Kinesisk turistboom til Norge

Fra januar til mai var det 71 prosent flere kinesiske hotellovernattinger i Norge enn på samme tid i fjor.


<p><b>TIL HIMMELS:</b> Det har vært en kraftig økning i antall overnattinger fra kinesiske turister i Norge så langt i år. </p>

TIL HIMMELS: Det har vært en kraftig økning i antall overnattinger fra kinesiske turister i Norge så langt i år. 

I alt ble det registrert 81 590 kinesiske hotellovernattinger fra januar til mai i år – hele 33 829 flere enn i samme periode i fjor. Kina står dermed for den klart største utenlandsveksten så langt i år.

Det viser mai-tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som ble offentliggjort torsdag.

– Vi har sett jevn og sterk vekst fra Kina hver måned i år, og det er selvfølgelig svært gledelig. Hvis veksten fortsetter, og hvis vi kan klare å spre den økte trafikken utover landet, så vil det være veldig positivt for både reiselivet og næringslivet generelt, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Gagner alle bransjer 

Kinesiske turister er ettertraktet for sitt høye forbruk og flere av Oslos mest eksklusive butikker har ansatte som behersker mandarin for å bedre tilrettelegge for denne viktige kundegruppen.

Hurtigruten har tilpasset to av sine skip for reisende fra Kina med skilting på kinesisk, kinesisk- talende guider og mer kinesisk mat. På strekningen Bergen–Kirkenes forventer Hurtigruten en tidobling av antallet kinesiske passasjerer i løpet av de kommende fem årene.

 <p><b>BLIR STADIG FLERE:</b> Kinesiske turister fortsetter å strømme til Norge. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix</p>

BLIR STADIG FLERE: Kinesiske turister fortsetter å strømme til Norge. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

NRK Buskerud meldte nylig at lille Flå i Hallingdal opplever sterkt besøk av kinesere som er ute etter å kjøpe sko. Prisen på blant annet sko er lavere i Norge enn i Kina.

– Det er bare ett av mange eksempler på at turistbesøk fra utlandet ikke bare kommer reiselivet til gode, men også andre bransjer, sier Krohn Devold.

Direkteruter mellom Norge og Kina

Innovasjon Norge har jobbet tett med Avinor og reiselivsnæringen for å markedsføre Norge som destinasjon mot det kinesiske markedet. Arbeidet har vist resultater, og Norge er nå den mest populære destinasjonen i Norden.

Norsk reiseliv og næringsliv for øvrig ønsker seg direkte flyruter mellom Kina og Norge, som vil gjøre Norge enda mer relevant og bidra til helårstrafikk.

– Med direkteruter fra Kina vil vi befeste vår posisjon som det mest populære reisemålet i Nord-Europa, sier Per Holte, Spesialrådgiver reiseliv Asia og nye markeder i Innovasjon Norge.

De fleste fylkene opplever vekst i kinesiske hotellovernattinger. Størst er økningen i Oslo, men Nord-Norge, Vestlandet, Akershus og Buskerud har også en betydelig økning.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå