Frykter konkurser etter julenedtur

Julehandelen har til nå vært en fire uker lang nedtur. Konkurser kan bli resultatet.

DÅRLIG JULEHANDEL: Nordmenn har vært forsiktige med å åpne lommeboken under årets julehandel. Det kan medføre konkurser, frykter Hovedorganisasjonen Virke.
DÅRLIG JULEHANDEL: Nordmenn har vært forsiktige med å åpne lommeboken under årets julehandel. Det kan medføre konkurser, frykter Hovedorganisasjonen Virke.

Det frykter Hovedorganisasjonen Virke.

- Konkurser, nedleggelser og oppsigelser kan bli resultatet, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i hovedorganisasjonen Virke.

Årsaken er en julehandel som ikke har vært noe å rope hurra for.

- Det er de små, frittstående butikkene som rammes. Kjedene merker også nedgangen, men har økonomiske muskler til å klare seg gjennom dette.

- Så vi vil ikke oppleve massekonkurser, sier Stende

I dag legger Virke frem tall som viser at julehandelen fortsetter å falle. Forrige uke falt omsetningen med 2,2 prosent. Uken før var fallet på 1,8 prosent.

EKSPERTENES RENTEDOM: Ny krise på vei

Mindre av alt

- Vi ser at det selges mindre av stort sett alle varetyper. Klær og sko selges det betydelig mindre av.

MINDRE AV ALT: - Vi ser at det selges mindre av stort sett alle varetyper, sier direktør Bror Stende for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke
MINDRE AV ALT: - Vi ser at det selges mindre av stort sett alle varetyper, sier direktør Bror Stende for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke

Virke-direktøren gir værgudene noe av ansvaret for at nordmenn ikke fornyer garderoben.

- Fraværet av snø og kulde bidrar ikke til å øke salget av vinterklær.

Men også den usikkerheten rundt det som skjer i verdensøkonomien påvirker negativt, tror Stende.

- Det er klart folk blir mer forsiktige med hva man bruker penger på, når det er så mye urolighet i økonomien. Det blir nok ikke like mange julegaver under treet i år som i fjor, spår Virke-direktøren.

Gaver er imidlertid ikke alt julen har å tilby. God mat og drikke hører med.

Og årets julemiddag bør bli minst like bra som i fjor.

- Dagligvarebransjen har så langt hatt en solid vekst sammenlignet med i fjor. Det virker som om folk i år bruker mer tid hjemme. Så julekosen bør være sikret, sier Stende.

LES OGSÅ: - Lavere julehandel enn i fjor

Ikke i nærheten

Til tross for en dårlig start på julehandelen, tror likevel Stende at man til slutt vil ende opp med vekst.

- En ekstra handledag i uken inn mot julaften bidrar vanligvis til å heve omsetningen betraktelig.

Likevel vil resultat bli lang dårligere enn man håpet tidligere i år.

- Vi spådde at veksten ville bli på tre prosent. Vi kommer ikke i nærheten av det, sier Stende.

Les også:

På forsiden nå