Nå kan du få egen netthandel-postkasse på trappa

Den siste nyvinningen fra den nettbaserte matbutikken Kolonial.no er så analog som den kan bli: en kasse.


<p><b>FULL KASSE:</b> Den siste nyvinningen i dagligvarebransjen er en kasse. Kommunikasjonsrådgiver og Kolonial.no-kunde Hans-Petter Nygård-Hansen tester ut den nye kassen, hvor selskapet kan levere varene selv om han skulle være opptatt. Han håper flere nettbutikker vil benytte seg av kassen.</p>

FULL KASSE: Den siste nyvinningen i dagligvarebransjen er en kasse. Kommunikasjonsrådgiver og Kolonial.no-kunde Hans-Petter Nygård-Hansen tester ut den nye kassen, hvor selskapet kan levere varene selv om han skulle være opptatt. Han håper flere nettbutikker vil benytte seg av kassen.

Flere handler matvarer, klær og datautstyr på nett, og det skaper nye utfordringer.

Særlig har nettbaserte matbutikker en hodepine med utlevering av varer, siden kunden må være hjemme for å ta mot leveranser på døren for at matvarene ikke skal bli ødelagt.

Nå tester den nett- og appbaserte matbutikken Kolonial.no ut en løsning med en diger postkasse med kodelås som skal stå plassert utenfor kundens hus, slik at varene kan utleveres når som helst.

Kodelås

Kolonials ansatte kan kjøre ut varene mens du er på jobb, du finner dem i kassen når du kommer hjem.

Kassen settes ut av Kolonial der kunden ønsker, for eksempel på trappen.

Kunden betaler et depositum, men får pengene tilbake gjennom rabatter på de første bestillingene sine. Dermed blir kassen i praksis gratis, ifølge selskapet.

For å forklare den analoge løsningen må Kolonial-sjefen låne et reklameuttrykk fra Rema 1000:

– Vi er jo et digitalt selskap, vi bruker ny teknologi i veldig mange settinger. Men noen ganger er det enkleste det beste, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no til E24.

– Når det holder med en kodelås så holder det med en kodelås. Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er, sier han.

– Så den siste nyvinningen i digitaliseringen av samfunnet er altså en kasse?

– Ja, det synes vi også er kjempemorsomt, sier Munthe-Kaas.

I høst hentet selskapet inn penger i en emisjon som priset selskapet til 1,1 milliard kroner, og flere nye eiere kom inn. Fra før hadde Rema 1000 kjøpt seg inn i selskapet med en mindre andel på 8 prosent.

Les mer: Kolonial.no prises til 1,1 milliard

Ønsker mer i kassa

Kommunikasjonsrådgiveren Hans-Petter Nygård-Hansen har lenge vært en trofast kunde hos kolonial.no.

Han er blant en håndfull kunder som har fått testet kassen, som står utenfor huset hans i Oslo.

– Så lenge har det fungert vanvittig bra, sier Nygård-Hansen til E24.

Nå håper han at flere nettbutikker får lyst til å levere sine varer i samme kasse, så han slipper å kjøre av gårde til posten for å hente alle pakkene han bestiller.

– Genialt for dette formålet. Enda mer genialt hvis du kan få enda flere produkter levert her, sier Nygård-Hansen.

– Hva bestiller du på nett?

– Hva er det man ikke bestiller på nett, da? Det er alt fra mat til klær, og jeg er gadgetfreak og teknologinerd til fingerspissene. Det jeg kan bestille på nett, som jeg kan vente noen ekstra timer på i stedet for å kjøre til Elkjøp eller hva det måtte være, det handles på nett, sier han.

Les mer: Kolonial ut mot Godtlevert: – Markedsføringen er helt åpenbart villedende

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>TESTER KASSE:</b> Slik vil Kolonial.no levere matvarer til kundene sine. En isolert kasse med kodelås og kjøletepper av plast skal holde maten trygg og kald til kunden henter den.</p>

TESTER KASSE: Slik vil Kolonial.no levere matvarer til kundene sine. En isolert kasse med kodelås og kjøletepper av plast skal holde maten trygg og kald til kunden henter den.

Ønsker andre velkommen

– Vi vil veldig gjerne at konkurrentene våre og andre nettbutikker tar kassen i bruk, sier Munthe-Kaas.

– Det kan være Elkjøp, eller Komplett, eller Zalando, eller Amazon for så vidt. Det kan egentlig være hvem som helst, sier han.

Pressekontakt Øystein Schmidt i Elkjøp synes dette høres ut som en spennende satsing, og er ikke avvisende til ideen.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi plikter å se på løsninger som gjør det enklere og bedre for kundene. Dette høres ut som en spennende satsing, sier Schmidt til E24.

– Det er kundene som er sjefen, hvis de tror at det blir enklere med denne leveringsmåten, er det interessant, tilføyer Schmidt.

Ifølge Kolonial.no er også Posten positive til prosjektet.

 — Vi synes det er spennende at det jobbes med utvikling av konsepter for levering til slike kasser. Det kombinerer på en fin måte behov både hos konsumentene og transportørene, sier Øyvind Høgset, direktør i Posten Norge ifølge en pressemelding.

– Vi tror også at denne typen løsninger vil kunne være med å forbedre opplevelsen av handel på nett og bidra til å øke markedet, sier Høgset.

Leverer på døren

Så langt har kunder på Kolonial.no kunnet hente posene sine selv på 47 ulike hentesteder, eller få varene levert på døren.

Med en kasse på plass slipper kundene å hente varene selv eller være hjemme når den blir levert. Kassen er isolert som en slags kjølebag, og maten holdes kald av kjøletepper av plast fylt med isbiter.

 <p><b>KALDT</b>: Med disse kjøleteppene av plast fylt med vann vil matvarene holde seg til kunden kommer hjem, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas (t.h.) og prosjektleder Anders Odin Alveng i Kolonial.no.</p>

KALDT: Med disse kjøleteppene av plast fylt med vann vil matvarene holde seg til kunden kommer hjem, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas (t.h.) og prosjektleder Anders Odin Alveng i Kolonial.no.

Munthe-Kaas tror det vil være mulig å ha kasser også i borettslag og høyhus, ved å lage kasser som kan stables oppå hverandre slik at de tar mindre plass i uteområdet.

– Man kan spørre seg hvorfor det ikke har skjedd før, men det er noe med hyppigheten i bestillingene man gjør, sier Munthe-Kaas.

– Dagligvarer handler man hver uke. Da begynner det å ha noe for seg å ha en kasse hvor man kan motta dem, sier han.

Les mer: Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

– Forbrukerne er modne digitalt

Pressekontakt Sigrid Dalberg-Krajewski i Zalando mener at innovasjon er avgjørende for å holde tritt med kundenes livsstil og endrede behov. Hun mener samtidig at initiativ som dette og andre industrisatsinger lover godt for en stadig mer digitalisert fremtid.

– Vi ser frem til å se hvordan dette nye initiativet blir mottatt av norske kunder. Norge er et viktig marked for Zalando og norske forbrukere er svært modne digitalt, sier Dalberg-Krajewski til E24.

Komplett-gruppen søker hele tiden å utvikle sine leveransemetoder, men har ikke tatt stilling til om en slik kasse er en mulig løsning for deres kunder.

– På generelt grunnlag ser vi at flere og flere kunder ønsker varene levert hjem. Men jeg kan ikke uttale meg om løsningen til Kolonial.no, fordi den kjenner jeg ikke til ennå, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett Group til E24.

Les mer: Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå