Voldsom vekst for norsk netthandel

I 2017 vil norske nettbutikker omsette for 105 milliarder kroner, tilsvarende en økning med 16 prosent.


<p><b>RETT TIL VÆRS:</b> Norsk netthandel har skutt i været de siste årene. I 2017 vil det omsettes for over 100 milliarder. Det er en økning på 74 prosent de siste fire årene, ifølge en rapport fra DIBS.</p>

RETT TIL VÆRS: Norsk netthandel har skutt i været de siste årene. I 2017 vil det omsettes for over 100 milliarder. Det er en økning på 74 prosent de siste fire årene, ifølge en rapport fra DIBS.

Dette ifølge rapporten Norsk E-handel som ble offentliggjort onsdag. Rapporten er laget av DIBS, som er en del av Nets.

De siste fem årene har omsetningen for norsk netthandel doblet seg fra 51,8 milliarder kroner til 105,1 milliarder kroner i dag.

– Den største årsaken til den kraftige veksten er at det er blitt enklere å handle på nett, og det er mye takket være mobilen, sier Johanna Tell, salgssjef i DIBS Payment Services, til E24.

Mobilshopper mer og mer

For fem år siden var det kun 20 prosent av forbrukerne som hadde handlet fra mobiltelefonen. Nå har andelen vokst til 54 prosent.

– Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser kun en vei denne utviklingen kan ta, sier Tell.

Det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne. Det er ingenting som tyder på at kjøpefesten på nett stopper, mener Tell.

– Vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen, sier Tell.

Dette bruker vi milliardene på

52,5 milliarder kroner, eller halvparten av nordmenns netthandel, går til reiserelaterte kjøp som flybilletter, hoteller og togtransport.

32,6 milliarder kroner bruker nordmenn på netthandel av varer som klær, sko, elektronikk samt produkter innenfor kroppspleie og helse samt dagligvarer. Omsetningen av dagligvarer på nett har steget 56 prosent fra i fjor.

20 milliarder kroner blir brukt til å kjøpe tjenester som forsikring, veldedighet og pengespill.

Spår butikkdød

Den kraftige veksten i netthandelen kan lage trøbbel for fysiske butikker. Det mener Patrik Müller, som er markedsansvarlig i DIBS. Han følger nøye med på det amerikanske markedet, som ifølge Müller er rundt 6–7 år foran det skandinaviske markedet.

Han peker på at en av de mest synlige tendensene i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger.

– Prognoser viser at opptil 9.000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av syv år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt, skriver Müller i en pressemelding.

Han konkluderer at bedriftene blir nødt til å omstille seg.

– Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, sier Müller.

I konkurranse med hele verden

I løpet av de siste tre månedene har 54 prosent handlet fra en utenlandsk nettbutikk. Det er flere menn enn kvinner som handler internasjonalt. Jo yngre forbrukeren er, jo større er sannsynligheten for å handle internasjonalt.

Kina, Storbritannia og USA er de foretrukne nettbaserte shoppingdestinasjonene.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå