Stor svindelsak: Ber 150.000 om å sperre kortet

Rundt 45.000 nordmenn og 100.000 dansker anbefales å sperre kortet på grunn av millionsvindel i en nettbutikk.


<p><b>STORSTILT SVINDEL:</b> En rekke bankkunder i Skandinavia, rundt 45.000 i Norge, kan være rammet av en gigantisk bankkortsvindel.</p>

STORSTILT SVINDEL: En rekke bankkunder i Skandinavia, rundt 45.000 i Norge, kan være rammet av en gigantisk bankkortsvindel.

Det er selskapet Nets, som leverer kort- og betalingstjenester for en rekke banker, som informerer om svindelen.

Alle som har handlet i en ikke-navngitt nettbutikk med Nets betalingstjeneste, bes om å sperre kortet.

– Mange har allerede fått beskjed fra sin bank om at kortet kan være eksponert for potensiell svindel. Bank eller kortutsteder gir beskjed dersom man er rammet, sier Stein-Arne Tjore, kommunikasjonssjef i Nets, til E24.

TIPS OSS! Har du fått beskjed fra banken din om å sperre kortet? Kontakt vår journalist.

Det var NRK som først meldte om saken i Norge.

Susanne rammet

Rundt 45.000 kort i Norge og 100.000 i Danmark er så langt rammet. I tillegg kommer det et uvisst antall i andre land. Totalt er det over 150.000 kort, opplyser Tjore.

En av de 45.000 nordmennene er Susanne Halle (33) fra Sunndalsøra.

 <p>Susanne Halle (33) fra Sunndalsøra.</p>

Susanne Halle (33) fra Sunndalsøra.

– Jeg fikk beskjed fra banken om å sperre kortet mitt. De ringte meg og sa jeg skulle gjøre det for å unngå svindel. De sa jeg var utsatt fordi jeg har handlet fra en utenlandsk nettside som selger klær og sko, sier Halle.

Hun har mistanke om hvilket nettsted det gjelder, men har ikke fått bekreftet om det stemmer.

– Det er veldig kjipt å høre at så mange er rammet. Nå må jeg bruke kredittkort mens jeg venter på at det nye bankkortet skal komme i posten. Det er mitt vanlige visakort som har blitt sperret, forteller 33-åringen.

Gudmund Kjølstad er en annen nordmann som er rammet. Han er kunde i Surnadal Sparebank.

– Banken vet egentlig ingenting, men sier jeg skal få opplysninger senere. Jeg fikk en sms fra banken om at de komme til å stenge kortet i dag, sier Kjølstad.

Millionbeløp

Tjore i Nets opplyser at det er vanskelig å si hvor stort beløp som totalt er blitt stjålet fordi det endrer seg fortløpende etter hvert som flere kort blir misbrukt. Men han sier at det er snakk om flere millioner kroner.

Ifølge danske TV2 er dette den største kortsvindelsaken i Danmark noensinne.

– Dette er betydelig. Spesielt når det gjelder antall kort som vi har valgt å anbefale at blir sperret, sier Tjore.

Vil ikke navngi nettbutikken

Svindelen skjer med kort som er blitt brukt i én spesifikk nettbutikk, men Nets sier de ikke har lov til å fortelle hvilken det er snakk om.

– Vi vet ikke eksakt hva som har foregått, fordi det er et nettsted som vi ikke har direkte dialog med. Men vi ser en stor sammenheng mellom kort som er blitt brukt på dette stedet og kort som blir svindlet, sier Tjore, som beskriver nettstedet som «legitimt».

Tjore opplyser at flere av de 45.000 norske kortene allerede er sperret og at noen av dem også er utgått.

Han understreker at ikke alle kortene er blitt misbrukt, men at det er et preventivt tiltak å anbefale sperring av alle kort som blitt brukt på det aktuelle nettstedet.

Fikk selv varsel

Informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika forteller at omtrent 10.000 av kundene i deres 74 lokalbanker har mottatt varsel – inkludert informasjonsdirektøren selv.

Han opplyser at varslene er sent ut i tre omganger.

– Dersom banken tar kontakt, oppfordres kundene til å følge bankens instruksjoner og klippe kortet i to. Deretter vil vi ta omkostningene med å sende ut et nytt kort til kunden. Vi tar dette på det høyeste alvor og mener det er best å være føre var, sier Ulven.

Også han understreker at ikke alle de aktuelle kortene er misbrukt, men at det kan være fare for misbruk. Eika er for øvrig i ferd med å lansere en ny, kryptert nettbetalingsløsning som vil gjøre slikt misbruk umulig i fremtiden, sier Ulven.

DNB opplyser på sin side at ingen av deres kunder er blant de 45.000 som Nets har gått ut med.

– Men vi overvåker kortbruk vi også. Vi vil ta kontakt med kundene våre hvis vi ser grunn til det, sier kommunikasjonsrådgiver Marit E. Giske til E24.

Saken fortsetter under annonsen.

Overvåker fortløpende

Skandiabanken har fått beskjed om at 5.000 av deres kort er rammet. Flere av kortene er imidlertid ikke i bruk lenger, og det gjelder derfor bare 2800 kunder, opplyser kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen til E24.

– Disse kortene blir fortløpende overvåket, så vi ser med en gang hvis det skjer noe. Vi har valgt å sperre dem for netthandel. Det blir litt for brutalt å sperre dem tvert uten at kundene rekker å bli informert, sier Larsen.

– Vi har sendt ut info til de det gjelder. Per i dag kjenner vi ikke til at noen av disse kortene er blitt misbrukt, opplyser han videre.

Han sier også de ikke aner hvilket nettsted som er blitt utsatt for svindel fordi Nets ikke vil oppgi dette.

Har visst om saken lenge

Også Sparebank1 har kunder som er rammet. Kommunikasjonssjef Silje Linnerud Næss til E24 opplyser at det er totalt 10.000 kunder fra sparebankene.

– Vi har overvåkning på alle kortene for å se at det ikke skjer noe snusk. I tillegg blir alle kortene skiftet ut. Kundene får nye og sikre betalingskort som vi har begynt å sende ut i dag. Kundene får beskjed på tekstmelding at de får nye kort, sier Linnerud Næss til E24.

Tjore i Netts forteller at de har «fulgt saken over lengre tid» og har sendt ut anbefalinger om å sperre kort tidligere. Saken har imidlertid vokst i omfang. Selskapets tidligere anbefalinger, som har gjeldt kort som er blitt brukt på nettsiden i et kortere tidsrom, har ikke vært gode nok.

– Vi har derfor kommet med en anbefaling for kort som er brukt på dette nettstedet i en lang periode, sier Tjore.

Alle kort som er blitt brukt på nettstedet siden tidlig 2015 til et stykke inn i oktober, anbefales at sperres.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå