hjemme i Sandnes i Rogaland, og har åtte apper til salgs.

– Jeg har en grei lønn, det er i alle fall ikke til å klage på så lenge jeg fremdeles er student, sier 18-åringen.

(saken fortsetter under bildet)

 

FLYR HØYT: Knut Ørland har hele åtte apper til salgs. Hans mest populære i dag er en flyrader med oversikt over alle fly som er på vingene.
FLYR HØYT: Knut Ørland har hele åtte apper til salgs. Hans mest populære i dag er en flyrader med oversikt over alle fly som er på vingene.

Han var den første som lagde en TV-guide for smarttelefoner.

Hittil har mer enn 40 000 nordmenn betalt for å laste ned guiden. – Den selger ikke like bra som den gjorde en gang, men det går fortsatt jevnt og trutt.

Det produktet som selger best i dag, er en flyradar som gir deg detaljert informasjon om alle fly som til enhver tid er på vingene.

Det finnes flere slike radarer på app-markedet, men Knut Ørland har lagt til noen tilleggstjenester. Ved hjelp av en halvannen meter høy antenne skrudd fast på husveggen hjem-

– Jeg har en grei lønn, det er i alle fall ikke til å klage på så lenge jeg fremdeles er student.

Så lyset i kassa

Innimellom kundene satt Erik Storli bak kassa på Rema og tegnet skisser på baksiden av kvitteringer.

Etter at kveldsvakten var over, og kassa talt opp, fortsatte arbeidsdagen for 18-åringen. Han hadde en idé.

Den nye iPhone 4 var akkurat kommet på markedet. Den hadde innebygget blitzlys, og den datainteresserte unggutten i Bodø hadde lyst til å se om det kunne bygges om til en lommelykt. I USA hadde noen allerede gjort det.

- Jeg satt og programmerte og tenkte fra klokken 23 og til langt ut på morgenkvisten, minnes Storli.

- Det er slik hodet mitt er, det fungerer best på natten. Da er det stille og lettere å konsentrere seg.

Erik Storli (20)
Erik Storli (20)

Da lommelykten som fikk navnet Illumination var ferdig, opplevde ikke unggutten all verdens salg. Ikke før Apple-konsernet la merke til den, og ga den en anbefaling. Så tok det av.

I dag har Erik Storlis lommelykt blitt lastet ned nesten 2,5 millioner ganger. På det mest hektiske, i desember 2010, tjente unggutten rundt 25 000 kroner dagen. Det var litt annerledes enn Rema-lønnen han var vant til.

- Jeg har hatt flest nedlastinger i USA. Der er Illumination gratis, så det er reklamen som gir meg inntekter, forteller Storli som i dag er 21.

- Hva har du gjort med pengene?

- Reist mye, kjøpt en del klær, satt av litt. Kanskje ikke den mest fornuftige bruken, men det var rart fordi jeg var så ung da det tok av.

I dag har han deltidsjobb som utvikler for et datafirma, i tillegg til at han studerer bedriftsøkonomi. Dessuten har han skaffet seg hjemmekontor.

- Jeg liker å sitte og tegne og tenke for meg selv. Jeg har flere ideer enn de tre appene jeg allerede har ute, men du kan aldri forvente en lignende suksess.

LES OGSÅ:

Denne saken ble opprinnelig publisert i VG Helg, lørdag 18. februar.

På forsiden nå