Hyperloop-sjefen i Norge for å møte norske bedrifter

Dirk Ahlborn vil frakte deg verden rundt i rør. Nå er Hyperloop-sjefen i Norge og håper norske bedrifter kan hjelpe ham på veien.



<p><b>I NORGE:</b> Administrerende direktør Dirk Ahlborn har jobbet i Hyperloop siden slutten av 2013.</p>

I NORGE: Administrerende direktør Dirk Ahlborn har jobbet i Hyperloop siden slutten av 2013.

– Vår største utfordring i dag er ikke teknologien, den har vært der i mange år allerede, det er reguleringer, sier Dirk Ahlborn, administrerende direktør i Hyperloop transportation technologies, til E24.

Han har akkurat kommet ned fra scenen etter å ha snakket foran en sal med gründere, næringslivsledere og andre interesserte under Corporate Innovation Day i forbindelse med Oslo Innovation Week.

Men han er ikke bare i Norge for å tale fra scenen.

– Jeg har vært i Norge et par ganger tidligere, og det har min forretningspartner også. Jeg skal blant annet møte noen av dem min forretningspartner møtte sist han var her, sier Ahlborn.

Har vært i samtaler

Hans forretningspartner var i Norge i forbindelse med NorShipping-konferansen.

– Vi har tidligere vært i samtaler med et norsk selskap med spesialkompetanse på å legge rør under hav, men av forskjellige grunner ble det ikke noe av det samarbeidet, sier Hyperloop-sjefen.

Ahlborn forteller at selskapet har såpass mange selskaper som tar kontakt at de ikke aktivt går ut for å lete etter samarbeidspartnere.

En av personene som har hjulpet selskapet i gang, er Tesla Motors-gründer Elon Musk, blant annet ved at han gjennom selskapet Space X har arrangert årlige designkonkurranser knyttet til utviklingen av Hyperloop.

Det var også Musk som kom med forslaget til Hyperloop da han i 2013 publiserte et white paper, med beskrivelser av ideen.

– Å reise med lydens hastighet. Det høres bra ut, gjør det ikke, spør Ahlbarn.

Tre sekunder

Det er så raskt en hyperloop skal kunne frakte mennesker. Tre sekunder per kilometer.

Prinsippet er det samme som frakter rørpost på norske sykehus. En beholder fraktes fra ett sted til et annet i et rørsystem, som har lavt trykk, slik at det ikke er noen hindringer.

Hyperloopen skal også være førerløs, gå på grønn energi, og skal være langt sikrere enn dagens tog.

Og det skal ikke bare lages ett sted. Selskapet har allerede samarbeid med myndigheter i blant annet India, Frankrike, Indonesia og Tsjekkia. Og noe av teknologien selskapet har utviklet, er allerede i bruk på tyske tog.

  <p><b>RØR:</b> Slik illustrerer Hyperloop Transportation Technologies hvordan hyperloopen kan se ut.</p>

RØR: Slik illustrerer Hyperloop Transportation Technologies hvordan hyperloopen kan se ut.

Han tror at fremtidens persontransport vil være gratis for dem som reiser.

– Jeg tror heller på at vi kan tjene penger på tiden din. I dag er det bare bilradioer og reklameplakater som prøver å tjene på denne tiden. Jeg tror det kan være mange andre muligheter her, sier Ahlbarn.

Game of Thrones

Tidligere fortalte han fra scenen om teknologien som skal erstatte vinduer. Det skal være skjermer som leser dine øyebevegelser, så bildet blir spesialtilpasset deg.

– Du kan reise gjennom Jurrasic Park-landskap, Game of Thrones-land eller noe annet. Det er en helt ny måte å fortelle historier på, forklarte Ahlbarn.

– Vi har møter med folk som Angela Merkel og Putin. Vi har også akkurat inngått en avtale med Sør-Korea, som begynner å jobbe med et system selv, sier Ahlbarn.

Han anslår at teknologien vil tillate at personer kan ta en hyperloop om tre år, men når og hvor lang tid utbyggingen vil ta, kommer an på reguleringer.

– Vi jobber mye opp mot myndigheter. Teknologien går veldig raskt, men reguleringer går sakte, sier Ahlbarn.

  <p><b>DEBATT:</b> (f.v.) Ordstyrer Per Espen Stoknes, Hyperloop-sjef Dirk Ahlborn, NSB-direktør Arne Fosen, Thor Myklebust fra SINTEF Digital og Endre Angelvik i Ruter.</p>

DEBATT: (f.v.) Ordstyrer Per Espen Stoknes, Hyperloop-sjef Dirk Ahlborn, NSB-direktør Arne Fosen, Thor Myklebust fra SINTEF Digital og Endre Angelvik i Ruter.

På scenen deltok han også i en debatt med Endre Angelvik i Ruter, administrerende direktør Arne Fosen i NSB og Thor Myklebust i SINTEF Digital.

– Vårt oppdrag er å frakte personer, så om noen år, kan det godt hende at vi blant annet drifter en hyperloop, sier Fosen i NSB.

Investorer

– Er dere investorer i Hyperloop? spør ordstyrer Per Espen Soknes, som er forsker ved Handelshøyskolen BI og skal innta Miljøpartiet de Grønnes plass på Stortinget til neste år.

– Vi er nysgjerrige. Og som ingeniør synes jeg dette er veldig spennende, sier Fosen.

Da bryter Ahlborn inn.

– Som investering trenger vi ikke pengene deres, men hjernekraften og kunnskapen de har, sier Ahlborn, og forklarer at de må ha hjelp for å få et system som er tilpasset hele verden.

Selskapet har i dag om lag 800 ansatte, med forskjellige typer kontrakter. Mange jobber mot aksjer i selskapet. I tillegg har de om lag 40 samarbeidsselskaper.

– Hver og en har sin spesialkompetanse. Om du prøver å tenke over hvordan du kunne brukt din kompetanse i en hyperloop, og får en god idé, så vil jeg høre fra deg, sier Ahlborn.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå