Stormende jubel

Startet som TV-bedrift, har ansatte over hele verden, holder til i Bergen og forsker dagen lang. Dette er historien om landets beste eksportbedrift.


<p><b>VINNEREN:</b> StormGeo hentet hjem Eksportprisen 2016. Fra venstre: juryleder John G. Bernander, prisutdeler Kari Traa, markedssjef Hege Kveen i StormGeo, markedsdirektør Svein Kåre Giskegjerde og konferansier Arne Hjeltnes. </p>

VINNEREN: StormGeo hentet hjem Eksportprisen 2016. Fra venstre: juryleder John G. Bernander, prisutdeler Kari Traa, markedssjef Hege Kveen i StormGeo, markedsdirektør Svein Kåre Giskegjerde og konferansier Arne Hjeltnes. 

– Det føles veldig bra, sier markedsdirektør Svein Kåre Giskegjerde til E24 når vi møter ham umiddelbart etter at StormGeo er kåret til vinneren av Eksportprisen 2016.

– Det er tredje året på rad vi er nominert blant topp ti, så dette forventet vi, sier markedsdirektøren selvsikkert.

Siden 2009 har administrerende direktør i StormGeo, Kent Zehetner, ledet selskapet på veien mot å bli et norsk eksporteventyr.

Gjennom selskapets værmeldere på TV 2 gjennom en årrekke i starten av millenniet, er det sikkert mange som husker bedriften – med gründer Siri Kalvig i spissen.

– Vi begynte med TV 2 som både var kunde og hovedeier. Det var en takknemlig start, sier Zehetner.

Siden den gang har selskapet endret seg drastisk.

I dag leverer StormGeo avanserte beslutningsstøttesystemer til værkritiske operasjoner innen en rekke bransjer over hele verden.

Andelen av omsetningen til selskapet utenfor Norge er på 80 prosent.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>GRØNNERE SKIPSFART:</b> – Skipene unngår høye bølger og får redusert motstrøm. Ikke bare sparer rederiene penger, men verdens CO2-utslipp reduseres samtidig, forklarer Zehetner</p>

GRØNNERE SKIPSFART: – Skipene unngår høye bølger og får redusert motstrøm. Ikke bare sparer rederiene penger, men verdens CO2-utslipp reduseres samtidig, forklarer Zehetner

 – Selskapet har vært gjennom en imponerende vekstperiode og er et godt eksempel på et selskap som har evnet å omstille seg, sier blant annet juryen i sin begrunnelse. 

Juryen har bestått av John G. Bernander, Siri Hatlen og Gunn Wærsted.

Hjelper skip med å unngå høye bølger

En annen del av juryens begrunnelse er at selskapets produkter og tjenester styrker kundenes grønne profil.

– Hverdagsoppgaven vår er å redusere klimarisikoen for våre kunder og samfunnet, sier Zehetner.

 <p><b>ADM.DIR:</b> Omtrent 16 prosent av StormGeos kostnader er knyttet til forskning og utvikling. – Det har vært et konkurransefortrinn, sier Kent Zehetner om den varige satsningen på FoU.<b><br/></b></p>

ADM.DIR: Omtrent 16 prosent av StormGeos kostnader er knyttet til forskning og utvikling. – Det har vært et konkurransefortrinn, sier Kent Zehetner om den varige satsningen på FoU.

Maritim sektor utgjør eksportbedriften aller største marked.

I løpet av en måned får over 8.400 skip beslutningsstøtte på verdens hav.

Kundene våre får ikke bare et værvarsel, men først og fremst informasjon om konsekvensene av været.

– Når man skal velge en rute på sjøen vil vær, strøm, bølger og skipets konstruksjon og last påvirke farten på skipet, forklarer Zehetner.

Ved hjelp av optimeringsalgoritmer hjelper selskapet å redusere skipenes drivstofforbruket med fem prosent i gjennomsnitt. Systemene kalkulerer flere hundre mulige ruter for å finne den mest sikre og økonomisk mest lønnsomme ruten fra A til B.

– Skipene unngår høye bølger og får redusert motstrøm. Ikke bare sparer rederiene penger, men verdens CO2-utslipp reduseres samtidig.

Forskning og utvikling avgjørende

Et annet moment juryen peker på er at selskapet kan vise til høy grad av innovasjon.

– Utviklingen av deres produkter og tjenester kan ikke betegnes som annet enn nyskapende.

For tidlig satset selskapet tungt på forskning og utvikling.

– Vi har bevist at det lønner seg, sier Zehetner.

I begynnelsen var en tredjedel av kostnadene i selskapet relatert til forskning og utvikling.

I dag er det omtrent 16 prosent.

Saken fortsetter under annonsen.

– Det har vært et konkurransefortrinn. I tillegg til at vi hele tiden har vært produktdrevet i samarbeid med kundene.

– Hvem er det som forsker hos dere?

– Det er oseanografer, folk med statistikk- og matematikkbakgrunn, meteorologer og skipsingeniører, sier Zehetner – som forteller at selskapet har en rekke ansatte med doktorgradsutdanning.

 <p><b>INTERNASJONALT:</b> StormGeo har ansatte fra Tokyo i øst til Silicon Valley i vest. På bildet ses Roar Inge Hansen (t.h.) og Cecilie Villanger (t.v.) i Bergen.</p>

INTERNASJONALT: StormGeo har ansatte fra Tokyo i øst til Silicon Valley i vest. På bildet ses Roar Inge Hansen (t.h.) og Cecilie Villanger (t.v.) i Bergen.

Av selskapets over 350 ansatte befinner 190 seg i USA og 60 i Norge. Resten er spredd over Europa og Asia.

– Vi har ansatte fra Tokyo i øst til Silicon Valley i vest, sier Zehetner – som anslår han har om lag 150 reisedøgn i året.

Om å være i Bergen: – Ypperlig

Selv bor nordlendingen Zehetner i Bergen, og at han endte opp å jobbe værrelatert var kanskje ikke tilfeldig.

– Familien min er fra Lofoten. Det første vi alltid snakker om er været.

Han mener byen mellom de syv fjell har et veldig sterkt internasjonal maritimt miljø.

– Det er en ypperlig lokalisasjon, med all den kompetansen som sitter i byen innenfor shipping, olje og gass.

Selv studerte han ved universitet i Bergen i åtte år, med en bachelor i økonomi og en mastergrad i informasjonsvitenskap.

Hovedoppgaven i 1999 handlet om beslutningsstøttesystemer og «Meteorologisk evne til å lære av erfaring».

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>REGNBYEN:</b> – Det er en ypperlig lokalisasjon, med all den kompetansen som sitter i byen innenfor shipping, olje og gass, sier Kent Zehetner, administrerende direktør i StormGeo.<b><br/></b></p>

REGNBYEN: – Det er en ypperlig lokalisasjon, med all den kompetansen som sitter i byen innenfor shipping, olje og gass, sier Kent Zehetner, administrerende direktør i StormGeo.

– For oss er tilgangen til flinke folk fra universitet vært veldig viktig, sier Zehetner i dag, som trekker frem UiB i den regntunge byen som et viktig sted for å hente flinke folk.

Om fremtiden sier han at selskapet skal bli «den udiskutable lederen innenfor beslutningsstøtte for værkritiske operasjoner».

– Vi er på god vei, men det gjenstår også mye arbeid, sier Zehetner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå