Skole-fest

Utdanningsselskapet til Anthon B. Nilsen samler noen av Oslos mest kjent merkevareskoler, og omsetter snart for 300 mill. kr.

Mange Oslo-beboere har hørt om Treider, Westerdahls, Bjørknes og Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). Brødrene Peder Christian Løvenskiold og Nicolai H. Løvenskiold har tatt merkevarebygging på ordet, og satser på denne type fagskoler gjennom selskapet Anthon B. Nilsen Utdanning AS.

Gjennom oppkjøp og utvikling i selskapene, er det som etter hvert er en koloss innen privat utdanning av fagfolk utover ren videregående, blitt butikk i stor skala. Omsetningen nærmer seg nå 300 millioner kroner i året, og konsernet hadde et driftsresultat i 2005 på 14,8 millioner kroner.

- Det har vært et bra år, og vi fortsetter å utvikle oss i både Norge og utlandet. Vi har som mål å vokse både organisk og gjennom oppkjøp, kanskje primært i Sverige, sier daglig leder Nicolai H. Løvenskiold i Anthon B. Nilsen Utdanning.

Gjennom konsernet Anthon B. Nilsen eier godseierbrødrene og Reidar og Gunnar Holsts legat nær 58 prosent av utdanningsselskapet. I tillegg til utdanning driver konsernet med eiendomsutvikling og resirkulering.

Bakgrunnen for utdanningssatsingen er stor tro på at det fremtidige arbeidsmarkedet innenfor hovedområdene helsesektor, reiseliv/detaljhandel samt reklame, media og design vil være stort både i Norge og andre skandinaviske land i årene som kommer.

- Vi tror på fagutdanning og ser et stort potensial i egentlig hele Europa, sier Løvenskiold, som har Skandinavia som et foreløpig mål for utviklingen.

Reklameskolene Westerdals School of Communication i Oslo og Berghs School of Communication i Stockholm er dermed flaggskipene innenfor reklame, media og design. Men de har også tro på det de kaller utøvende fag, og gikk i 2005 til det skritt å overta to tredjedeler av NISS, hvor de utdanner lydfolk, kunstnere, filmfolk og musikere.

Gjennom Treider tilbys det utdanning innen reiseliv og detaljhandel. Både på Bjørknes og i det nyanskaffede Utdanningshuset kan man utdanne seg for jobber i helsesektoren.

Det gjennomgående er dermed at skolene konsernet satser på er velkjente navn innen utdanning.

- Hele vår strategi har vært å kjøpe kjente merkevarer. Vi ønsker å jobbe mot fagskolemarkedet og bedriftsopplæring, men vi ønsker ikke å bevege oss inn i friskolemarkedet, sier Løvenskiold.

Foreløpig består konsernet av en myriade datterselskaper og utdanningsinstitusjoner med mange navn og merkevarer med forskjellig lokalisering og historie. Dermed er også regnskapet lite oversiktlig, noe av konsernet vil rydde opp i gjennom omorganisering. Men Løvenskiold understreker at noe uoversiktligheten skyldes krav om å skille institusjonene som tar i mot statsstøtte både fra hverandre, og fra dem som ikke gjør det.

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Næringsliv