Norsk rederi sa skipet skulle repareres – ble hugget i Bangladesh

Det norske rederiet Atlantica Shipping fortalte belgiske myndigheter at skipet «City of Tokyo», som lå i arrest i Antwerpen, skulle repareres i Dubai. Få måneder senere lå skipet på Chittagong-stranden i Bangladesh for opphugging.


<p><b>SKIPENES GRAVPLASS:</b> «City of Tokyo» ble kjørt opp på Chittagong-stranden i Bangladesh i januar i år.</p>

SKIPENES GRAVPLASS: «City of Tokyo» ble kjørt opp på Chittagong-stranden i Bangladesh i januar i år.

Ved K.R. Shipyards på Chittagong-stranden foregår det såkalt «beaching» – det vil si at skipene kjøres med full fart opp på stranden når det er høyvann, og hugges opp uten faste installasjoner eller oppsamling av farlig og forurensende avfall.

Beaching er svært omstridt på grunn av miljøskadene – og risikoen for død og skader blant de lavtlønnede arbeiderne.

Det norske Rederiforbundet advarer sine medlemmer mot å benytte seg av praksisen.

Anholdt i Antwerpen

I 23. oktober 2015 ble «City of Tokyo» satt i skipsarrest i Antwerpen grunnet skipets stand.

Nærmere ett år senere skal Atlantica Shipping-sjef og selskapets største aksjonær, Johan Lønnmark Werner, ha reist til den belgiske havnebyen for å få skipet ut av arrest.

Det bekrefter kilder ved den statlige belgiske havnestatskontrollen overfor E24.

Rederiet skal der ha vist til dokumentasjon om at skipet skulle til et reparasjonsverft i Dubai, med tillatelse fra myndighetene i landet.

Dette var et krav for å slippe ut av skipsarresten i Belgia.

21. oktober 2016 forlot skipet Antwerpen – angivelig for å bli reparert i Dubai.

Forsvant

Etter at «City of Tokyo» forlot Antwerpen valgte den belgiske havnestatskontrollen å følge skipet via sanntidskart for skip, for å se at det var på vei til oppgitt destinasjon.

De reagerte på at skipet brukte veldig lang tid på å komme seg til Dubai, da skipet ikke hadde kommet lenger enn Sør-Afrika på et tidspunkt de allerede skulle vært på plass i emiratet.

I begynnelsen av desember forsvant skipet helt fra overvåkningen.

Da tok den belgiske havnestatskontrollen kontakt med Atlantica Shipping, med en klar beskjed om at de skulle oppgi skipets koordinater.

Responsen fra det norske rederiet var at skipet i mellomtiden var solgt til en tredjepart, som hadde besluttet at skipet skulle hugges opp.

I det et skip går fra å være i drift, til å bli besluttet hugget opp, går det samtidig fra å være et skip i drift til å bli definert som farlig avfall.

Dersom skipet hadde fått status som skrap da det lå til kai i Antwerpen ville det ikke fått forlate havnen med mindre det var på vei til et verft innenfor OECD i henhold til «EU Waste Shipment Regulation».

Ved at skipet ble solgt mens de var til havs, angivelig på vei til Dubai, kunne ikke europeiske myndigheter reagere.

Dette svarer selskapet

Atlantica Shipping vil ikke fortelle E24 hvem de solgte skipet til.

«Hei, det er en konfidensialitetsklausul i salgskontrakten for «City of Tokyo» og vi kan derfor ikke gi noen opplysninger.», skriver Atlantica Shipping-sjef Johan Lønnmark Werner i en tekstmelding.

Ifølge en oppdatering fra skipsmegleren Fearnleys ble skipet solgt til opphugging i uke 49 i 2016.

Informasjon E24 har fått tilgang til viser at skipet ble solgt til strandverftet i Bangladesh av GMS, en såkalt «cash buyer» som kjøper skip for resirkulering.

Lønnmark Werner vil ikke svare på når det norske rederiet solgte, og forklarer salget slik i en tekstmelding til E24:

«Hei, det er riktig at CoT («City of Tokyo» journ.anm.) skulle til Dubai for reparasjoner, men underveis viste deg seg at skipet trengte større reparasjoner enn planlagt, og ble derfor, etter en beslutning i ks'et (kommandittselskapet journ.anm.), lagt ut for salg».

E24 har også – skriftlig – bedt om svar på spørsmålet: Hvorfor valgte dere å ikke skrape skipet selv, eller i det minste forsikre dere om at skipet ble skrapet ved et verft innenfor OECD?

Dette spørsmålet har Atlantica Shipping valgt å ikke svare på.

Saken fortsetter under annonsen.

Dødsfall

Ett av de sterkeste argumentene mot «beaching» er at praksisen er livsfarlig, og tar flere liv hvert eneste år. Chittagong-stranden i Bangladesh er et velkjent beaching-sted.

Ifølge organisasjonen NGO Shipbreaking Platform, som jobber for å få bekjempe praksisen med «beaching», døde en 55 år gammel sikkerhetsvakt på stranden 15. februar i år, da han falt ned fra et containerskip som ble hugget opp like ved siden av «City of Tokyo».

Siden januar 2016 har det etter det E24 kjenner til vært minst fire alvorlige ulykker ved verftet, og så sent som i august 2016 døde en 30 år gammel arbeider da han fikk en større stålplate over seg.

 <p><b>BRANN:</b> 7. mars brøt det ut brann på «City of Tokyo», brannen tok ifølge NGO Shipbreaking Palatform over tre timer å slukke.</p>

BRANN: 7. mars brøt det ut brann på «City of Tokyo», brannen tok ifølge NGO Shipbreaking Palatform over tre timer å slukke.

Ifølge tall fra NGO Shipbreaking Platform døde 22 arbeidere på strendene i Bangladesh i 2016, og 29 ble alvorlig skadet.

På et strandverft i Pakistan i november i fjor døde 28 arbeidere og 50 ble skadet da det oppsto en eksplosjonsartet brann.

Miljøorganisasjonen Bellona har i flere år vært sterkt kritiske til problematikken rundt «beaching».

− Denne praksisen er noe av det verre som skjer her i verden, og innenfor en bransje som ellers opptrer rimelig ryddig. Man får plusset på noen millioner dollar på profitten vell vitende om at det skjer dødsfall, skader og forgiftning, sier fagansvarlig for shipping Sigurd Enge.

Siden 2015 har også Norges Rederiforbund frarådet sine medlemmer å hugge skip på strender.

– Rederiforbundet har over lang tid hatt et tungt internasjonalt engasjement for å sikre en ansvarlig og bærekraftig praksis for hugging av skip. I dette arbeidet råder vi våre medlemmer at resirkulering skal gjennomføres i henhold til standarder nedfelt i Hong Kong-konvensjonen, selv om denne ikke ennå har trådt i kraft, sier fagdirektør i Norges Rederiforbund, Tor Christan Sletner.

Atlantica Shipping er ikke et av Rederiforbundets medlemmer.

Store forskjeller i pris

E24 har vært i kontakt med investeringsbanken Fearnley Project Finance som spesialiserer seg på investeringer i eiendom og shipping, og som var forretningsfører for Atlantica Shipping for «City of Tokyo».

− Vi er regnskapsførere for et eierselskap, så du må nesten ta kontakt med eierselskapet, sier Janne Heglund i Fearnley til E24.

− Vi har ingen kommentar utover det, sier hun.

I markedsrapporten fra Fearnley Project Finans, datert april 2016 kommer det frem at konservativt «guesstimate» på skrapverdi for skipet er 270 dollar per tonn.

E24 har sett på prislister for skraping både fra våren 2016 og rundt juletider 2016 hvor det kommer frem at den høye prisene er ikke er mulig oppnå ved verft i Kina og Tyrkia.

Prisen som skipet ble solgt for til verftet i Bangladesh var 307 dollar per tonn.

Basert på prislisten fra desember, dersom skipet hadde blitt hugget opp i Tyrkia eller Kina, ved et verft med betydelig høyere krav til sikkerhet og behandling av farlig avfall, ville prisforskjellen vært hele 11,3 millioner kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå