Futurist advarer shippingbransjen mot «digitalt Titanic»

Shippingbransjen er i en brytningstid og helt avhengig av å omstille seg. Men det er en farefull ferd, advarer fremtidstenker.


<p><b>FREMTIDSFOKUSERT:</b> Futurist, toppsjef og redaktør K.D. Adamson ser store endringer i horisonten for shippingbransjen.</p>

FREMTIDSFOKUSERT: Futurist, toppsjef og redaktør K.D. Adamson ser store endringer i horisonten for shippingbransjen.

NOR-SHIPPING (E24): – Nye shippingreguleringer har alltid etterfulgt en katastrofe. For å få det på plass, har det vært en forutgående tragedie, sier K.D. Adamson, futurist og leder for Futurenautics Group, til E24.

Adamson er ekspert på nye digitale paradigmer, teknologiske omveltninger, globale megatrender og endringene i tankemønster som følger nye generasjoner.

Hun er en av de mest profilerte «blå» tenkerne i verden, og besøker Norge i forbindelse med Nor-Shipping-konferansen som finner sted denne uken.

Ifølge briten står shippingbransjen overfor en rekke utfordringer, men det er digitale angrep hun trekker frem som den største trusselen.

– Vi har tidligere hatt veldig dyre og komplekse digitale kommunikasjonssystemer som folk ikke har ønsket å betale for. Nå har prisene kommet ned, og alle kobler på sine skip. Det åpner opp for helt nye angrepsmuligheter, sier hun.

Sårbart

Adamson mener mange skipseiere mangler den nødvendige forståelsen for sofistikert digital teknologi.

– Likevel kobler de sammen systemene sine. Det gjør dem sårbare, slår hun fast.

De digitale truslene skaper utfordringer innen alt fra forsikringer til logistikk.

Lest denne kronikken? DNV GL-topp om førerløse skip: – Anvendelse av denne teknologien vil kunne være helt sentral for Norge

– Det vil kunne bli en katastrofe, som sannsynligvis vil involvere tap av liv og vil involvere tap av verdier – som kanskje ikke vil være forsikret. Shipping sitter i hjertet av et komplekst nettverk av leverandør- og verdikjeder, og selv et lite sofistikert angrep kan stanse en havn eller til og med hele det globale sirkulasjonssystemet. Det viser hvor seriøst dette er, sier Adamson.

Hun beskriver et slikt scenario som et «digitalt Titanic», med referanse til det tilsynelatende meget solide skipet som i 1912 gikk på et isfjell og sank i et av verdenshistoriens mest kjente forlis.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>PÅ HAVETS BUNN:</b> Titanic var skipet som ikke kunne synke, men gikk ned på jomfruturen. Bildet er tatt med en ubemannet kameraslede i 1986.</p>

PÅ HAVETS BUNN: Titanic var skipet som ikke kunne synke, men gikk ned på jomfruturen. Bildet er tatt med en ubemannet kameraslede i 1986.

Megatrender

Tross farene mener Adamson imidlertid at det ikke er noe alternativ for rederiene å ikke kaste seg på den digitale utviklingen.

– Vi oppfordrer selskaper til å digitalisere, for det må de. Utfordringen er manglende infrastruktur og støtte. Den digitale ekspertisen man trenger for å drive et selskap i dag koster mange penger. Shippingaktørene har ikke penger til dette, eller de skjønner ikke at det er der de må investere, sier hun.

Grunnen til at Adamson mener det er nødvendig med fornying, er at shippingbransjen i dag preges av det hun omtaler som «et kolliderende sett med megatrender» – endringer i demografi, disruptiv teknologi og nye tanker hos en yngre generasjon.

– Disse tingene driver en helt ny økonomi. Økonomien vi har vært vant til, som shipping har tjent gode penger på ved å frakte varer rundt omkring i verden, er i endring. Og den vil endre seg raskere enn bransjen innser, sier hun.

– Tenk på konsumentene

Et eksempel på slike endringer er nye forbruksvaner, som ikke nødvendigvis innebærer at like mye fraktes i containere til havs. Adamson trekker ellers frem digitalisering og automatisering, som vil gi endringer i arbeidsmarkedet.

Og ikke minst et fremvoksende krav om en renere industri.

– Det er stort press på å stanse bruken av skittent drivstoff. Dessverre er det ingen åpenbar løsning på dette. Men om man ikke får utvikling innen for eksempel sol- eller komprimert kjernekraft raskt, kommer andre teknologier som tungtløftende luftskip eller Hyperloop til å gå forbi, spår futuristen.

I sum mener hun at shippingbransjen står overfor en «perfekt storm».

– Spørsmålet er hvordan de skal respondere. Jeg tror at de må begynne å tenke mer på sluttbrukeren – ikke på sine direkte kunder, men på konsumentene. Da kan de forhåpentligvis være en del av et intelligent transportsystem, på samme måte som vi vil få førerløse biler, lastebiler og tog. Det er der man må satse, sier Adamson.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå