Dobbelt så mange handler mat på nett

Stadig flere nordmenn handler dagligvarer på nett. Men ekspertene er uenige om det er fullsortiment matvarehandel eller matkasser som blir den store vinneren i tiden fremover.


<p><b>ØKER:</b> Andelen nordmenn som handler mat på nett, har økt markert det siste året.</p>

ØKER: Andelen nordmenn som handler mat på nett, har økt markert det siste året.

Ferske tall fra analysebyrået Nielsens undersøkelse Dagligvarekjeder 2017 viser at 11,6 prosent av nordmenn handler matvarer på nett. Det er dobbelt så mange som året før.

– Det er ikke tvil om at dagligvarer på nett vokser raskt, spesielt fort har det gått de siste par årene, sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no.

Munthe-Kaas mener det som har drevet veksten er at kundene har innsett at prisene på matvarene er de samme på Kolonial.no som i lavprisdagligvarebutikkene.

Foreløpig er matvarehandel på nett et lite marked sammenlignet med de store, etablerte dagligvarekjedene.

– Vi utgjør ikke noen trussel for kjedebutikkene ennå, men kanskje på sikt. Det er en endring i folks vaner, og det er tydelig at fullsortiment dagligvare på nett kommer til å vinne framover, sier Munthe-Kaas.

– Matvarehandel på nett kan kanskje oppnå to av de 170 milliardene dagligvarekjedene omsetter, som fører til at netthandelen ikke er fare for resten av markedet – de utgjør en forsvinnende liten del av det store dagligvaremarkedet, sier Odd Gisholt, dagligvareekspert ved Handelshøyskolen BI.

 <p><b>TROR PÅ NETTMAT:</b> Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas ser positivt på de ferske tallene fra Nielsen som viser dobling i antall nordmenn som handler matvarer på nett. Han mener denne typen handel er fremtiden.</p>

TROR PÅ NETTMAT: Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas ser positivt på de ferske tallene fra Nielsen som viser dobling i antall nordmenn som handler matvarer på nett. Han mener denne typen handel er fremtiden.

Tror netthandel er fremtiden

Meny har blant annet åpnet nettbutikk, og Kolonial-gründeren tror flere dagligvarekjeder kommer til å kaste seg på bølgen etter hvert.

Gisholt ser også med interesse på utviklingen til matvarehandel på nett i tiden framover.

 <p>Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.</p>

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

– Det er stor forskjell på de som putter matvarer i poser og matkassene. Jeg tror at matkassene vil øke sin omsetning, men hvor mye er usikkert, sier Gisholt.

Munthe-Kaas er uenig i dette.

Han påpeker at det er fullsortiment mathandel på nett som har vokst mest.

Matbutikkene på nett tilbyr også hele middager, slik som matkassene.

– Kolonial er den desidert største aktøren innen netthandel av dagligvarer. Vi hadde en omsetning på 424 millioner i 2016 og økningen kommer til å være betydelig i 2017, sier Munthe-Kaas.

Uenighet om påstander

Påstanden om størrelse får Kjetil Graver, administrerende direktør i matkasseselskapene Godtlevert.no og Adams matkasse, som slo seg sammen i mars, til å reagere:

– Etter fusjonen er ikke Kolonial.no lenger Norges største aktør på nettmat. Godtlevert og Adams omsetter for over 700 mill kroner tilsammen, og er dermed betydelig større, forteller han E24.

Samtidig viser tallene fra 2016 viste at Norges to største matkasseaktører hadde totalt nullvekst i 2016.

Mens matkassene har falt i omsetning, er det tydelig at fullsortiment dagligvarer på nett vokser kraftigst. Sammenslåingen mellom Godtlevert og Adams var dermed en absolutt nødvendighet, sier Munthe-Kaas

Graver sier dette ikke stemmer.

Underskudd

– Vi vokste markant i antall solgte kasser i fjor, men samlet omsetning økte kun med rundt 3 millioner kroner etter enorme vekst i 2015, men var altså ikke fallende, slik Karl feilaktig påstår. Jeg er heller ikke enig i at varene våre er dyre, slik han hevder.

– Vi har gjort egne pristester som viser at både Kolonial og Marked er betydelig dyrere enn oss. Årsaken til at omsetningen holdt seg stabil, mens antall solgte kasser økte markant, er at vi lanserte produkter med et betydelig lavere prispunkt på opp mot 30 prosent, og satte ned prisene på flere av de eksisterende produktene våre for å kunne konkurrere mer mot de tradisjonelle dagligvareaktørene, sier han.

– Jeg synes også det er relevant at både Kolonial og Marked, som de største fullsortimentsaktørene, går med betydelige underskudd, sier Adams og Godtlevert-sjefen.

Brønnøysund-tall viser underskudd på henholdsvis 118 og 108 millioner kroner i 2016.

– Kolonial taper altså 27 kroner for hver hundrelapp de selger for. Hadde vi brukt ytterligere 226 millioner (samlet underskudd for Kolonial og Marked, red.anm.) i året på markedsføring, er det åpenbart at vi også hadde vokst enormt, men det tror vi ikke er levedyktig.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå