Skummende suksess for mikrobryggerier

Stadig flere nordmenn kutter ut industripilsen med lokalt håndverksøl. Det merkes også i regnskapene.

DET FLASKER SEG: Salgssjef Ole Richard Lund i Haandbryggeriet har gode dager på jobb. Flere og flere nordmenn har fått øynene opp for mikrobrygget øl.
DET FLASKER SEG: Salgssjef Ole Richard Lund i Haandbryggeriet har gode dager på jobb. Flere og flere nordmenn har fått øynene opp for mikrobrygget øl.

IPA, blonde, pale ale og wit.

Den søte lukten av øl ligger tungt over Haandbryggeriets lokaler i Drammen. Her har Jens P. Maudal og resten av gjengen i det lille bryggeriet produsert småskala-øl siden 2011. Før den tid holdt de til i en nedlagt strømpefabrikk i Drammen sentrum.

Sammen med et økende antall norske mikrobryggerier, merker lillebroren i Drammen at stadig flere nordmenn kutter ut masseprodusert øl fra Ringes og Aass (storebror journ.anm.) med håndverksøl. 

Siden den spede oppstarten i 2005 og frem til 2014 har den årlige ølproduksjonen økt fra rundt 40.000 liter til 450.000 liter. Nå er ikke lenger det nok. Om noen uker flytter Haandbryggeriet inn i National Industriers gamle lokaler på Brakerøya i Drammen.

Da øker kapasiteten til seks millioner liter øl, uten at bryggeriet tror de kommer til å utnytte all kapasitet med det første.

- Men innen tre-fire år kan det bli en realitet, sier salgssjef Ole Richard Lund hos Haandbryggeriet. 

De nye lokalene er pusset opp for rundt 30 millioner kroner, mens Haandbryggeriet har investert 15 millioner kroner i nytt produksjonsutstyr. Store deler av det nåværende produksjonsutstyret selges til et nytt mikrobryggeri i Østfold.

Satser på butikkøl

Det lille Drammens-bryggeriet solgte øl for 22,4 millioner kroner i fjor, og fikk et driftsresultat på 4,1 millioner kroner. Til sammenligning omsatte bryggeriet for 14 millioner kroner i 2012 og åtte millioner kroner i 2011.

Ifølge Lund utgjorde det norske ølmarkedet rundt 240 millioner liter i 2013. Av dette utgjorde øl fra mikrobryggerier to prosent. I år tror Lund dette passerer tre prosent, fortsatt et stykke bak Danmark (fem prosent) og mikrobryggeriets arnested, USA (10 prosent).

- Det kommer mange nye produsenter til, og de etablerte bryggeriene vokser. Samtidig er det en trend i tiden. Folk bruker mer penger på mat og drikke. Har du først fått smaken på mikrobryggeri-øl, blir det fort kjedelig med den industrielle ølen. IPA (India pale ale) er blitt den nye pilsen. 

I starten var det Vinmonopolet som var den viktigste salgskanalen for mikrobryggeriene. Ølsortene har gjerne et langt høyere alkoholnivå enn det som tillates i butikken. Selv om Vinmonopolet fortsatt er en viktig kunde, sier Lund at de fremover skal satse enda mer på å utvikle butikkøl.

- Det er det vi tror folk vil ha. Det er en stor utfordring å lage komplekse, smakssterke øl på under 4,5 prosent.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>KLIRR KLIRR:</b> I fjor investerte Haandbryggeriet fem millioner kroner i et nytt tappe og flaskeanlegg.</p>

KLIRR KLIRR: I fjor investerte Haandbryggeriet fem millioner kroner i et nytt tappe og flaskeanlegg.

La humla suse

Foruten vann trenger man malt, gjær og humle for å produsere øl. De to siste årene har det vært dårlige humleavlinger, spesielt i USA, noe som har sendt prisen i taket. Spesielt den populære øltypen IPA krever mye humle

- Humle er den største utgiften i kroner og øre, til tross for at det går med flere hundre kilo med malt. Vi importerer en del fra USA, og noen humletyper er blitt veldig vanskelig å få tak i. Heldigvis har vi sikret oss ved å forhåndsbestille nok humle. Det var en periode hvor vi manglet noen typer. Da måtte vi eksperimentere med andre humletyper for å få tilsvarende sak.

Det lille bryggeriet Kinn i Florø merker også at prisen har steget kraftig på den viktige ølingrediensen. Daglig leder Espen Lothe sier at prisen på de mest ettertraktede humletypene har tredoblet seg i løpet av de siste årene.

- Foreløpig så har vi det vi trenger. Vi  har langsiktige kontrakter for å sikre oss for flere år fremover. Jeg tror det er et større problem i Danmark og Sverige, hvor prisene er mer presset enn i Norge.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>EIK:</b> Flere av øltypene fatlagres før de ender på flaske.</p>

EIK: Flere av øltypene fatlagres før de ender på flaske.

Skal doble resultatet

Som hos Haandbryggeriet merker også Lothe og Kinn bryggeri at etterspørselen etter mikrobryggeriøl er stor i Norge. Flytting til nye og større lokaler gjorde at resultatet ikke fulgte inntektsveksten i fjor.

- I fjor hadde vi en måned uten produksjon, som følge av flyttingen. Vi brukte fjoråret til å bygge kapasitet. I år har vi budsjettert med en inntekstvekst på 60 prosent, og en dobling av resultatet. Det kommer til å gå fin.

For øyeblikket er det åtte personer ansatt ved bryggeriet i Florø. Lothe sier at de sannsynligvis kommer til å ansette to til innen utgangen av året.

- Vi er stolte av å ha skapt flere arbeidsplasser på et lite sted som Florø. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå