Omsetningen av båter øker: Venter vekst på 10 til 20 prosent

Hittil i år ser det lovende ut for båtsalget. – Det ligger an til å bli en vekst i hele båtsegmentet i 2017, sier Leif Bergaas i Norboat. 


<p><b>POPULÆR:</b> Volumselgeren Enduro 650 går for en pris på rundt 400.000 kroner, og er en av de mest populære skjærgårdsjeepene. Salgsvolumet på skjærgårdsjeeper øker inn i 2017. </p>

POPULÆR: Volumselgeren Enduro 650 går for en pris på rundt 400.000 kroner, og er en av de mest populære skjærgårdsjeepene. Salgsvolumet på skjærgårdsjeeper øker inn i 2017. 

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og stadig flere nordmenn setter kursen for sjø- og båtlivet nå fram mot sommersesongen. 

Bårbransjeforbundet Norboat ser klare tendenser til at 2017 kan bli et godt år for båtindustrien.

Anslaget er en stigning på mellom 10 og 20 prosent fra i fjor. 

– Så lang tyder det på at våre antagelser stemmer, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat, til E24.

Finanskrisen ga bråstopp

For salgstallene i båtbransjen har ikke alltid sett like lovende ut.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser til en lavere omsetning fra butikkhandel med fritidsbåter og -utstyr siden finanskrisen rammet markedene hardt i 2008. 

Finanskrisen førte til en bråstopp i båtmarkedet, forteller Bergaas.

– Det var en nedgang på 60 til 70 prosent, som begynte allerede i 2007, sier Bergaas til E24. 

Båtsalget falt kraftig på to år i forhold til toppen i 2007. Det la opp til en årelang nedgang, som blant folk i bransjen omtales som «de syv magre årene». 

Men i 2015 snudde pilene. Dette året registrerte Norboat en 15 prosent økning, og bunnen var dermed nådd. 

Norboat en tydelig positiv utvikling. 

– Sesongen har jo akkurat kommet i gang, og det er vanskelig å måte det konkrete salget. Men vi tror det blir en vekst i år, som vi merket allerede i høst, sier Bergaas. 

 <p><b>SER EN ØKNING:</b> Leif Bergaas er daglig leder i Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge. Norboat tror på en vekst for båtsalget i 2017. </p>

SER EN ØKNING: Leif Bergaas er daglig leder i Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge. Norboat tror på en vekst for båtsalget i 2017. 

Folk vil ha større båter

I høst gikk båtmessen «Båter i sjøen» av stabelen, og i mars var det duket for båtbransjens messe «Sjøen for alle». På de to arrangementene kunne Norboat måle utviklingen i markedet, og merket allerede i høst at salget på fire til åtte meter-båter var godt. 

Norboat har gjennomført en kartlegging av båtsalget blant en rekke av sine medlemmer. Svarene er oppløftende, og særlig opplever også de som selger større båter en økende pågang.

– I 2015 snudde det for båter mellom fire til åtte meter, men nå viser det seg at folk også vil ha større båter. Forhandlere av kjente merker som Viknes, Targa, Princess, Windy, Marex, Bavaria og Saga forteller alle at de opplever økende pågang og salg, sier Bergaas.

I alle segmenter, både i salg av småbåter på 4-8 meter, større båter på over 25 fot, bruktbåter og salg av båtutstyr er prognosene gode. 

– Båtene med påhengsmotorer, som for eksempel skjærgårdsjeeper, er et segment som er i stor vekst. Dette segmentet utgjør også hovedandelen av det Norske markedet, opplyser Bergaas. 

– For hele bransjen er det positive signaler. Om ikke pilen går rett opp, så er det uansett positivt fremover, sier Bergaas. 

Ferierer i hjemlandet

I 2014 fjernet Høyre-FrP-regjeringen båtmotoravgiften, bedre kjent som hk-avgiften. Det førte til at båtkjøpere sparte flere tusen kroner på kjøp av motor, etter at fritaket ble innført sommeren samme år. 

For eksempel ble en båtmotor på 50 hestekrefter over 10.000 kroner billigere etter at nevnte avgift ble fjernet. 

– Fjerning av hk-avgiften har også gitt en positiv effekt totalt. Et eksempel er vannscootere, hvor motoren utgjør en stor del av hele produktet. Her prisen gikk vesentlig ned etter at avgiften ble fjernet, sier Bergaas. 

Salget for vannscootere doblet seg i 2015, og ble opprettholdt i det påfølgende året. 

Lav rente og et rekordantall nordmenn som tar Norgesferie er også noen av årsakene til et oppløft i båtsalget, mener Bergaas. 

Ifølge Innovasjon Norge var hele 61 prosent av nordmenns feriereiser i hjemlandet i fjor. 

– Selv om noen bransjer i Norge opplever vanskelige tider, er det andre som går veldig godt. Interessen for å feriere i Norge er stor, og vi har utrolig mange fine havner, legger Bergaas til.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p><b>BÅTFERIE I NORGE:</b> Bildet viser modellen Noblesse 790, på 26 fot. Båten koster omlag 950.000 kroner, og er en av de populære weekendcruiserne. At flere ferierer i Norge, og legger ut på enkle turer, er en økende trend i båtmarkedet. </p>

BÅTFERIE I NORGE: Bildet viser modellen Noblesse 790, på 26 fot. Båten koster omlag 950.000 kroner, og er en av de populære weekendcruiserne. At flere ferierer i Norge, og legger ut på enkle turer, er en økende trend i båtmarkedet. 

Solgte til rekord

På Sørlandet har totalleverandøren Grimstad Bådsenter merket en økt etterspørsel. Etter at «Sjøen for alle»-messen ble arrangert på Lillestrøm i mars, slo selskapet rekord:

I alt 50 båter ble solgt på messen og i dagene som fulgte, noe som er en dobling fra antall solgte båter i fjor på samme tidspunkt.

– Vi har solgt bra også etter dette, så vi håper vi kan ha en økning på 10 prosent totalt i år, sier daglig leder Anders Topland i Grimstad Bådsenter. 
– Hva tror du oppgangen i salgene skyldes?
– Jeg tror det kommer av en snøfattig vinter, samt at det er utsikter for en langvarig lav rente. Vi har også sett en økning for båtene som ikke er så veldig store, på opptil 28 fot. Her er det en ny trend blant folk, at man heller vil ha dagsturbåter med muligheter for overnatting. 
Topland peker også på at norske båter i dag kan konkurrere med utenlandsk valuta, og at bransjen har gjort store tiltak for å få prisene ned. 
– En 23-fots båt er i dag billigere enn den var i 2005. Da økte prisene kraftig, men etter en stopp i 2008 har flere i bransjen skjerpet seg. Blant annet norskbygde Ibiza, som har fått ned produksjonskostnadene. Det er i dag en helt annen tankegang, med flere leverandører og produksjonssteder som bidrar til at prisene har gått ned, sier Topland til E24. 

– Hvis du sammenligner med årene 2009, 2010 og 2011 hadde vi hundrevis av båter som folk ikke ville ha. Så da var det full krise. Så nå er det veldig gøy at vi allerede i år begynner å få tom for noen modeller, legger Topland til. 

 <p><b>SLO REKORD:</b> Ved Grimstad Bådsenter slo de salgsrekord i mars. Daglig leder Anders Topland melder om at forhandleren snart går tom for noen av de mest populære modellene, allerede før sesongen har startet for fullt. </p>

SLO REKORD: Ved Grimstad Bådsenter slo de salgsrekord i mars. Daglig leder Anders Topland melder om at forhandleren snart går tom for noen av de mest populære modellene, allerede før sesongen har startet for fullt. 

Stor pågang

Flere av de største båtforhandlerne i Norge har merket stor pågang før sesongstarten i år. 

Bavaria Båt Norge er størst i landet på bobåter, og har merket oppturen.

– Ja, vi har merket en positiv trend. Vi hadde en veldig stor båtmesse ved Leangbukta Maritime senter nå i mars, som ga fine temeraturer for markedet, sier Lars Erik Solvang, daglig leder i Bavaria Båt Norge, til E24. 

Utstillingen med båter fra hovedsakelig 30 til 50 fot, førte med seg en rekke salg, til tross for at Solvang mener mange båtkjøpere bruker noe lengre tid på å bestemme seg. 

– Men vi ser en klar oppgang, sier Solvang. 

Salgene har tatt seg bedre ut de siste årene, og her er er det også valget om å feriere i Norge som spiller inn på økningen.

– Jeg tror at folk vil feriere i Norge, og for Bavaria sin del er det i forhold til typen modeller. Flere av modellene vi har passer til den nordiske bruken, med kalesjeløsninger, sitteplass og komfort som kreves i et nordisk klima, forklarer Solvang. 

 <p><b>ØKER I SALG:</b> Noblesse 605 daycruiser, som skiller seg litt fra den kjente skjærgårdsjeepen ved at den har lugar. Også denne typen båt stiger i antall salg, melder flere forhandlere. </p>

ØKER I SALG: Noblesse 605 daycruiser, som skiller seg litt fra den kjente skjærgårdsjeepen ved at den har lugar. Også denne typen båt stiger i antall salg, melder flere forhandlere. 

På Vestlandet hos Bergen Marine er det også god fart i salgene. 

– Salget er fortsatt økende. Vi hadde en økning også i 2016, på omtrent 20 prosent. Og vi ser at veksten fortsetter inn i 2017 for mellomklassesegmentet, med båter fra 17 til 30 fot, sier styreleder Per Alvern i Bergen Marine.

Alvern ser en økt interesse allerede fra i vinter, og sier til E24 at det allerede er press på enkelte modeller.

– Et større press enn det var i fjor, sier Alvern. 

Bruktbåter stiger i pris

At også bruktprisene går oppover er en viktig trigger for båtsalget. 

– Flere vil ha en ny båt med fulle garantier, i motsetning til bruktbåter, hvor prisene kun er litt lavere, sier Solvang. 

Ifølge Norboat har flere profesjonelle båtmeglere vist til at nyere brukte båter er en mangelvare i markedet. 

Dermed går prisene på bruktbåter opp, og nærmer seg prisene på nye båter. 

At også garantien på bruktbåter vil være kortere, tror Norboat stimulerer til at flere velger å kjøpe helt ny båt. 

– Prisene på nytt er også gunstige, og har ikke steget så mye, selv på 10 år. Du får med andre ord mye båt for pengene ved kjøp av ny båt i dag, sier Alvern i Bergen Marine. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå