Flyselskap til salgs: Kjøper får 66 milliarder i gjeld med på kjøpet

Har du en Bjørn Kjos i magen og lyst til å eie ditt eget flyselskap? Air India er til salgs og med på kjøpet får du næringseiendom i London, indisk samtidskunst, askebergere designet av Salvadore Dali. Ja, og 66 milliarder i gjeld. 


<p><b>TIL SALGS:</b> India's statseide flyselskap er til salgs. Den heldige kjøper får også over 66 milliarder kroner i i gjeld med på kjøpet. </p>

TIL SALGS: India's statseide flyselskap er til salgs. Den heldige kjøper får også over 66 milliarder kroner i i gjeld med på kjøpet. 

Indiske myndigheter planlegger å selge deler av eller hele det kriserammede flyselskapet Air India. Flyselskapet har gjennom sin historien investert i både indisk samtidskunst, eiendom i Tokyo og Hongkong og fått den verdensberømte kunstneren Salvador Dali til å designe askebegrene i flyene sine på 60-tallet. 

Det statseide flyselskapet har en uvanlige portefølje som inkluderer fem datterselskaper, en joint-venture, 27 000 ansatte og en fagforening med en historie for å sette seg på bakbeina og sette flyene på bakken, skriver Bloomberg

Sammen med alt dette kommer en gjeld på 8 milliarder dollar eller rundt 66 milliarder kroner. 

– Vil bli vanskelig 

Det blir ikke lett for indiske myndigheter å kvitte seg med det 85 år gamle penge-slukende flyselskapet. Selskapet har falt fra 35 prosent markedsandel i det indiske flymarkedet til 13 prosent. 

– Å finne en kjøper for Air India i sin helhet, med alle sine eiendeler, datterselskaper og gjenstander, og ikke minst enorme gjeld, vil bli veldig vanskelig, sier Kanu Gohain, tidligere sjef for Indias Luftfartdirektorat. 

– Skattebetalernes penger har over lang tid blitt spyttet inn i Air India for å mate ineffektivitet og inkompetanse, sier han. 

Attraktive ruter 

Air Indias internasjonale nettverk og landingsrettigheter på flere av vedens største flyplasser gir de en fordel ovenfor konkurrentene. Selskapet har også flere erfarne ingeniører og bakketjenester. 

I tillegg vil myndighetene definitivt friste potensielle kjøpere med lukrative incentiver. 

Indias største kommersielle flyselskap IndiGo har vist interesse. Ved å kjøpe Air India kan lavprisselskapet starte interkontinentale ruter umiddelbart 

Nyheten om IndiGos Air Indias interesse fikk selskapet investorer til å grøsse og aksjekursen gikk ned 8 prosent på to dager, og selskapet mistet en halv milliard dollar i markedsverdi, skriver Bloomberg.

– Rotete og ineffektiv

India, som verdens nest mest folkerike land, er et attraktivt og voksende marked for luftfastindustrien, men Air India har ikke tjent penger siden 2007. I 2016 hadde selskapet et netto tap på 38,4 milliarder rupi, rundt fem milliarder norske kroner.

– Med tanke på at driften av Air India er ekstremt rotete og ineffektiv, vil nok ikke tilbudene renne inn med det første, sier Saj Ahmad, en analytiker ved London-basert StrategicAero Research.  

– Den som hopper i seng med Air India vil sitte med en partner tynget i gjeld som vil motarbeide alle forsøk på å endring, sier han. 

Pengene kunne gått til utdanning 

Ingen i Air India eller Indiske luftfartmyndigheter har så lang ikke ønsket å kommentere salget eller driften av Air India. 

Eneste kommentar kom en måned før salget ble annonsert hvor finansminister Arun Jaitley fortale til indisk TV, at pengene som til nå har blitt brukt for å holde Air India flyvende kunne blitt brukt på utdanning. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå