– De har satt Norge på motekartet

Et kapittel i norsk motehistorie kan være over når Moods of Norway melder at de er konkurs etter 14 år.



<p><b>BEVERLY HILLS:</b> Her er (f.v.) Simen Staalnacke, Stefan Dahlkvist og Peder Børresen under åpningen av sin flaggskipsbutikk i Beverly Hills, California den 15. mai 2009.</p>

BEVERLY HILLS: Her er (f.v.) Simen Staalnacke, Stefan Dahlkvist og Peder Børresen under åpningen av sin flaggskipsbutikk i Beverly Hills, California den 15. mai 2009.

– Først og fremst så handler det ikke om penger for oss. Hvis vi har lyst på en rosa fiskebåt, så kjøper vi en rosa fiskebåt, uten å tenke så mye over det. Samtidig har vi klart å skape en sterk merkevare, skaffet oss verdens største agent og pilene peker bare oppover for oss, forklarte Peder Børresen, en av gründerne bak Moods of Norway, da han ble spurt om hvorfor han trodde selskapet ble en business case på det anerkjente Harvard-universitetet i USA i 2009.

  <p><b>BEGYNNELSEN:</b> Her er Simen Staalnacke og Peder Børresen i sin nyåpnede butikk i Stryn.</p>

BEGYNNELSEN: Her er Simen Staalnacke og Peder Børresen i sin nyåpnede butikk i Stryn.

Da var det bare noen måneder siden designerne hadde åpnet sin første butikk i USA, i glamorøse Beverly Hills, helgen før 17. mai. Under åpningen fikk gründerne kjørt inn snø, og laget norsk stemning med vafler, langrennsski og servitører i bunad, i tillegg til en traktor i gull.

Nesten samtidig åpnet de butikk og galleri i Flø, sør for Ålesund. Et sted med 160 innbyggere.

Se høydepunkter fra Moods of Norway-historien nederst i saken.

Image

Simen Staalnacke, en av selskapets andre gründere innrømmet at åpningen av butikken i Flø handlet mer om image enn fortjeneste.

– Moods of Norway-konseptet bygger på det tradisjonelle norske. Derfor er det viktig for oss å ha butikker på små steder som er representative for Norge, forklarte han til VG.

Samme år kunne gjengen fra Stryn kunne også vise til en voldsom omsetningsvekst på nær 150 prosent til 110 millioner kroner.

Men det som er regnet som Moods of Norway sitt toppår kom i 2011. Da rapporterte selskapet om et resultat før skatt på 100 millioner kroner.

 <p>Sjefredaktør Signy Fardal i Elle.</p>

Sjefredaktør Signy Fardal i Elle.

I løpet av året hadde de blant annet stått for bekledningene under ski-VM i Oslo, der de fikk vise frem en spesiallaget kolleksjon under et moteshow på Bislett i Oslo.

– Det er utrolig trist å høre at de er konkurs. Moods-gutta har vært kjempeviktig for norsk motebransje og norske garderober. De har vært uredde, tenkt stort og satset, sier sjefredaktør Signy Fardal i motemagasinet Elle, og legger til at hun ikke har sett at eventyret gikk mot slutten under Moods of Norways siste kolleksjoner.

– Men det er en tøff bransje. De har klart å kombinere business med å ha det gøy. Er det en ting som er viktig i motebransjen, så er det at folk klarer å le, sier Fardal.

– De fortjener en skikkelig applaus, legger hun til.

Kjendiser på catwalken

Det har vært mye oppmerksomhet rundt designerne, blant annet på grunn av deres store show. De har hatt mange norske kjendiser på catwalken, blant annet Oddvar Brå, Tone Damli Aaberge, Christian Ringnes, Ari Behn, Christine Koht, Petter Solberg og Ailo Gaup.

Moteekspert og redaktør i Vixen, Ida Elise Eide Einarsdóttir, synes også det er trist å høre om konkursen.

– De har på mange måter vært med å bygd Mote-Norge. De er nestorer, og de har skapt arbeidsplasser, sier Einarsdóttir til E24, og legger til at det har vært et moteeventyr som har satt Norge på motekartet.

 <p>NORSKE HELTER: Her er tidligere skiløper Oddvar Brå og Tone Damli Aaberge sammen på catwalken under visningen til Moods of Norway under Oslo Fashion Week i 2008.</p>

NORSKE HELTER: Her er tidligere skiløper Oddvar Brå og Tone Damli Aaberge sammen på catwalken under visningen til Moods of Norway under Oslo Fashion Week i 2008.

Da det var ski-VM i Oslo hadde selskapet allerede eksistert en god stund. Det ble etablert i Stryn i 2003, og lanserte sin første kolleksjon samme år. Selskapet ble grunnlagt av Stefan Dahlkvist, Peder Børresen og Simen Staalnacke. Den rosa traktoren, av typen Ferguson TE20, ble deres varemerke.

Ideen var å la moteklær bli preget av norsk tradisjon. De brukte mormors vaffeloppskrift og elementer fra rosemaling på klærne, og ble en hit.

 <p>Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.</p>

Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Oscar-utdelingen

Allerede i 2006 var jakker de hadde designet i «goody-bagen» under Oscar-utdelingen i Hollywood.

Den første butikken de åpnet var i Stryn, og i 2008 åpnet selskapet sin første butikk i hovedstaden. Den lå vegg i vegg med den eksklusive motebutikken Louis Vuitton, og hadde blant annet prøverom som så ut som en utedo.

Den siste tiden har regnskapene pekt en annen vei. Resultatet før skatt i 2016 ble på minus 30 millioner, og de siste tre årene har selskapet tapt 76 millioner kroner. De siste årene har vært preget av en snuoperasjon, der målet har vært å legge om virksomheten til å bare omfatte design, produksjon og distribusjon i egne butikker.

– De er geniale markedsførere. Jeg tror de har gapt veldig høyt. Det har vært fantastisk, men det er kanskje noe av det de sliter med i dag. Det er synd om det er det som har tatt knekken på dem, sier Fardal.

Fremtiden

Den siste tiden har klærne hos Moods of Norway også blitt ett av tegnene på snuoperasjonen.

– De har fått en annen stil de siste årene, men har vært spesielt tydelige i motebildet nå i det siste. Så de går ned med flagget til topps, sier Einarsdóttir, og viser til at klærne deres den siste tiden har vært i både Vogue og Teen Vogue.

Hun tror det kan ha vært vanskelig å kombinere den nye designen med selskapets varemerke.

– Det er vanskelig når man skal forandre noe man er kjent for. Her er det rosemaling og en stor rosa traktor. Å modernisere det uten å gå for langt fra utgangspunktet er vanskelig, sier Vixen-redaktøren.

Både Fardal og Einarsdóttir tror og håper det fremdeles vil komme spennende mote-nyheter fra designerne bak Moods of Norway.

– Det er ikke nødvendigvis helt over. Vi får se hva bostyrer vil gjøre med selskapet og butikkene. Om det viser seg å være over og ut, så tror jeg ikke det er det siste vi vil se til designerne. Jeg er sikker på at de fremdeles vil ha en finger med i spillet i Mote-Norge.

 <p>HYLLET ENGLER: I 2013 hyllet Ari Behn sin daværende kone Märthas engletro på Moods of Norways moteshow.</p>

HYLLET ENGLER: I 2013 hyllet Ari Behn sin daværende kone Märthas engletro på Moods of Norways moteshow.

 <p>UNIFORMER: Her er Bjørn Kjos i Norwegian under åpningen av Norwegians første direkterute til New York på fra Oslo. Antrekkene til flypersonalet er designet av Moods of Norway.</p>

UNIFORMER: Her er Bjørn Kjos i Norwegian under åpningen av Norwegians første direkterute til New York på fra Oslo. Antrekkene til flypersonalet er designet av Moods of Norway.

 <p>SKI-VM: Simen Staalnacke (til venstre) og Peder Børresen (midten) og deres svenske medarbeider Stefan Dahlkvist (til høyre) sammen med modeller under deres ski-VM show på Universitetsplassen i Oslo i 2011.</p>

SKI-VM: Simen Staalnacke (til venstre) og Peder Børresen (midten) og deres svenske medarbeider Stefan Dahlkvist (til høyre) sammen med modeller under deres ski-VM show på Universitetsplassen i Oslo i 2011.

 <p>LA: Den amerikanske kjendisbloggeren Perez Hilton under åpningen av Moods of Norway sin flaggskipsbutikk i Beverly Hills.</p>

LA: Den amerikanske kjendisbloggeren Perez Hilton under åpningen av Moods of Norway sin flaggskipsbutikk i Beverly Hills.

 <p>MODELL: Her er Christian Ringnes på catwalken under Moods of Norway-visningen på Kongsgården på Bygdøy i Oslo i 2008.</p>

MODELL: Her er Christian Ringnes på catwalken under Moods of Norway-visningen på Kongsgården på Bygdøy i Oslo i 2008.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå