Denne gründerbedriften ansetter 20 syklister i uken

En nyetablert næring for sykkelmatbud blomstrer opp i Oslo.


<p><b>MAT PÅ VEIEN:</b> Sykkelbudtjenesten Foodora har rullet ut sine tjenester i hovedstaden.</p>

MAT PÅ VEIEN: Sykkelbudtjenesten Foodora har rullet ut sine tjenester i hovedstaden.

– Vi kommer til å gjøre det i ganske lang tid fremover. Det er nødvendig for å kunne møte målet om å øke ordreantallet med 15 prosent i uken, sier Carl Tengberg, daglig leder for den norske virksomheten i Foodora om at de for tiden ansetter 20 nye sykkelbud i uken.

Ideen bak er enkel: Du bestiller mat på nettet av restauranter du kjenner, og får den levert av et sykkelbud innen én halvtime.

Foreløpig har interessen fra kundene vært stor.

I oktober i fjor hadde de 12 syklister som tok seg frem til sultne borgere i Oslo sentrum. Nå teller antallet syklister 200, og flere bydeler dekkes.

Holder du til i hovedstaden har du sikkert sett dem. Syklende i rosa jakker, med en stor matboks på bagasjebrettet.

– Vi dobler omsetningen hver måned, forteller Tengberg.

Bedriften har et datasystem som kobler sammen restauranter, kunder og sykkelbud.

Betaling skjer enten via en app, eller på selve nettsiden. Du må bestille mat for over 100 kroner, og prisen for levering ligger på 40 kroner.

 <p><b>PÅ NETT:</b> Gjennom Foodoras nettside eller via iOS- eller Android-appen, kan kunder oppgi sin adresse for å få oversikt over hvilke restauranter som leverer til nabolaget.</p>

PÅ NETT: Gjennom Foodoras nettside eller via iOS- eller Android-appen, kan kunder oppgi sin adresse for å få oversikt over hvilke restauranter som leverer til nabolaget.

Selskapet ble etablert i oktober 2014 i Tyskland, og den norske virksomheten er 100 prosent eid av International Rocket GmbH & Co Kg. Sykkelbudtjenesten finnes i mer enn 15 land.

- Kommer i bra form

For å sykle for Foodora må du være 18 år. Tengberg forteller at de ansatte syklistene har mange forskjellige bakgrunner, men kan likevel trekke frem noen likheter.

– Det finnes ingen typisk profil. Noen har fulltidsjobb, noen jobber ved siden av, noen er studenter og noen jobber kun hos Foodora. Fellestrekkene er at de liker å trene, være en del av en ung bedrift og delta i oppstartskulturen.

 <p><b>HØY AKTIVITET:</b> På Munchies i Oslo var det søndag formiddag flere syklister fra Foodora innom for å hente mat. – Vi har fått dobbelt så mye å gjøre, sier Patrick M. Granstøm som jobber bak disken på den populære burgerrestauranten.<br/></p>

HØY AKTIVITET: På Munchies i Oslo var det søndag formiddag flere syklister fra Foodora innom for å hente mat. – Vi har fått dobbelt så mye å gjøre, sier Patrick M. Granstøm som jobber bak disken på den populære burgerrestauranten.

En av de rosakledde syklistene, Markus Furchner, mener jobben gir god trening for å komme i form.

– På sykkelen har du også mye tid til å tenke på andre prosjekter, sier han.

Sykkelmatbudene må sørge for sykkel selv, og tjener omtrent 150 kroner i timen. De har fleksibel arbeidstid, men må jobbe minimum ti timer i uken, mellom klokken 11:00 og 21:00.

– Stiller dere noen krav til helse eller fysisk form?

– Vi har i hvert fall sett mange komme i bedre form. Det viktigste er ikke at du er i god form, men at du «kan byen» og sykler trygt i trafikken, sier Tengberg.

Restaurant: – Har fått dobbelt så mye å gjøre

Ikke bare får Foodora inntekter fra selve transporten av maten fra restaurantene til kundene – den digitale sykkelbudtjenesten får også en prosentandel av omsetningen på matbestillingene som sykles ut.

Siden oppstarten i Oslo har over 75 restauranter tilknyttet seg tjenesten.

Burgerstedet Munchies er en av restaurantene i Foodora-nettverket.

 <p><b>VOKSER:</b> – Vi har gått fra en håndfull antall ansatte i juli til å være over 200 syklister og 10 ansatte på kontoret, sier Carl Tengberg, daglig leder i Foodora.<br/></p>

VOKSER: – Vi har gått fra en håndfull antall ansatte i juli til å være over 200 syklister og 10 ansatte på kontoret, sier Carl Tengberg, daglig leder i Foodora.

Når E24 besøker den populære burgerrestauranten søndag formiddag møter vi fem Foodora-syklister bare i løpet av noen minutter.

– Vi har fått dobbelt så mye å gjøre, svarer Patrick M. Granstrøm, bak disken, mens han gir en mat-bestilling til en av syklistene.

Sykkelbudtjenesten tilbys kunder og restauranter i Oslo sentrum, på Tøyen, Grønland, Carl Berner, Torshov, St. Hanshaugen, Majorstuen og Frogner.

Selskapet satser på å utvide tilbudet i nær fremtid, og neste steg er områder innenfor ring to. Sannsynligvis vil også flere norske byer få glede av de rosa sykkelbudene.

– Bergen er naturlig at blir neste norske by, men nå er fokus på å ekspandere i Oslo, sier Tengberg – som også kan fortelle at Foodora nylig også har laget en bedriftsløsning.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå