Ikke lenger mulig å betale med kontanter på trikken

Med ny prøveordning krever Ruter at billett kjøpes før påstigning. – I strid med loven, mener NHO Service.


<p><b>HISTORIE:</b> Før tok trikkesjåførene imot betaling fra passasjer. Dersom den nye prøveordningen er vellykket, blir det slutt på det.</p>

HISTORIE: Før tok trikkesjåførene imot betaling fra passasjer. Dersom den nye prøveordningen er vellykket, blir det slutt på det.

Kontanter blir en stadig mindre del av hverdagen.

Forrige uke ble det kjent at DNB kutter ned på antall filialer fordi de fleste bruker bank digitalt.
Også når det gjelder billetter til tog, buss og trikk, går det mot mindre kontanthåndtering.

Ruter har denne våren en prøveordning, fra 31. januar til 31. mai, der det ikke lenger vil være mulig å bruke kontanter om bord på trikken.

Testingen av krav til forhåndskjøp av billett skjer i forbindelse med at selskapet snart skal gå til anskaffelse av nye trikker, ifølge kommunikasjonssjef i Ruter, Sofie Bruun.

På de nye trikkene vil det mest sannsynlig ikke være mulig å kjøpe billett om bord, fordi trikkeføreren vil sitte mer skjermet enn i dag.

Få betaler med kontant

Bruun forteller at anbudet for nye trikker skal være klart for utsendelse innen sommeren 2016.

Det forventes at det på samme måte som på T-banen mest sannsynlig ikke vil være mulighet for å kjøpe billett om bord.

– Trikken opererer primært i områder hvor utsalgssteder eller billettautomater er tilgjengelig. Vi anbefaler at folk kjøper billett på mobil eller bruker reisekort, sier Bruun.

Hun forteller at det i gjennomsnitt nå er mindre enn 400 av 116.000 daglige passasjerer som kjøper billett kontant om bord på trikken.

Fordelt på antall daglige trikkeavganger utgjør dette i snitt cirka én passasjer for hver tredje adgang.

Ruter har siden 2003 hatt et eget ombordpristillegg for kunder som betaler for billetter om bord.

Hensikten skal ifølge selskapets nettsider være at påstigningen vil gå raskere, samtidig som førerne får en sikrere hverdag.

– I strid med loven

NHO Service, ved administrerende direktør Petter Furulund, er kritiske til at Ruter har igangsatt prøveprosjektet med kontantfrie trikker og mener dette er i strid med loven.

Nå har de sendt inn et brev til Finansdepartementet der de belyser problematikken.

I brevet skriver de blant annet:
«Tidligere har Ruter AS vist til ransfaren som begrunnelse for hvorfor de ønsker å gjerne muligheten for sine kunder til å kjøpe billett med kontanter. Nå vi ser at man argumenterer med at trikkene «sannsynligvis» ikke vil ha mulighet til kjøp om bord, da «trikkefører vil sitte mer skjermet enn i dag». Dette er ikke et akseptabelt argument, i vår øyne, da det finnes alternativer i form av lukkede betalingsautomater».

NHO Service foreslår overfor Ruter et lukket kontanthåndteringssystem i form av selvbetjente billettautomater tilpasset for kollektivtransporten.

De viser til at slike automater, som tar både kort og kontanter, er tilgjengelig på flere busser i Danmark.

– Det ville vært svært ulønnsomt å gå til innkjøpt og drift av betalingsautomater til alle trikkene, for å dekke et så marginalt behov, sier kommunikasjonssjefen i Ruter.

Petter Furulund understreker at NHO Service ikke er imot utviklingen i bruk av digitale betalingsløsninger, men at det må være opp til forbrukere å velge mellom kontanter og øvrige betalingsformer, om bord på både busser og trikker.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå