– Et stort steg mot å bygge ned norsk luftfart

Næringskomiteens leder liker dårlig at SAS flyr etter lisens og baser utenfor Skandinavia. Han frykter for norsk luftfart og ber regjeringen finne tiltak.


<p><b>BEKYMRET:</b> Næringskomiteens leder Geir Pollestad frykter for norsk luftfart etter SAS' varsel om irsk flylisens og baser i London og Spania.</p>

BEKYMRET: Næringskomiteens leder Geir Pollestad frykter for norsk luftfart etter SAS' varsel om irsk flylisens og baser i London og Spania.

– Jeg liker dette veldig dårlig. Dette er et stort steg mot å bygge ned den norske luftfartsindustrien, sier Geir Pollestad (Sp), leder av næringskomiteen på Stortinget, til E24.

SAS varslet onsdag at de vil etablere seg med en flylisens i Irland og opprette to driftsbaser i London og Spania.

SAS-konsernsjef Rickard Gustafson sier et formål er å spare ansattutgifter, uten at lønnen til piloter og kabinansatte «nødvendigvis» blir lavere.

– Det er ikke lavere lønn vi er ute etter, men faktum er at kostnaden for arbeidskraften er betydelig høyere i Skandinavia enn ellers i Europa, sier han til E24.

Frykter norsk pilotskrell

SAS flyr dermed etter Norwegian, som også baserer seg på baser utenfor Skandinavia.

Selv avviser selskapet at planene innebærer noen nedskalering av deres operasjoner her hjemme. Konsernsjefen sier til E24 at målet tvert imot er å vokse videre i Skandinavia, men at de nye europeiske basene vil være viktige supplement.

Men Pollestad er bekymret.

– Når SAS sine fly forsvinner ut av Skandinavia, får de færre fly i Norge. Jeg er bekymret for at dette over tid betyr at vi får færre norske piloter på SAS-flyene, sier han.

– Det er viktig at vi har luftfartspersonell i Norge. SAS har hatt som motto at de skal være et skandinavisk selskap med skandinaviske ansatte, men det forutsetter jo at de har skandinaviske lønns- og arbeidsvilkår. Nå beveger de seg i en ny retning.

– Svært kritisk om dette SAS sin strategi

Pollestad får følge av næringspolitisk talsperson Else-May Botten i Arbeiderpartiet.

– Nordiske LO og de nordiske sosialdemokratiske partiene har sammen utarbeidet en rapport med tiltak for en ordna luftfart. Og utviklingen der viser stor kreativitet i jakten etter å kutte lønninger og arbeidsvilkår til de ansatte, fremholder Botten.

– Om det er dette som er bakgrunnen for SAS sin strategi, er jeg svært kritisk.

I motsetning til Norwegian har SAS den norske stat på eiersiden. Eierandelen var 11,5 prosent per oktober i fjor.

Vil utfordre regjeringen

Pollestad sier han opplever at hele flybransjen går i rask retning mot dumping av lønn og sosiale vilkår.

– I dette ligger det også et sikkerhetsaspekt som jeg tror folk er veldig opptatt av.

– Men det er harde tider i flybransjen, og SAS har måttet gjøre store omstillinger: Du forstår vel at de ser seg nødt til å jakte besparelser?

– Ja, og jeg er imponert over omstillingen SAS har gjort. Men vi kan ikke forvente at ett selskap skal ta dette ansvaret. Norske myndigheter må også sikre at mest mulig arbeidskraft forblir i Norge, sier Pollestad.

Han sier han derfor vil utfordre regjeringen på å finne tiltak som vil gjøre det mer attraktivt å ha baser i Norge.

Vil ikke ned på irsk nivå

– Hva kan det være?
– Økonomiske rammevilkår vil være avgjørende. Vi må prøve å kompensere for noen av kostnadene de har her i Skandinavia.

– SAS har selv pekt på arbeidsgiveravgift, skatter, pensjonsutgifter og sykelønnsordninger som gir dem betydelig høyere kostnader i Skandinavia fremfor andre steder i Europa. Det fremstår som ganske klart hva dere politikeren kan gjøre?
– Jeg tror ikke Norge skal konkurrere med dem som til enhver tid tilbyr de laveste prisene og svakeste rettighetene for de ansatte. Å bevege seg ned på irsk nivå er definitivt ikke et mål. Men nå må regjeringen ta denne situasjonen på alvor, og se på hva vi kan gjøre for å beholde luftfartsindustrien i Norge.

Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) sier regjeringen selvsagt er opptatt av å sikre norske arbeidsplasser.

– Men det er selskapets styre og ledelse som tar operasjonelle vurderinger og beslutninger som dette, ikke staten som aksjeeier. Slik er det i alle selskaper. Målet med statens eierskap i SAS er forretningsmessig, skriver han i en epost til E24.

– SAS må være konkurransedyktige

Andre nestleder i Næringskomiteen, Gunnar Gundersen (H) syntes ikke at politikerne skal legge seg opp i hvilke strategiske valg SAS gjør, selv om staten har eierandeler i selskapet.

− Det er selskapets ansvar å tilpasse sin virksomhet til virkeligheten i et internasjonalt marked. Dette er ledelsen og styret i selskapet sitt ansvar, så da kan ikke vi blande oss bort i det, sier Gundersen til E24.

− SAS må være konkurransedyktige og drive selskapet på en sunn og god måte, i et internasjonalt marked. Gjør de det vil det også bli arbeidsplasser i Norge, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

Ifølge Gundersen vil det være negativt dersom man i Norge forsøker å beholde arbeidsplasser som ikke er konkurransedyktige på det internasjonale markedet.

− Vi må ikke bli defensive, vi må være offensive - Vi må utvikle nye arbeidsplasser som tåler det velferdsnivået vi har, og hvis vi beholder de arbeidsplassene som ikke tåler konkurransen vil det svekke norsk velstandsutvikling på sikt, sier han.

– Tror du dette kan være starten på en større utflagging?

− Jeg ønsker ikke å spekulere i det, jeg tror de er godt kjent med hvor de har sine røtter.

– Helt naturlig å gjøre dette

Frps næringspolitiske talsmann Sivert Bjørnstad er også medlem av næringskomiteen. Han ser heller ikke problemet med SAS-grepet.

– Nå har heldigvis den norske stats eierandel i SAS ganske liten. Og den bør bli enda mindre. At SAS følger de internasjonale trendene og gjør hva de kan for å være konkurransedyktige, er selvsagt helt naturlig. Og det er opp til ledelsen å ta den typen kommersielle beslutninger, sier han til E24.

– Hva hvis SAS skulle følge opp med en nedskalering av driften i Norge?

– Da er det bare enda større grunn til at staten bør kvitte seg med sitt eierskap, svarer Bjørnstad.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå