Norwegian-aksjen har rast: Nå er SAS mer verdt enn Norwegian på børs

Norwegians verdi ble redusert med 1,3 milliarder på to dager, dermed er SAS igjen størst av de to flyselskapene.


<p><b>TILBAKE PÅ TOPPEN:</b> SAS er igjen Skandinavias mest verdifulle flyselskap.</p>

TILBAKE PÅ TOPPEN: SAS er igjen Skandinavias mest verdifulle flyselskap.

Ved lunsjtider fredag var markedsverdien på SAS og Norwegian omtrent akkurat den samme, så klatret SAS-aksjen til 19,70 kroner, mens Norwegian-aksjen startet nedfarten og landet på 177 kroner.

Dermed er SAS, for første gang siden slutten av januar 2012, mer verdt enn Norwegian.

Juling etter kvartalstall

Fra børsen stengte onsdag, til uken på Oslo Børs ble avsluttet fredag ettermiddag, falt Norwegian-aksjen med 16,71 prosent, fra 212,50 kroner til 177 kroner.

Dermed ble i underkant av 1,3 milliarder av Norwegians markedsverdi barbert bort i løpet av to handelsdager på Oslo Børs.

Fallet kom etter at selskapet torsdag presenterte resultatet for andre kvartal hvor det kom frem at Norwegians aksjesalg i sin egen bank – Bank Norwegian – var det eneste som reddet overskuddet i kvartalet. Resultatet ble av analytikere omtalt som skuffende, rotete og svakt.

Da børsen stengte fredag var Norwegians markedsverdi 6.329.456.280 kroner.

SAS-aksjen derimot klatret på Børsen fredag, og markedsverdien ved stengetid var på 6.502.626.235 kroner – i overkant av 137 millioner mer enn Norwegian.

SAS-aksjen har heller ikke vært mer verdt siden 10. juni i fjor. Til sammenligning var Norwegian på samme tid verdsatt til 11,8 milliarder kroner.

Kan falle mer på mandag

Analytiker i Norne Securities, Karl Johan Molnes, tror fortsatt at Norwegian-aksjen kan få en svak åpning mandag før det er over.

– Nå har Norwegian-aksjen blitt rundjult. Torsdag kom sjokket og fredag var sinte analytikeres dag for å nedjustere kursmålene. Vi kan få et fall i aksjekursen mandag morgen om det er mange nok privatkunder som eier aksjen på marginkonto og ikke satte inn ny kapital på fredag, sier Molnes.

– Det har gått så store volumer i aksjen at bunnen sannsynligvis var fredag morgen med 174 kroner per aksje, men vi kan få et nytt fall fra start mandag morgen, sier han.

Så lenge ikke aksjen bryter det tekniske støttenivået på 170 kroner per aksje, mener Norne-analytikeren at det kan snu opp igjen, og at Norwegian vil gå noen gode måneder i møte.

– De har solgt ut 90 prosent i juli, og to tredjedeler av kapasiteten i august. Det vil komme gode tall, og de har økt kapasiteten med 25 prosent. Det blir som Diplom Is som har to gode måneder i året, men hva skal de med den kapasiteten de ti neste månedene? Spør Molnes.

Han er også av den oppfatning at Norwegian vil kunne komme seg greit gjennom fjerde kvartal på gode sommertall, men så kan det være slutt.

– Neste kritiske punkt er når de leverer tall fra første kvartal neste år, sier Molnes, men han påpeker samtidig at passasjertall kommer til å bli fulgt med argusøyne i månedene fremover.

 <p><b>FORSKJELLIGE:</b> SAS- (blå) og Norwegian (rød)-aksjen har beveget seg i hver sin retning siden nyttår.</p>

FORSKJELLIGE: SAS- (blå) og Norwegian (rød)-aksjen har beveget seg i hver sin retning siden nyttår.

SAS på rett vei, men ikke på trygg grunn

Siden nyttår har SAS' aksjekurs klatret nesten 50 prosent, og etter noen svært turbulente år virker SAS nå å ha fått oppdrift under vingene.

– SAS har foretatt en omstilling der de har tilpasset seg sakte, men sikkert – før var de et flyselskap som fløy skandinaviske businessreisende ned til Europa, og hjem igjen. Nå er det mer til USA, og langdistanse. De har fått ned kostnadene, selv om de ikke er like billige som Norwegian, sier Molnes.

Til toss for de grønne aksjepilene er Molnes klar på at SAS på ingen måte er trygge enda, til tross for at de har ristet av seg konkursspøkelset for denne gang.

– Det er man aldri som flyselskap, nå er det rimelig gode tider, så får vi se når neste nedgangskonjunktur kommer, sier Molnes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå