– Dere må takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene

Ryanair-topp David O'Brien innrømmet at han kom med dårlige nyheter, men la skylden på norske politikere. Selskapet halverer nå trafikken til Norge, og flytter ruter fra Rygge til Gardermoen og Torp.

– Folk vil virkelig fly med Ryanair. Dessverre vil Norge ikke være en del av den veksten, sier Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien.

Onsdag hadde han tatt turen til Oslo for å møte norsk presse. Det skjer etter at det har brutt ut en full offentlig storm om fremtiden til den privateide flyplassen Moss lufthavn Rygge, i kjølvannet av at regjeringen fra onsdag innfører flypassasjeravgiften.

Ryanairs beslutning er klar: Basen på Rygge legges ned ved utgangen av oktober, 16 ruter blir kansellert, rundt halvparten av kapasiteten til Norge kuttes.

– Dere må takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene, sa O'Brien under innledningen sin.

Samtidig omdisponerer Ryanair den resterende kapasiteten ved å åpne tre daglige avganger fra London Stansted til Gardermoen, i tillegg til en rute fra Vilnius til Gardermoen. Resten av trafikken skal gå fra Torp.

– Vi vil gi folk de laveste prisene. Hvis vi ikke klarer det, vil vi trekke oss ut. Spørsmålet er altså hvor vi skal operere, sa O'Brien.

Kommersiell direktør i Ryanair, David O'Brien
Kommersiell direktør i Ryanair, David O'Brien

Direktøren avviste argumentene om at Ryanair bruker avgiften som et skalkeskjul og at de uansett ville legge ned basen på Rygge.

– Det er kun avgiften dette handler om. Forsvinner avgiften er vi tilbake, sa O'Brien.

Leder for LO-utvalget ved Rygge flyplass, Bjørn Petter Jenssen, sier til E24 at nyheten ikke var uventet at Rygge nå rammes:

– Det har ligget i lufta ganske lenge at dette ville bli resultatet. Akkurat nå er jeg bare trist og vemodig over at vi kan ha en regjering i Norge som fører en slik politikk hvor konsekvensen blir at vi må legge ned en flyplass og 1000 mennesker går ut i arbeidsledighet.

– En del av periferien

Fra pressen fikk O'Brien spørsmål om hvorfor 88 kroner er nok til å få Ryanair til å trekke seg ut.

Direktøren forklarte at dette handler om at flyselskapet ser hvor de får mest ut av flyene i Europa, og det derfor ikke handler om Norge i seg selv.

– Med denne avgiften kan vi få bedre avkastning på flyene våre andre steder. Husk at vi snakker om flymaskiner til over 100 millioner dollar stykket, sa O'Brien.

– Vi er ikke med på å kreve inn 88 kroner for å gi det til deres myndigheter. Da kan vi heller konkurrere i mer attraktive land, la han til.

Direktøren pekte på at Norge, som hjemlandet Irland, er i periferien i Europa, og at det er land som Hellas, Tsjekkia, England og andre land på kontinentet som er mest attraktive.

– Et marked må være ekstra attraktivt hvis vi skal fly en time ekstra for å nå Norge, sa O'Brien.

 <p>Ryanairs app viser onsdag Oslo Lufthavn Gardermoen som et av reisealternativene til flyselskapet. Flyplassen blir én av de nye destinasjonene når selskapet nå trekker seg ut av Rygge og halverer kapasiteten til Norge.</p>

Ryanairs app viser onsdag Oslo Lufthavn Gardermoen som et av reisealternativene til flyselskapet. Flyplassen blir én av de nye destinasjonene når selskapet nå trekker seg ut av Rygge og halverer kapasiteten til Norge.

Avgiften på 80 til 88 kroner ble til i budsjettforhandlingene mellom de borgerlige partiene på Stortinget sist høst, men måtte utsettes på grunn av innvendinger fra EU. I revidert budsjett i mai varslet regjeringen at den skulle innføres fra 1. juni.

Flyplassens styre besluttet tirsdag 24. mai å legge ned virksomheten fra 1. november, gitt at Ryanair varslet at de kom til å legge ned basen sin på flyplassen. Flyselskapet har pekt på avgiften som hovedårsak til sin beslutning.

Åpner på Gardermoen

O'Brien fortalte om møtet sitt med Siv Jensen, som han beskrev som positivt.

– Vi fikk ikke inntrykk av Finansdepartementet (og statsråden, journ.anm.) støttet avgiften, sa direktøren.

– Jeg er egentlig ikke her for å kritisere myndighetene, og det er dere som har valgt dem.

I prosessen har selskapet også hatt dialog med Rygge.

– Vi tilbød Rygge en betydelig virksomhet uten basevirksomhet (...) Det tragiske er at Rygge er en flyplass med overskudd, men siden de legger ned må vi flytte kapasiteten vår et annet sted.

Ryanair har i dag ruter til Rygge, Torp og sommerruter fra Haugesund i sitt rutetilbud.

David O'Brien langet ut mot utformingen av flyavgiften, blant annet fordi den ilegges per passasjer, og ikke per sete, noe som gjør at det ikke lønner seg isolert sett å fylle flyene mest mulig.

Saken fortsetter under annonsen.

– Avgiften vil begrense den økonomiske veksten. Her favoriserer man selskaper som flyr med halvfulle fly, og ikke selskaper som flyr effektivt med fulle fly, som Ryanair og for eksempel Norwegian, sier O'Brien.

Ryanair-toppen trakk også frem en rekke europeiske land som han mener enten har endret avgiftene til det bedre, eller fjernet lignende flyavgifter.

Aftenposten har tidligere omtalt at Ryanair har trafikkrettigheter som gjør at de fra 1. september kan begynne å fly fra Gardermoen.

Rutene de har søkt om er Vilnius i Litauen og Stansted, London. Nå blir det altså en realitet.

– Vi ønsker Ryanair velkommen til Oslo Lufthavn og kan slå fast at enda et stort internasjonalt flyselskap ser verdien av å frakte nordmenn til attraktive destinasjoner i Europa. Dette bidrar til å styrke et allerede veldig godt rutetilbud, sier lufthavnsjef Øyvind Hasaas i en pressemelding.

Ryanair har også blitt store på Kastrup, der de flyr til Brussel, Köln, Kaunas i Litauen, London og Milano.

Kamp om sannheten

I det politiske miljøet har det vært en innbitt kamp om virkelighetsforståelsen i Rygge-saken.

Mens regjeringen og deres allierte mener Ryanair bare bruker avgiften som et skalkeskjul for å gjennomføre en avvikling av Rygge-basen som de uansett hadde tenkt å gjøre, har opposisjonen og Østfold-politikere fra en rekke partier reagert kraftig på at avgiften innføres.

Flybransjen har også vært kritiske til avgiften. Norwegian har blant annet uttalt at de mener avgiften forskjellsbehandler dem og nettverksselskaper som SAS, på grunn av måten avgiften ilegges. Hvis man flyr på én billett med SAS og Widerøe betaler man avgiften én gang, men bestiller man to forskjellige billetter med Widerøe og Norwegian, må man betale to ganger.

Usikkerheten om avgiften faktisk ble noe av eller ikke, førte også til at Widerøe og Norwegian har krevd inn avgiften, mens SAS og Ryanair ikke har gjort det.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå