Fredag ble TVNorge med underkanalene Vox, Max og Fem, samt Radio Norge solgt til det amerikanske TV-selskapet Discovery.

Les mer:TVNorge-eier solgt til USAfor 10 milliarder kroner

Med Discovery sine kanaler rykker TVNorge-familien stadig nærmere sin konkurrent TV 2.

- Vår markedsposisjon i Norge blir med dette styrket betydelig. Vi har vokst kraftig de siste årene. I seerandel i den kommersielle seergruppen mellom 12-45 år blir TVNorge med underkanaler og Discoverys kanaler sammenlagt 90 prosent av TV 2-gruppens størrelse, sier Harald Strømme til E24.

Blant seere over 12 år blir TVNorge nå 60 prosent av TV 2, opplyser han videre.

Harald Strømme er administrerende direktør i SBS Norge AS og sjefredaktør i TVNorge.

TVNorge avviser at de pusset opp for salg

TVNorge har gjort betydelig oppgradering av sin tidligere noe lurvete stil. Mest kjent var kanskje «Casino» med Hallvard Flatland på det glade 80-tallet.

(Fortsetter under bildet)

<b>KANALFJES:</b> Atle Antonsen (tv) med serien «NAV» og Thomas Giertsen med serien «Helt perfekt».
KANALFJES: Atle Antonsen (tv) med serien «NAV» og Thomas Giertsen med serien «Helt perfekt».


I dag huser kanalen omtrent det som er av komikere i landet, med navn som Thomas Giertsen, Espen Eckbo, Harald Eia, Bård Tufte Johansen, Ylvisbrødrene, Petter Schjerven og Atle Antonsen.

FAKTA

  • I Norge eier SBS Nordic TV-kanalene TVNorge, Fem, Max og Vox. I tillegg er selskapet tungt inne i radio med Radio Norge og Radio 1.
  • Svenske Kanal 5 og Kanal 9 hører også med, samt fire kanaler i Danmark og to i Finland. 
  • Virksomheten i Norden har vært til salgs siden i sommer med en veiledende pris på vel ti milliarder kroner.

- Vi har ikke investert i Norge med tanke på et salg. Men Discovery har fulgt oss ganske tett i et par år nå. Mitt inntrykk er at de kjøper oss fordi de er fornøyd med den jobben vi gjør i Norden. Prisen indikerer vel at de neppe har planer om å trappe ned på våre programinvesteringer. Men dette er det for tidlig å si noe om, sie rHarald Strømme.

Salgsprosessen har pågått siden i sommer.

Vil ikke svare på egen fortjeneste

SBS har til nå vært eid av tyske ProSiebenSat 1 Group.

Tidligere TVNorge-topper har tjent godt på salg av kanalen.

Den som har tjent spesielt godt på de tidligere kjøp og salgene av kanalene var Morten Aass. Han tiltrådte som TVNorge-sjef i august 2002 og tjente trolig over 40 millioner kroner før han ga seg i 2008.

Harald Strømme vil ikke kommentere om han har opsjoner eller andre avtaler som gjør at han tjener på salget til Discovery.

Verdien av de norske selskapene i portefeøljen som nå har blitt solgt skal være rundt en fjerdedel av kjøpesummen, har Dagens Næringsliv tidligere skrevet.

Usikkert for Radio Norge

Salgsprossen har pågått siden i sommer, forteller Strømme.

Nå må de nye eierne ta stilling til om Radio Norge fortsatt skal eksistere.

Kulturdepartementet krever at radioaktørene binder seg til en 20-årig utbyggingsplan for dabnettet, som for Radio Norges del vil ha en samlet pris på rundt 600 millioner kroner.

Det har de tyske eierne ikke vært villige til å betale.

(Fortsetter under bildet)

UVISST: Radio Norge med Henriette Lien, Øyvind Loven og Geir Schau, kan tas av luften om de ikke Discovery vil ut med 600 millioner i nytt dab-nett.
UVISST: Radio Norge med Henriette Lien, Øyvind Loven og Geir Schau, kan tas av luften om de ikke Discovery vil ut med 600 millioner i nytt dab-nett.


Om Discovery ikke vil punge ut, står kanalen uten konsesjon i Norge fra 1. januar 2014.

- Hva skjer med Radio Norge nå?

- Det er det for tidlig å svare på. Nå må de nye eierne vurdere om vi skal investere i dab-nettet eller ikke. Det har de tross alt ikke rukket å vurdere, nå kun tre minutter etter at nyheten sprakk, sier Harald Strømme.

Tror TVNorge vil satse på lørdagsunderholdning

Salget av de norske TV-kanalene er gode nyheter for annonsørene i det norske markedet mener Jarle Thalberg.

TVNorge med Harald Strømme har lykkes med å legge om profilen til kanalen, og dermed har de både fått flere seere og annonsører, forteller han.

- Men de har også blitt fulgt nøye i kortene fra eierne som var et investeringsfond. Med de nye eierne tror jeg det kommer mer penger i produksjonene. Kanskje vil vi se at TVNorge prøver seg mot NRK og TV 2 også i helgene i løpet av neste år, sier Thalberg, som er en av landets største forhandlere av TV-annonser i mediebyrået  Aegis Media Norge.

Han håper på mer ressurser og mer «krutt».

- Hittil har de holdt seg unna lørdagskvelden, men skal de tørre å ta kampen om å bli brede som TV 2 er, så må de satse også der. Det skjer ikke denne våren, men jeg ser det som sannsynlig at det kommer inn i planen fremover, sier han.

For annonsører og TV-seere er det et hyggelig scenario.

- Dette er gode nyheter. Det er fint at det kan bli to hovedaktører i det kommersielle TV-markedet.

TVNorge

  • Kanalen begynte å sende 5. desember 1988, og ble dermed den første helnorske, reklamefinansierte fjernsynskanalen.
  • I 1997 kjøpte TV 2 49,33 % av aksjene i TVNorge, men solgte aksjene til det luxembourgske mediekonsernet SBS Broadcasting i 2004, som ble kjøpt av ProSiebenSat.1 Meida i 2007.

  • 2009 gjorde kanalen det kjent at den la ned nyhetssendingene, værmeldingen og sporten.
  • TVNorges organisasjon består av 140 ansatte.

Kilde: TVNorge, Wikipedia