Analytiker: – Norwegian bør gå for avtale med Ryanair

Easyjet flagger ut 110 fly fra Storbritannia i forbindelse med brexit. Norsk analytiker tror timingen for feederavtale med Norwegian blir for vanskelig.


<p><b>FLAGGER UT:</b> Easyjet har vedtatt å flytte 110 av sine flymaskiner fra britisk til østerriksk lisens.</p>

FLAGGER UT: Easyjet har vedtatt å flytte 110 av sine flymaskiner fra britisk til østerriksk lisens.

Den mulige nye Norwegian-partneren Easyjet, besluttet like før helgen å flagge ut store deler av sin britiske flåte til et nytt selskap lokalisert i Wien, for å fortsatt skulle kunne fly innenfor EU, i etterkant av brexit.

Alle selskapets 265 flymaskiner skal fortsatt beholde sine representative baser, kun driftslisensen skal endres fra britisk til østerriksk EU-lisens, skriver selskapet i en pressemelding.

Easyjet flyr om lag 80 millioner passasjerer hvert år hvor av halvparten kommer fra øvrige EU-land.

Sjefanalytiker i Norne Securities, Karl Johan Molnes, skriver i en e-post til E24 at en eventuell feederavtale mellom Norwegian og Easyjet ble vanskeligere etter brexit.

– Et samarbeid med Easyjet har mest for seg, men det kommer til å bli usikkert fordi Easyjet ikke vet hvilke ruter de får fly etter 19. mars 2019, skriver Molnes.

Feederavtale rett rundt hjørnet

Norwegian-sjef Bjørn Kjos fikk forrige uke igjen spørsmål om selskapet vil inngå en feederavtale. Han bekreftet at en avtale med enten Easyjet eller Ryanair var like rundt hjørnet.

Han ville ikke si hvilket selskap det gjaldt, men indikerte at det blir én av de to.

– Easyjet har tung tilstedeværelse på Gatwick, men der har Ryanair få flighter, og så er det motsatt inn og ut av Cork og Irland, sa Kjos til E24, og fortsatte:

– Det er ingen hemmelighet at vi flyr mest langdistansefly fra London (Gatwick, journ.anm.), sa Kjos

Molnes mener en feederavtale med Ryanair vil bli svært liten siden selskapene i mindre grad flyr til de samme flyplassene.

 <p>Karl Johan Molnes</p>

Karl Johan Molnes

– De flyplassene hvor de begge har noe unikt å tilby er i København og Cork, men er dette nok til å starte et prosjekt for å integrere salg av billetter, gjennomgående innsjekk og med bagasjesamarbeid, spør Molnes.

Han trekker frem Ryanairs allerede opprettede feedersamarbeid med Air Europe med Madrid som fokus. Her har Ryanair over 50 ruter inn til Madrid, som bindes sammen med omtrent 20 ruter fra Madrid til Sør og Nord-Amerika.

Easyjets brexit-problemer

Easyjet er langt fra de første som trekker ut deler av selskapet i forbindelse med brexit. En rekke selskaper har de siste månedene varslet en utflagging fra Storbritannia etter utmeldingen ble et faktum. 

– En feederavtale med Easyjet kunne hatt mye for seg før Storbritannia vedtok brexit fordi Easyjet er størst på London Gatwick hvor Norwegian også er betydelig. Brexit snur imidlertid opp ned på Easyjets verden, mener Molnes.

Molnes mener brexit vil bety færre arbeidsreiser fra store europeiske land som Spania, Frankrike, Italia og Portugal til Storbritannia, og dermed færre ruter. I tillegg til lavere etterspørsel legger Molnes til at EU kanskje vil komme med egne krav.

– Det er mulig EU krever at deres flyselskap skal ha like mange ruter til land i EU som de har til Storbritannia, sier han.

Molnes konkluderer med at det beste for Norwegian vil være et samarbeid med Ryanair, som følge av at de er EU basert i utgangspunktet.

Utfordrende periode

Norwegian har vært i hardt vær denne sommeren. Finansdirektør Frode Foss gikk på dagen 6. juli, uten at noen ville kommentere hvorfor avgangen kom da.

I tillegg startet selskapet nok en gang sommeren med pilotmangel, hvor en rekke flyginger ble innstilt.

Da kvartalsresultatet for andre kvartal kom forrige uke, var det betydelig dårligere enn forventet, og endte i en voldsom børssmell.

Lørdag kom det endelig en gladnyhet for selskapet, da ble det klart at Norwegians britiske datterselskap får et foreløpig USA-ja, etter en lang kamp på andre siden av Atlanteren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå