Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra

Markedsandelen til Rema 1000 faller, mens konkurrentene i Norgesgruppen og Coop fortsetter fremgangen, viser en fersk rapport.


<p><b>TAPER TERRENG:</b> Rema 1000s markedsandel faller med 1 prosent fra i fjor til i år, viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen.</p>

TAPER TERRENG: Rema 1000s markedsandel faller med 1 prosent fra i fjor til i år, viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen.

Mens lavpriskjedene tar en stadig sterkere posisjon i den norske dagligvarehandelen, taper Rema terreng til konkurrentene, viser tallene fra analysebyrået Nielsen:

  • Markedsandelen til Rema 1000 har frem til uke 39 i år vært 23,5 prosent. I samme periode i fjor var den 24,5 prosent.
  • Norgesgruppen har økt sin markedsandel fra 42,4 prosent i fjor til 43,3 prosent i år. Lavpriskjeden Kiwi har økt markedsandelen med 0,9 prosentpoeng, fra 20,1 til 21 prosent.
  • Coops markedsandel har økt med 0,6 prosentpoeng til 29,3 prosent. Lavpriskjeden Coop Extra har gått frem fra 11,2 prosent i fjor til 12,5 prosent i år.

– Alvorlig

En av de fremste dagligvareekspertene i Norge, Reidar Molthe i Dagligvarehandelen.no, sier til VG at situasjonen for Rema er dramatisk.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner. I dette markedet er det kjøttvekten som teller: De som vinner markedsandel, får bedre pris. De som taper, får dårligere.

Norges største lavpriskjede fikk en tøff start på året. Krangel med en rekke leverandører gjorde at mange vente seg bort fra Reitan-familiens flaggskip.

I februar hadde Rema en omsetningsnedgang på hele 3,6 prosent fra samme måned året før.

Men Remas posisjon har svekket seg også de siste månedene.

Da halvårstallene til Nielsen ble publisert i august, hadde Rema en markedsandel på 23,7 prosent, Norgesgruppen 43,2 prosent og Coop 29,2 prosent.

– For det første, det er ingen stor dramatikk, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i en epost til E24.

– I første halvår hadde vi nedgang på rundt ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Dette har jo også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på, og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver eneste dag for å gi kundene våre de laveste prisene.

Pustes i nakken

Totalt har lavpriskjedene styrket sin posisjon på bekostning av både nærbutikker og bredsortimentsbutikker, og står nå for 67,3 prosent av omsetningen i totalmarkedet.

Rema 1000 er fortsatt landets største lavpriskjede, men konkurrenten Kiwi fortsetter å ta innpå.

Avstanden er nå bare 2,5 prosentpoeng.

– Målet er å bli Norges ledende dagligvarekjede, og det målet er nå innen rekkevidde. Avstanden til største kjede har aldri vært mindre enn den er nå, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi i en epost til E24.

– Kiwi er strålende fornøyd med å ta 0,9 prosentpoeng i et knalltøft dagligvaremarked. Kiwi var vekstvinner i både 2015 og 2016, og vi vokser på fantastiske tall. Over tid er Kiwi den soleklare vekstvinneren, legger hun til.

Extra fosser frem

Størst fremgang blant lavpriskjedene har imidlertid Coop Extra, som har økt markedsandelen fra til 12,5 prosent per uke 39, mot 11,2 prosent i samme periode i fjor.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis gleder seg over tallene, men ser også bekymringsfulle trekk i utviklingen.

– Rapporten er fantastisk nytt for Coop og spesielt for Extra. Vi noterer oss samtidig at Norgesgruppen blir sterkere og Rema 1000 blir svakere, noe som i fremtiden kan føre til en uheldig konkurransesituasjon, sier han til E24.

Han mener årsaken til at Extra tar større markedsandeler, er fordi de har flere varer enn lavpriskonkurrentene, samtidig som de har mange unike Coop-produkter.

– Mange kunder har reagert på kutt hos våre konkurrenter fordi folk liker å ha valgfriheten, sier han.

Coop-kjeden Extra har solgt varer for to milliarder kroner mer hittil i år, noe som gir en vekst på 13 prosent, skriver Nettavisen.

På samme tid i fjor hadde kjeden en omsetning på snaue 14 milliarder kroner.

Remas tap i markedsandeler merkes foreløpig ikke i inntektene, hvor Rema og Reitan-Gruppen gjør det meget bra. Odd Reitans familie er ifølge Kapital Norges 2. rikeste, med 43 milliarder kroner i formue, og har kostet på seg et nytt privat jetfly.

Mens Johan Johansson i Norgesgruppen er på 3. plass.

 <p><b>ØKER:</b> Norgesgruppen styrker sin posisjon som landets største dagligvarekjede med en markedsandel på 43,3 prosent, frem 0,9 prosentpoeng fra i fjor.</p>

ØKER: Norgesgruppen styrker sin posisjon som landets største dagligvarekjede med en markedsandel på 43,3 prosent, frem 0,9 prosentpoeng fra i fjor.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå