Domino's kjøper Dolly Dimple's

Dominos nordiske partner Pizza Pizza Norway kjøper nå opp den velkjente pizzakjeden.


<p><b>KJØPES OPP:</b> Etter at sammenslåingen med Peppes Pizza gikk i vasken, blir Dolly Dimple's nå kjøpt opp av Domino's Pizza Group.</p>

KJØPES OPP: Etter at sammenslåingen med Peppes Pizza gikk i vasken, blir Dolly Dimple's nå kjøpt opp av Domino's Pizza Group.

Pizza Pizza Norway, som er den nordiske partneren til Storbritannias ledende pizzaselskap Domino's Pizza Group, kjøper opp pizzakjeden Dolly Dimple's.

– Dette er en spennende mulighet for Dolly Dimple`s. Domino`s vil kunne bidra til at restaurantene når flere pizzaelskere. Norgesgruppen ble kontaktet av flere potensielle kjøpere etter at det ble kjent at sammenslåingen med Peppes Pizza ikke ble godkjent av Nærings- og fiskeridepartementet, sier Marianne Ødegaard Ribe, adm. direktør i Norgesgruppen Servicehandel AS i en pressemelding.

Dolly Dimple’s er Norges tredje største pizzakjede med over 500 medarbeidere, 41 butikker og en omsetning på 308 millioner kroner.

 I dag har Domino's 12 butikker i Norge. Mot utgangen av året vil det til sammen være 50 butikker over hele landet.

Planlegger rebranding

Inntil videre vil Dolly Dimple’s-butikkene bestå, men Dominos har planer om en rebranding på sikt.

– Vi har imidlertid ingen konkrete planer om når dette vil skje, forteller Domino's Pizza Norway-sjef Kenneth Lorentzen til E24.

– Vi har et langsiktig mål om å bli nummer én i Norge, og med dette oppkjøpet får vi en fremskrivning av vekstplanen, legger han til.

Lorentzen påpeker at Dolly Dimple’s-oppkjøpet videre vil gi Domino’s en god geografisk vekst, da Domino’s kun har vært lokalisert på Østlandet, mens Dolly Dimple’s er landsdekkende.

– Er det Peppes som nå blir deres hovedkonkurrent?

– Vi konsentrerer oss mest om egen virksomhet. Vi har blant annet et konsept som i stor grad baserer seg på takeaway og hjemlevering, og har som målsetting å kunne levere på under 30 minutter. Med det blir vi blant annet en reell konkurrent til frossenpizza, sier Lorentzen.

Nei til Peppes-sammenslåing

I januar i år kom Nærings- og fiskeridepartementet med et endelig nei til at den planlagte sammenslåingen mellom de to pizzakjedene Peppes Pizza og Dolly Dimple's kunne finne sted.

Dette skjedde etter at Konkurransetilsynet i september 2016 først hadde satt ned foten for sammenslåingen.

Nærmere bestemt var det Peppes-eier Umoe Restaurants som hadde inngått avtale om å kjøpe den konkurrerende pizzakjeden.

Departementet forklarte fusjonsnekten med at en sammenslåing ville oppheve konkurransen mellom de to kjedene, noe som igjen ville føre til økte priser. Videre ville andre aktører i bransjen ha en liten mulighet til å disiplinere den nye aktøren, mente departementet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå