Utenlandsturer, show og løpetrening

Bedriftenspresentasjoner er ikke lenger bare øl og pizza. Kreativitet må til for å kapre dagens studenter.

<p>IKKE BARE PIZZA: Bedriftspresentajonene blir større og mer kreative. God underholdning og mat står på menyen.<br/></p>

IKKE BARE PIZZA: Bedriftspresentajonene blir større og mer kreative. God underholdning og mat står på menyen.

En typisk bedriftspresentasjon består av et foredrag, pizza og gjerne et par øl, men nå skifter trenden. Flere bedrifter pønsker ut kreative metoder for å kapre studentene.

E24 har pratet med tre bindeleddsforeninger ved BI, NHH og NTNU. Det er studentforeninger som hjelper bedriftene med å arrangere bedriftspresentajoner og stands. De forteller at bedriftene blir mer og mer kreative.

- Det er flere bedrifter som sponser idrettslagene våre. Og så blir det kamp mellom bedriftlaget og studentlaget, hvor bedriften tar dem med ut på middag etterpå, sier Marianne Landa som er med i Bindeleddet på NTNU.


Stem på ÅRET STUDENT her

Barcelona, Lofoten, Geilo og Paris

<p>VAKKER NATUR: Bedrifter tar med studenter med på turer med CASE-oppgaver og teambuilding. Et av stedene de drar er Lofoten.<br/></p>

VAKKER NATUR: Bedrifter tar med studenter med på turer med CASE-oppgaver og teambuilding. Et av stedene de drar er Lofoten.

Noen selskaper tar med studentene på rekrutteringsturer til steder som Barcelona, Geilo, Lofoten eller Paris. Her får de faglig påfyll med CASE-oppgaver. Der får de også god tid til å bli kjent med menneskene i bedriften.

<p>BÅTTUR: Deloitte tar med studentene på helgetur tidlig på sommeren med Chritian Radich<br/></p>

BÅTTUR: Deloitte tar med studentene på helgetur tidlig på sommeren med Chritian Radich

- Jeg tror studenter i dag finner såpass mye informasjon om bedriftene på internett at de legger mer vekt på å finne ut hvem som jobber der og hva slags type miljø de har, sier Hedvig Anesen. Hun er leder i studentforeningen Næringslivsutvalget på BI i Oslo. 

Hun forteller at selskapet Deloitte arrangerer helgetur for studentene på skipet Christian Radich.

På BI har frokostseminarer i regi av studentene blitt populært. Og noen bedrifter arrangerer også løpetrening eller sjakkturnering.

- Det er enkelt at noen bedrifter forvinner litt i mengden til fordel for de som er mer synlige, sier Anesen, og legger til at det er gøy for studentene at bedriftene tenker litt nytt.

Mer til førsteklassingene

- Det er en trend at tilstedeværelsen fra bedriftene er der fra første stund, slik at studentene får positive assosiasjoner tidlig i studiene, sier Fredrik Holm Jansen, leder for Næringslivsutvalget ved NHH, og sikter til at flere arrangementene henvender seg mer mot førsteklassinger og ikke bare fjerde og femte kull.

- I løpet av fjerde og femte har de fleste Indøk-studentene på NTNU fått jobb. Og bedriftene innser at de må gå til de lavere trinnene, sier Marianne Landa i Bindeleddet.

Foredrag med noe attåt

På bedriftspresentasjonene lokker stand-up og underholdning til seg studentene. Bedriftene kan være kreative også under foredragene.

- En bedriftspresentasjon ordnet det slik at studentene kunne velge hva foredraget skulle handle om. Da hadde de et stemmesystem slik at publikum stemte frem tema på mobilen, sier Landa.

<p>KJØPTE BILLETTER TIL STUDENTREVYEN: En bedrift på NTNU tok med hundre studenter for å se på Indøk-studentenes revy.<br/></p>

KJØPTE BILLETTER TIL STUDENTREVYEN: En bedrift på NTNU tok med hundre studenter for å se på Indøk-studentenes revy.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå