Hurtigruten: – Dette blir tidenes rekordsommer

Den populære ruten langs Norskekysten øker bookingverdiene med 400 millioner kroner. Andre norske turistmål opplever også gode besøkstall hittil i sommer.


<p><b>OPPLEVELSESREISE:</b> Hurtigruten ser mot en ny rekordsommer og tilbyr både opplevelser ombord og på de forskjellige anløpsstedene. Bildet er fra Hjørundfjorden.</p>

OPPLEVELSESREISE: Hurtigruten ser mot en ny rekordsommer og tilbyr både opplevelser ombord og på de forskjellige anløpsstedene. Bildet er fra Hjørundfjorden.

 <p>Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten.</p>

Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten.

– Vi har hatt betydelig høyere antall bestillinger enn rekordåret i fjor med bookinger tilsvarende 2.8 milliarder kroner per 15. mai. Dette blir tidenes rekordsommer, sier Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten.

Det er både norske og utenlandske turister som bestiller turer med Hurtigruten, og det er økning i alle markedene. Bjørnflaten begrunner dette med at Hurtigruten har omstilt seg de siste årene og tilbyr om lag 100 utflukter på turen langs kysten.

De mest populære utfluktene er i Nord-Norge med Nordkappsplatået, midnattskonsert i Ishavskatedralen og den arktiske hovedstaden Tromsø på topp tre-listen.

– Samarbeidet med anløpskommunene har vært verdiskapende for begge parter. Vi sysselsetter 3.000 personer direkte og indirekte langs ruten. Antall ansatte innen reiseliv i kommunene har økt med 50 prosent og verdiskapningen med 70 prosent, sier Bjørnflaten.

Scampi over bord

Det er ikke bare utflukter som tilbys av anløpskommunene. Kulinariske opplevelser har også blitt en viktigere del av Hurtigruten.

– Frossenpizza og scampi er kastet over bord til fordel for lokal, kortreist mat. Dette slår godt an blant de reisende, sier Bjørnflaten.

 <p>Synne Myhre, avdelingssjef for Vertskapstjenester i Visit Oslo.</p>

Synne Myhre, avdelingssjef for Vertskapstjenester i Visit Oslo.

Matopplevelser er også en viktig del av det hovedstaden bruker for å markedsføre seg som turistmål.

– Oslo er en by hvor det urbane kombineres med marka og fjord. Byen er også en av Europas hurtigst voksende med en stadig yngre befolkning, og tilbudene formes deretter. Kunst, mat og musikk er blant hovedingrediensene i merkevaren vi ønsker å bygge, sier Synne Myhre, avdelingssjef for vertskapstjenester i Visit Oslo.

Gode prognoser

 <p>Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag.</p>

Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag.

Besøkstallene for hoteller og attraksjoner i hovedstaden og andre norske byer kommer først senere i høst, men Myhre melder om positive opplevelser fra de forskjellige aktørene. Innen cruiseturisme ser hun derimot en økning etter flere år med en nedadgående trend.

– Dette henger nok sammen med at Oslo generelt er et mer populært reisemål. Det er viktig med gode tilbud på land for de reisende, sier Myhre.

Også i vestlandshovedstaden Bergen har det vært en økning i cruiseturisme fra 296 anløp i fjor til om lag 310 i år.

– Vi har en prognose på 510.000 cruiseturister i år. De siste sesongene viser at det blir flere passasjerer ettersom skipene blir større, at volumet øker ikke antall anløp, sier Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag.

Bergen er en by som markedsfører seg selv som innfallsporten til de norske fjorder, og i forkant av årets sommer har de blant annet økt hotellkapasiteten sin.

– Det er stort sett de samme attraksjonene som før som er mest populære. Vi er opptatt av å markedsføre  en urban verdensarvby i kombinasjon med sightseeing innover fjordene, samt gjøre det lett for turistene å reise fram og tilbake, sier Warberg.

Populært med etappe- og rundreiser

Reiselivsdirektøren i Bergen ser en klar vekst av asiatiske turister, uten at det går på bekostning av andre turistgrupper. Hurtigruten har valgt å satse på blant annet kinesiske turister fremover.

– Båtene blir ikke skiltet på kinesisk, men vi kommer til å tilby eget opplegg for kinesiske grupper som vil fases inn etter hvert, sier kommunikasjonsdirektør Bjørnflaten.

Når det gjelder hvor lenge de reisende vil følge Hurtigruten er det forskjell mellom nasjonale og internasjonale turister, der nordmenn ofte velger etappereiser, mens utlendingene følger hele ruten.

– Det er vekst i både lange og korte turer, og populariteten til etapperutene er ganske jevnt fordelt. De korte rutene som likevel utmerker seg er Vestlandet, Geiranger, Lofoten, Tromsø og Kirkenes, sier Bjørnflaten.

 <p><b>POPULÆR ETAPPE:</b> Lofoten er et viktig anløpssted langs Hurtigruten, både blant norske og utenlandske turister.</p>

POPULÆR ETAPPE: Lofoten er et viktig anløpssted langs Hurtigruten, både blant norske og utenlandske turister.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå