Slik vil han drive norske tog

Svenske Statens Järnvägar vil levere anbud på drift av Sørlandsbanen og en rekke andre norske togstrekninger, og tar med seg erfaring fra konkurranse i Sverige.


<p><b>TIL NORGE:</b> Konsernsjef Crister Fritzson i Statens Järnvägar vil kaste seg inn i anbudsprosessen om Sørlandsbanen. Her annonserer han nyheten i Oslo mandag, sammen med Berit Kjøll, tidligere direktør for Flytoget og fersk styreleder for SJs datterselskap SJ Norge.</p>

TIL NORGE: Konsernsjef Crister Fritzson i Statens Järnvägar vil kaste seg inn i anbudsprosessen om Sørlandsbanen. Her annonserer han nyheten i Oslo mandag, sammen med Berit Kjøll, tidligere direktør for Flytoget og fersk styreleder for SJs datterselskap SJ Norge.

Mandag annonserte svenske Statens Järnvägar at det vil søke om å få drive Sørlandsbanen.

Dette er en av de første togstrekningene som skal ut på anbud i Norge.

I løpet av våren skal nemlig «trafikkpakke Sør» ut på anbud, og den består av strekningene Oslo-Stavanger på Sørlandsbanen, sammen med lokaltoget Egersund-Stavanger og Arendalsbanen.

Les også: Svensker vil drive Sørlandsbanen

Det er de samme togene som skal trafikkere strekningene som i dag. Men hvis svenskene vinner anbudet, kan logoen på togene komme til å bli endret fra NSBs røde og hvite til SJs røde, hvite og blå.

– Vi er langsiktige. Vi kommer til å gå med full fart inn i første pakken og forsøke å vinne den, sier konsernsjef Crister Fritzson i Statens Järnvägar til E24.

– Siden kommer vi til å fortsette med de andre pakkene når de kommer ut. Vi er langsiktige og kommer til å bygge opp en sterk organisasjon, en lokal organisasjon med norsk ledelse og styre så vi vet at vi kan gi rett tilbud til det norske markedet, sier han.

Milliardkutt i kostnader

På en pressekonferanse i lokaler med utsikt over Oslo Sentralstasjon byr Fritzson på gedigne «smørgåsar» med reker, fraktet til byen med selskapets X2000-tog fra Stockholm samme dag, for å vise frem togselskapets mattilbud.

Fritzson kunne i forrige måned annonsere at selskapet leverte et bedre resultat enn året før, etter å ha kuttet kostnadene med en milliard svenske kroner.

Også norske NSB har sagt at det vil kutte kostnadene med en milliard kroner for å bli konkurransedyktig. Selskapet skal også fjerne 300 av 700 administrative stillinger.

Ansatte i NSB har uttrykt bekymring for konkurranseutsettingen av norsk jernbane, men Fritzson mener at bransjen kan tjene på omstilling, selv om det kan være krevende på kort sikt. Statens Järnvägar har selv vært utsatt for konkurranse siden 1989.

– Med den veksten vi ser, så har vi halvert kostnadene for produksjonen og doblet antall reiser, sier han.

– Ser du på før avreguleringen i Sverige og situasjonen i dag, så er det veldig mange flere som jobber innenfor jernbanebransjen nå. Så de som jobber behøver ikke å være urolige for at det ikke skal finnes jobber innen jernbanemarkedet. Men det kommer til å bli forandring, sier Fritzson.

Vil kutte billettpriser

I 2011 ble den kommersielle trafikken i Sverige fullt konkurranseutsatt. SJ tror selskapet kan bidra til å drive ned kostnader og billettpriser i Norge.

– Vi har operert i lang tid i en konkurransesituasjon i Sverige, som selvfølgelig har gjort at vi hele tiden har kvesset tilbudet og tittet på kostnadene våre. Vi har gått gjennom det som NSB nå går gjennom med konkurranseutsetting, sier Fritzson.

– Men du skal bygge en organisasjon i Norge, bruke de samme togene, det samme materiellet og samme vedlikehold. Og likevel kan du gjøre det billigere?

– Ja, men den investeringen vi for eksempel har gjort i Sverige med digitalisering, planlegging og vedlikehold, den tar vi med oss til Norge, sier Fritzson.

– Kostnaden de siste årene i Sverige – konkurranseutsatt – har gått betydelig ned, noe som gjør at kunden har fått mye billigere billetter og bedre produkt, sier han.

Årsaken til at enkelte togstrekninger skal drives med de samme togene uansett hvem som er operatør, er at NSB ikke lenger skal eie togene sine. De skal i stedet eies av Samferdselsdepartementet, som kan leie dem ut til operatørene.

 <p><b>VIL KONKURRERE:</b> Konsernsjef Crister Fritzson i Statens Järnvägar mener konkurranse er bra for togpassasjerene, og sier at selskapet vil levere anbud om å få drive Sørlandsbanen, i konkurranse med blant andre NSB.</p>

VIL KONKURRERE: Konsernsjef Crister Fritzson i Statens Järnvägar mener konkurranse er bra for togpassasjerene, og sier at selskapet vil levere anbud om å få drive Sørlandsbanen, i konkurranse med blant andre NSB.

Norsk datterselskap

Det svenske selskapet har nå etablert datterselskapet SJ Norge, som skal drives med norsk ledelse, styre og ansatte, og levere anbud i en rekke av kommende prosesser. 6–8 trafikkpakker skal utlyses de neste ti årene, først Sørlandsbanen, og deretter blant andre Nordlandsbanen.

Ledelse i SJ Norge er ennå ikke på plass, men det norske datterselskapets styreleder er Berit Kjøll, som er tidligere administrerende direktør for Flytoget.

– Jeg har stor tro på at SJ gjennom sin erfaring, tyngde, muskler og erfaring på konkurranseutsetting i Sverige vil kunne bringe inn et mer kvalitetsfylt tilbud på tog, hvor det strømmer enda flere passasjerer til toget, som gjør at det blir økt omsetning, med en dynamisk prissetting som gjør at enda flere får lyst til å kjøre tog, sier Kjøll til E24.

– Og med god punktlighet og kvalitet, så tror jeg dette blir en ny æra, sier hun.

– Men hvorfor skal SJ bli bedre enn NSB?

– Jeg har lyst til å trekke en parallell. Det er jo noen år siden nå at jeg jobbet med Flytoget. Det ble stilt samme spørsmål, hvordan kan man i Flytoget gjøre det annerledes enn NSB. Men du så jo at konkurransen som Flytoget ga ved å kunne kjøre sitt eget løp, gjorde noe også med NSB, sier Kjøll.

Saken fortsetter under annonsen.

– Når flere aktører kommer inn, så kommer det til å skjerpe konkurransen så utrolig, sier hun.

Må investere mer

Kjøll mener det må investeres i jernbanen, og sier at kontraktene må være tilstrekkelig langsiktige til at aktørene vil investere.

Jernbaneverket har ennå ikke offentliggjort detaljene i anbudsprosessen for Sørlandsbanen, men ventes å gjøre det i løpet av våren.

– Jeg tror det er veldig viktig at vi senker skuldrene og tenker positivt med den forandringen som vil komme, sier Kjøll.

– Jeg tror de ansatte kommer til å strømme til og ville jobbe med SJ, gitt at vi vinner, sier hun.

Prosessen med å konkurranseutsette jernbanen er forsinket. Opprinnelig skulle første anbud utlyses tidlig i februar.

Oslo-Stockholm øker

De siste to årene har Statens Järnvägar tilbudt hurtigtog mellom Stockholm og Oslo, med fire avganger daglig med X2000-togene som bruker mellom 4,5 timer og 5,5 timer på strekningen. Antallet reisende har økt med 28 prosent siden tilbudet ble startet i 2015, ifølge SJ.

Nå er selskapet oppe i 150.000 reisende på strekningen i året, men målet ligger på rundt en halv million. Hvert år reiser 1,4 millioner passasjerer med fly mellom Oslo og Stockholm, og SJ ønsker å øke sin andel fra rundt ti prosent av markedet til opp mot 40 prosent.

– Målet er å ta 30 til 40 prosent av markedet. Det er derfor vi investerer så mye i kjøretøy. Vi trenger flere kjøretøy, vi trenger mer kapasitet, sier Fritzson.

– De kommende fem årene kommer vi til å investere ni milliarder (svenske kroner) i kjøretøy, og de trengs på vår linje Stockholm-Oslo, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå