- Vi har sovet i timen

Skipsfartsnæringen henger etter i den digitale revolusjonen.


<p><b>OFFENSIV:</b> Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i Torvald Klaveness-gruppen, er opptatt av hvordan rederiet kan bruke digital teknologi til å gjøre kundene mer effektive og bedre informert.</p>

OFFENSIV: Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i Torvald Klaveness-gruppen, er opptatt av hvordan rederiet kan bruke digital teknologi til å gjøre kundene mer effektive og bedre informert.

– Vi har sovet i timen. Det er først det siste året vi har begynt å ta dette på alvor.

Det sier Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i Torvald Klaveness-gruppen når E24 møter ham i forbindelse med årskonferansen til Norges Rederiforbund.

Han svarer på spørsmål om hvordan skipsfartsnæringen har tilpasset seg den fjerde industrielle revolusjonen – den digitale revolusjonen. 

Kristoffersen forteller at rederiet, som alle andre, begynte å klø seg i hodet for noen år siden ved å spørre hva digitalisering betyr for deres business.

– Det første vi tenkte var egentlig «det var synd». Digitalisering er utrolig spennende, men det har ingenting med shipping å gjøre.

– Men så skjønte vi at det har veldig mye med shipping å gjøre.

– Folk vil bli overrasket

En av foredragsholderne på årskonferansen til Rederiforbundet torsdag var fransk-libaneseren Randi Hindi (31).

Som tiåring begynte han å kode.

– Hvis du kan predikere hva alle etterspør, så kan du ikke bare optimere timeplanen til skipene, men også produksjon og mye annet, sier han om mulighetsrommet for bruk av maskinlæring og kunstig intelligens innen shipping.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>DIGITALENTREPRENØR:</b> - Kunstig intelligens representerer en disruptiv plattform som vil gjøre livene våre mye enklere i fremtiden, var budskapet til Rand Hindi i Oslo torsdag.</p>

DIGITALENTREPRENØR: - Kunstig intelligens representerer en disruptiv plattform som vil gjøre livene våre mye enklere i fremtiden, var budskapet til Rand Hindi i Oslo torsdag.

Da han var 21 gikk han i gang med en doktorgrad innen bioinformatikk – samtidig som han jobbet som konsulent innen algoritmisk handel.

– Nå er det mye menneskelig erfaring som bestemmer hvor man skal sende hva, sier han om status quo i internasjonal skipsfartsnæring – der Norge er det sjette største landet målt etter flåteverdi.

Hindi har også vært innom Forbes' «30 under 30», og driver i dag selskapet Snips – som spesialiserer seg på kunstig intelligens.

På scenen under torsdagens konferanse i Oslo snakket Randi om hvordan "big data" og maskinlæring generelt vil endre livene våre drastisk om få år. 

– Det kommer til å skje så fort at folk kommer til å bli overrasket, sier han til E24.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>ENDRES:</b> - Vi går fra en verden der hvert enkelt skip er et eget system til å se på alle skip som et stort system, sier Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i Torvald Klaveness-gruppen.</p>

ENDRES: - Vi går fra en verden der hvert enkelt skip er et eget system til å se på alle skip som et stort system, sier Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i Torvald Klaveness-gruppen.

– Kommer til å endre seg

Kristoffersen i Klaveness forteller at det handler om å begynne å eksperimentere, lære og jobbe fort for å skape mulighetene.

– Vi har tenkt mye, men vi har også mye å lære, sier shippingsjefen – som er opptatt av hvordan rederiet kan bruke digital teknologi til å gjøre kundene mer effektive og bedre informert.

For eksempel nevner han at Klaveness nå henter inn posisjonsdata for skip og bruker dataene i selvlærende algoritmer for å predikere markedsutvikling på kort og lang sikt i hvert enkelt markedsområde.

– Ved å abonnere på såkalt AIS-data (Automatic Identification System journ.anm.) får vi posisjon, fart og retning på alle skip.

Og ikke bare sine egne.

Rederiet har tilgang til data på alle skipsbevegelser i verden.

– Det er det som gjør at det endrer seg nå, sier Kristoffersen med trykk på «nå».

– For fem og ti år siden hadde vi ikke det. 

Han er ikke i tvil om at den tradisjonelle skipsfartsnæringen er i endring.

Saken fortsetter under annonsen.

– Hele økosystemet i shipping kommer til å endre seg. Vi går fra en verden der hvert enkelt skip er et eget system til å se på alle skip som et stort system.

Torvald Klaveness har selv ansatt en egen CDO – Chief Digital Officer. Som er 32 år gammel.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>VIL SKJE FORT:</b> - Det kommer til å skje så fort at folk kommer til å bli overrasket, sier Rand Hindi om hvordan kunstig intelligens kommer til å bli en del av livene våre.<b><br/></b></p>

VIL SKJE FORT: - Det kommer til å skje så fort at folk kommer til å bli overrasket, sier Rand Hindi om hvordan kunstig intelligens kommer til å bli en del av livene våre.

– Få unge mennesker inn i styret

– Verden er mer uforutsigbar, den er mer fragmentert og mer dynamisk, sa Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet, til det norske shippingfolket under åpningen av konferansen.

– Hastigheten i endringene går fortere, konstaterte han.

Vel vitende om at skipsfartsindustrien i stor grad består av godt voksne mennesker og tradisjonelt er preget av å være lite innovativ, svarer Rand Hindi dette på spørsmålet om hva rådet hans er til eiere og investorer i norsk shipping:

– Få unge mennesker inn i styret.

Hindi mener at det i dag er vanskelig å gjøre gode forretningsbeslutninger uten et tankesett som er trent opp med raske endringer.

– Hvis du er 60 år i dag har du levd hele livet med en oppfatning av at prosesser er trege og lineære. Du kunne tenke 20 år frem i tid uten problem. I dag er tempoet i teknologisk fremgang annerledes.

– Det som før tok 20 år tar ikke mer enn kanskje tre eller fem år i dag. 

Og det er ikke bare i styrene de unge bør få en plass, men også som ansatte.

Dog er de ikke alltid like lett å få tak i, erkjenner den verdensvante entreprenøren.

– Man kan prøve å ansette dem, men det er veldig vanskelig. De foretrekker som regel oppstartsvirksomhet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå