– Ikea blant verdens største restaurantkjeder

Varehusgiganten solgte måltider og matprodukter til 18 milliarder kroner i fjor.


<p><b>RESTAURANTSJEF I VERDENSKLASSE:</b> Michael La Cour, leder av Ikea Foods, kan vise til et økende matsalg, og varehuset er nå blant verdens største restaurantkjeder. Her spiser La Cour en porsjon grønnsaksboller, vegetarsvaret på de ikoniske kjøttbollene.</p>

RESTAURANTSJEF I VERDENSKLASSE: Michael La Cour, leder av Ikea Foods, kan vise til et økende matsalg, og varehuset er nå blant verdens største restaurantkjeder. Her spiser La Cour en porsjon grønnsaksboller, vegetarsvaret på de ikoniske kjøttbollene.

– Allerede i 1959 startet Ingvar Kamprad en restaurant i ett av sine varehus under den oppfatning at mette kunder trives bedre og kjøper mer. Dette viste seg å være svært fremtidsrettet, og nå er vi inne i en veldig spennende og ekspansiv fase, sier Ikea Foods-sjef Michael La Cour til Dagens Industri.

Matsalget fra i fjor på rundt 18,3 milliarder kroner er en oppgang på åtte prosent. De siste tre årene har salgsveksten ligget mellom åtte og ti prosent.

– Det er sannelig snakk om en av verdens største restaurantkjeder, sier La Cour.

Drømmegrensen er ifølge Ikea Foods-sjefen på 20 milliarder kroner.

Ikea har nesten 400 varehus i 48 land, og foruten møbler og hjemmeinnredning, omfatter virksomheten de obligatoriske restaurantene i varehusene, bistroer og kafeer.

I tillegg kommer matmarkedene, hvor de selger de populære kjøttbollene, kanelbollene og andre favoritter som kundene kan tilberede hjemme.

Møbelprodusenten har imidlertid et stykke opp til restauranttoppen. Hamburgerkjeden McDonalds omsatte til sammenligning for nesten 209 milliarder kroner i 2016 etter dagens kurs, ifølge selskapet.

 <p><b>MAT FOR MØBELHANDLERE:</b> Over hele verden slukker folk sulten sin med kjøttboller fra Ikea-restauranten, mens de vurderer om de skal kjøpe klabb- eller knubbig-lampen.</p>

MAT FOR MØBELHANDLERE: Over hele verden slukker folk sulten sin med kjøttboller fra Ikea-restauranten, mens de vurderer om de skal kjøpe klabb- eller knubbig-lampen.

Satser på holdbarhet og helse

For å fortsette den positive veksten, satser varehuset nå på holdbar og helsefremmende matprodukter.

– Vi har en fantastisk posisjon i næringsmiddelindustrien, en interessant bransje som gjennomgår en stor omveltning der kundenes krav til miljø-, klima- og helsevennlig mat får stadig større betydning, sier La Cour til Dagens Industri.

– Aktørene som ikke henger med i utviklingen, risikerer å bli slått ut fort, fortsetter han.

Ikea Foods fortsetter å fornye restaurantene og matproduktene sine, blant annet med å tilby grønnsaksboller, et vegetarisk alternativ til de elskede kjøttbollene, som har 30 ganger mindre co₂-utslipp og selger bra, ifølge La Cour.

– En annen viktig satsing innen bærekraft, er at vi vil halvere matsvinnet i virksomheten vår innen 2020. Det sparer både penger og miljø, sier Ikea Foods-sjefen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå