Stordalens nordiske retrosatsing

Petter Stordalen satser i de skandinaviske storbyene - og putter milliarder av kroner i gamle, ærverdige bygg.


<p><b>FRA POSTKONTOR TIL HOTELL:</b> Det skal blåses nytt liv i Københavns gamle postkontor når Petter Stordalen gjør det om til et luksushotell.</p>

FRA POSTKONTOR TIL HOTELL: Det skal blåses nytt liv i Københavns gamle postkontor når Petter Stordalen gjør det om til et luksushotell.

Rett ved jernbanestasjonen i Göteborg ligger Petter Stordalens Clarion Hotel Post. Rett ved jernbanestasjonen i København skal den gamle Centralpostbygningen gjøres om til et luksushotell, og rett ved jernbanestasjonen i Oslo skal bygget som tidligere huset Den norske Amerikalinje (NAL) bli et nytt hotell .

Bygget i Göteborg sto ferdig i 1925, Centralpostbygningen i 1912 og NAL-bygningen sto ferdig i 1919.

– Er det en trend her? Det ser ut som du bevisst har jobbet for å sikre deg denne typen bygg for dine hoteller?

– Svaret på det er et klokkerent ja, sier Petter Stordalen til E24.

– Det er noe med de gamle byggene. De har en sjel man ikke finner noe annet sted, sier han.

Stordalen er ikke den eneste som har et godt øye til gamle bygg. I fjor høst åpnet blant nåværende president i USA, Donald Trump et hotell i Washington, lokalisert i byens gamle postkontor.

Tilbake i Danmark

Forrige uke fortalte Stordalen til E24 om «comebacket» i «Kongens by», der det nye luksushotellet i Centralpostbygningen er viktig også i markedsføringsøyemed.

– Det vil ikke bare sette oss på kartet i København og Norden – det setter oss på kartet også internasjonalt, uttalte Stordalen.

Til E24 forteller investoren at han jobber for at hotellene skal være mer enn bare et sted hvor folk sover og spiser.

 <p><b>100 ÅR:</b> Det tidligere hovedkvarteret til Den norske Amerikalinje ble oppført i perioden 1916–1919.</p>

100 ÅR: Det tidligere hovedkvarteret til Den norske Amerikalinje ble oppført i perioden 1916–1919.

– Første gang vi gjorde dette var med Clarion Hotel Post i Göteborg, der det gamle postbygget har blitt et landemerke på Drottningtorget. Mange av de besøkende på hotellet bor der ikke engang, men de bruker huset likevel, spiser på en av restaurantene, tar en cocktail i baren, eller holder forretningsmøter, sier Stordalen.

Historie og gjestenes historier

Da Stordalen presenterte planene for Nal-bygget i Oslo uttalte han at amerikalinjen brakte nordmenn til New York, og at han nå ønsket å bringe New York til Oslo.

Men også hvor hotellet ligger lokaliser, rett ved siden av Oslo Sentralstasjon var viktig for investoren.

– Noen av våre best belagte hoteller i dag ligger i det området, og vi har hatt tro på det området lenge.

I fjor høst ble det kjent at hotellkongen har planer om å investere åtte milliarder i området rundt Oslo S, inkludert planene for Nal-bygget og oppussingen av Hotel Royal Christiania.

Det sies om gamle bygg at «historien sitter i veggene», og det er hva Stordalen ønsker å utnytte i sine hoteller.

– Det er veldig få bygg hvor man har muligheten til å gjenskape historie. Gamle bygg har en historie fra før, en historie man aldri vil få i et nytt hotell som står rett ved siden av, sier Stordalen.

– Den norske Amerikalinjen – det er et bygg som har masse historie og i hotellbransjen driver vi med «storytelling», sier han.

Samtidig peker Stordalen på at det ikke bare er hotellkjeden som skal drive med historiefortelling.

– De historiene gjestene våre forteller fra hotellene, har blitt viktigere og viktigere. Verden har blitt sånn at mye av opplevelsen også er å ta et bilde, og poste det på sosiale medier. Derfor har vi brukt mye tid og energi på kunst og mat – ting som var mindre viktige før, men som vi tror vil bli viktigere og viktigere.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå